Forfatter Emne: Optænding og nedkøling kører i loop i 10 min intervaller  (Læst 953 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline RuneChristian

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 1
  • Respekt optjent: +0/-0
Hej

Vi har netop udskiftet et gammelt brændefyr med et blackstar 30 fyr, købt brugt.
Pga. tidspres har jeg mere eller mindre grad brugt de gamle installationer, det betyder bl.a. at der er tilsluttet akkumulationstank og at cirkulationspumpen sidder på returvandet.

Mit problem består i, at fyret optænder som det skal, kører drift i ca 5 min hvorefter kedlen når maks temp plus diff over, og starter nedkøling. Derefter starter den igen, når maks temp i løbet af 5 min og og køler ned igen.
Jeg har prøvet forskellige indstillinger  - lige nu er maks temp sat til 70grader og diff over er 10. Har også prøvet med maks 60 og diff på 15 og andre kombinationer.
Temp på afgangsvandet har ikke været over 30grader, så det virker som at der er stillestående vand i kedlen - eller meget luft (vi har luftet ud på alle dyser og radiatorer).
Der er ingen flowmåler sat til , så kan om se der rent faktisk er flow, men jeg kan høre både cirkulationspumpen på retur røret køre, og pumpen på akkumulationstanken køre.
Men kan det være at pumpen sidder for langt væk, eller ikke trækker nok?
Kan det være trækket i skorstenen der er problemet?

På forhånd tak :-)

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: Optænding og nedkøling kører i loop i 10 min intervaller
« Svar #1 Dato: Nov 25, 2023, 08:48 »
Luft i systemet, eller en pumpe der har sat sig. Stoppet filter eller stoppet på anden vis.
Det sker tit der løsrives skidt når der hældes nyt vand på systemer.

Tidspres eller ej, du begår en kæmpe, og dyr fejl, ved at have pillefyret tilsluttet en akkutank, forudsat effekten på fyret/kedlen er projekteret korrekt.

30Kw lyder af meget, rigtigt meget, jeg holder 110m2 almindeligt isoleret hus varmt med en snit ydelse på 2,5Kw og har begrænset den maksimale ydelse til 8Kw

Luften kan du afhjælpe en del ved at putte opvaskemaskine afspændingsmiddel, eller i mangel på bedre, flydende opvaskesæbe i vandet på anlægget. Det fjerner de spændinger der giver luftboblerne.

Du skal også være sikker på kedelpumpen starter op, ellers overheder fyret også lynhurtigt.
« Senest Redigeret: Nov 25, 2023, 08:53 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Optænding og nedkøling kører i loop i 10 min intervaller
« Svar #2 Dato: Nov 25, 2023, 11:41 »
Hvis kedlen måler 70 og afgangen er 30 er temperatur føleren i udu eller der mangler flow.

Så prøv at teste føleren først, det er jo rimelig nemt. pil den ud og sammenlign 2 tempeturer op mod et andet termometer.

Er det flowet, må du finde ud af hvorfor, det kan vi andre kun gætte på med nuværende beskrivelse.

Med mindre rørføringen går ned ad, bør luften ikke være i kedlen men et andet sted i systemet og så skal der være en overtryks ventil umiddelbart efter kedlen og hvis ikke der er en udlufter kan man til nød bruge overtryks ventilens udløser funktion til at lufte kedlen ud. Altså bør kedel pumpen flytte vandet rundt inden for shunten og så bør afgangen være mindst shunt temperatur som er minimum 45 grader på et blackstar, så med din beskrivelse, begynder jeg at tænke om i har monteret fyret korrekt? 
« Senest Redigeret: Nov 25, 2023, 11:41 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Optænding og nedkøling kører i loop i 10 min intervaller
« Svar #3 Dato: Nov 26, 2023, 06:45 »
Det er temmelig sikkert installationen den er gal med, varmen kommer ikke ud af kedlen, selv et 30kW fyr kan dø på lav temperatur hvis der er koldt vand nok til kedlen, at det stopper på modsat, altså høj temperatur er fordi den ikke kommer af med varmen.

Det kan være monteret forkert, skidt i rør efter installation, for små rør, eller en pumpe der ikke får varmen væk fra kedlen.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html