Forfatter Emne: Hjælp til et Blackstar 1016 pillefyr  (Læst 779 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NicoT

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Hjælp til et Blackstar 1016 pillefyr
« Dato: Jan 05, 2024, 12:58 »
Hej allesammen,


Jeg er helt ny her og helt grøn indenfor pillefyr og alt der måtte være forbundet med dette.

Jeg har for en uge siden, overtaget en ejendom hvor det hele bliver opvarmet med et Blackstar 1016 pillefyr og en 110L combi VVB fra Metro.

Efter 4 dages kamp med at få startet fyret, lykkedes det endeligt, ved at rense sneglen (var tilstoppet med fugtige piller fra tidligere ejer) og udskiftning af fotosenor.

Fyret kører nu og er i dag, kommet op på de 65 grader som er ønsket, med en udsvingning på ca. 5 grader. Cirkulationspumpen er nu sat på det laveste, hvilket jeg tænker er fint, når nu det hele er varmet op i rørerne.

Jeg er dog ret sikker på at fyret ikke er indstillet korrekt, jeg kan læse mig frem til at man skal veje sine piller og indstille forskellige ting i forhold til dette i fyrets panel, her er jeg blank, men jeg må læse mig frem til hvordan og hvorledes, er bare glad pt. for at have varme i huset 😅 pt. æder den 30kg piller om dagen, ved godt det er meget koldt og der er meget vind pt., men er dette normalt? Jeg har ingen fornemmelse af hvad de skal sluge sådan en. Huset er 150 m2, vi er 2 personer og supplerer opvarmningen stue/køkken/alrum med en brændeovn.

Jeg er også usikker på om min varmtvandsbeholder står rigtigt, skal termostaten være tændt på den? Den lille røde knap er trykket ud, da jeg fortstår at det så får den til at bruge varmen fra fyret istedet for at den selv varmer og bruger en masse strøm, dog lyser den røde led lampe med "varme til", skal jeg slukke helt for denne eller hvordan og hvorledes og skal ventilen være åben eller lukket?

Håber der er nogle kloge hoveder her, der lige kan smide et par fif og tips min vej 😊

På forhånd tak.
« Senest Redigeret: Jan 05, 2024, 13:24 af NicoT »

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Hjælp til et Blackstar 1016 pillefyr
« Svar #1 Dato: Jan 05, 2024, 13:57 »
Se min signatur og hent en manual  :)
Er styringen på Stokercloud?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline NicoT

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til et Blackstar 1016 pillefyr
« Svar #2 Dato: Jan 05, 2024, 14:14 »
Takker 😊
Nej, der er ikke netværk, kan heller ikke se den kan, ingen rj45 port umiddelbart, skal den skilles ad?

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Hjælp til et Blackstar 1016 pillefyr
« Svar #3 Dato: Jan 05, 2024, 16:24 »
Tillykke med huset og det dejlige pillefyr, hvis du bruger lidt tid på at lære det at kende skal i nok blive dus :D

30kg kan nemt være rigtigt nu, men vær opmærksom på at oplysningerne i styringen måske ikke passer, det er ren matematik beregnet på ekstern snegl's køretid, så for at det passer skal tallet i autoberegner og evt. korrektion være korrekt, dit forbrug er altid det du fysisk putter i tanken.

Du har nok en V6 styring når der ikke er noget netværksstik, ellere meget nyere V13 og frem med wifi.

Fint at du har fået tømt gamle våde piller ud, det går slet ikke, der skal gode tørre i en A1 kvalitet til.

Dernæst skal piller afvejes, først køres 15min i en pose  og når det føltes helt stabilt, så 6min afvejning der indtsates i autoberegneren.

Så skal fyret stå til rette kw, er herden (brændepladen9 kvadratisk ca 10x10cm er det 10kW 10x15 16kW

Herefter må man ikke tænke på pillemængde, fyret er modulerende, så det passer.

Så justeres luft, 10% 50% 100% og du har et fyr der virker.

V6 kan godt gå på Stokercloud, men det kræver en computer der er tændt 24/7 da den kun har rs232 kommunikation.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline NicoT

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til et Blackstar 1016 pillefyr
« Svar #4 Dato: Jan 05, 2024, 18:26 »
Mange tak for det 😊

De 30 kg er baseret på det jeg har fyld i den, så ikke noget fyret fortæller mig, men det jeg fysisk selv har fyldt op med og der har selvfølgelig nok været en form for overforbrug i forbindelse med opvarmning af huset fra 0 af.

Jeg må lege med indstillingerne her i weekenden 😊 computer osv er ikke noget problem, skal bare have skaffet et kabel som passer.

Kan du fortælle mig noget om vandvarmeren? Står der rigtigt som det gør nu? Skal termostaten i den være aktiv?

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Hjælp til et Blackstar 1016 pillefyr
« Svar #5 Dato: Jan 06, 2024, 08:37 »
Du skal have fat i kabel + programmet Stokerkontrol.

Det er ret svært at vurdere om din VVB står rigtigt, det kan laves på rigtig mange måder. Nogen kører meds elpatron hele tiden, andre aldrig.

Det er bare meget vigtigt at sørge for det ikke er elpatronen der varmer fyret, det kan komme til at koste en masse strøm, det har mange prøvet.

Man kan godt bruge termostaten i VVB til ekstern styring, derfor kan man ikke svare på dit spørgsmål uden at kende installationen til bunds, men jeg vil mene det er normalt at fyret varmer det varme vand om vinteren, for det meste er det også billigst at fyret laver det varme vand om sommeren, men igen kommer det an på installationen.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html