Det er ikke P værdien der er årsagen til den noget træge regulering lige nu, det er den meget store opsummerede difference sum.
Sæt I til 0,05 og se forskellen
Årsagen er dit svingende varmeaftag, det får I værdien til hele tiden at stige.
Til sidst er den alt dominerende, og så kan din P faktor ikke hjælpe reguleringen.
Sæt I til 0,05 og se forskellen
Undskyld, og uden at være træls, men PI regulering er meget meget svært. Mange læser om det i mange år og alligevel går det helt galt.
Igen, uden at være træls, har du gennem mange år her på siden vist at du absolut er uden indsigt og forstand på hvordan PI regulering virker, og hvilke forhold der gør sig gældende.
Det meste af det du udtrykker om netop PI regulering, er så forkert og fagligt blottet for sammenhæng det simpelthen er umuligt at forstå, (hvad du mener) måske netop fordi det er virkeligheds fjernt i en grad som at sige månen er af grøn ost.
Jeg siger ikke jeg noget om regulering, jeg har kun læst om, blandt andet, det i 2 år i øvrigt samme kursus hvor "man" læser om hvilke ledninger og kabler der skal bruges i forskellige henseender, og hvilke funktioner start og drift kondensatorer har i forbindelse med en fasede motorer.
Så til opretter af denne tråd, se bort fra de "råd" omkring PI reguleringer der kommer og vend evt, tilbage til standard tal som udgangspunkt.
Hvis den opsummerede værdi er "for stor" som det nævnes skyldtes det at værdien er en sammenlægning af forskellen mellem den aktuelle temperatur, og den ønskede. Så hvis den værdi bliver for stor kommer fyret simpelthen ikke op på temperaturen, og når det evt. gør fortsætter det så længe det skyder over.
Så der skal være balance i P&I faktorene.
Hvis temperaturen kommer højere op end ønsket, falder den opsummerede værdi.
Fyret skal/bør kunne håndterer kæmpe udsving i varmeaftaget hvis det er korrekt indstillet.
Min temperatur, og ydelse, ligger f.eks. helt jævnt, og når ventilationen kobler 4Kw varmeaftag ind slår kedlen en lille bøvs og følger med op i ydelse, uden problemer.
På samme måde ned igen.
Jeg køre med en minimum ydelse på 1,5kw uden problemer overhovedet, så alle de definitive udsagn og læsninger er i bedste fald uskadelige, i værre fald direkte forkerte.