Forfatter Emne: solsikkepiller rtb 16  (Læst 1178 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline coool_ice

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +1/-0
solsikkepiller rtb 16
« Dato: Nov 28, 2023, 17:14 »
hej er der nogen som har prøvet at bruge solsikkepiller i en rtb 16 som ville kunne fortælle om man kan eller om man skal hold sig fra dette

Offline Jan-DK

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 128
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: solsikkepiller rtb 16
« Svar #1 Dato: Dec 03, 2023, 11:34 »
Jeg har læst på dette forum at den type pille er en MEGET dårlig ide.
Der er åbenbart noget i forbrændingen som et "normalt" pille fyr som vores ikke kan tåle.
110 m2
Woody Blackstar 10KW
220 kg beholder.
Metro 110 L VVB 644C Fjernvarme
2 X gulvvarme + 4 radiator.
https://stokercloud.dk/v3/#/jandk/main-page
7,5 m solfanger.
300 L beholder.

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: solsikkepiller rtb 16
« Svar #2 Dato: Dec 03, 2023, 14:08 »
Jeg har ingen erfaringer med det, men ved en del har kørt med dem med større eller mindre succes. Nogle har også blandet træpiller I, men erfaringen siger vist at de svinder en del mere og der er meget mere aske, men det bør fyret jo kunne håndterer, mener jeg.

De skulle forurene lange mere end træpiller, men hvis du er ligeglad med det er det vel bare at prøve?

Normaltvist er der også noget med at jo billigere det skal være, jo mere bøvl. 
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline dunas

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 69
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: solsikkepiller rtb 16
« Svar #3 Dato: Dec 11, 2023, 05:28 »
Sidste år kørte jeg 900 kg solsikkepiller igennem min BS1016 med 10 kw brænder med flad rist.
Ingen problemer overhovedet, kunne sagtens køre solskikkepiller. Og der er ligeså meget varme i
solsikkepiller som træpiller. Dog skal der køres ny afvejning 6 min. og blæsertal skal indstilles.
Ulempen er, at solsikkepiller giver ekstrem meget aske, så der skal tømmes askeskuffe rigtig tit.
Og kedel skal renses langt oftere. Ligeledes skal der rengøres under brænde herden "ofte".
Jeg fortrækker helt klart træpiller, da det giver lang mindre rengørings arbejde på fyret.
Kørte solsikkepiller test da krisen var højest, hvor træpiller priser var urimelig højt.