Forfatter Emne: Nyt Pillefyr..  (Læst 13070 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline DennisRN

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1000
  • Respekt optjent: +17/-3
    • Phoenix 16kw
Sv: Nyt Pillefyr..
« Svar #16 Dato: Jan 31, 2010, 23:08 »
Jeg takker for alle gode svar, nu vil jeg lige tygge på dem.
Bagefter skal jeg lige tælle penge og tale med konen :P
Phoenix 16kw med det hele
Styringsnr.: 59091
http://v16beta.stokercloud.dk/#drnilsson

2 plans hus på 180kvm fra 1934.
VVB prioritering 140l.
Forbrug: ca. skal endnu vise sig...

Nu med RTB Grill! :-)
Tablet til styring af grill: Denver TAQ-90022

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Nyt Pillefyr..
« Svar #17 Dato: Feb 01, 2010, 10:09 »
Jeg mener engang at have læst (mere uklart kan jeg vist ikke formulere det  :) ), at man kan spare 7 % med en trækstabilisator...

Så det er måske nærmere et spørgsmål, om man har råd til at undvære en trækstabilisator...
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nyt Pillefyr..
« Svar #18 Dato: Feb 01, 2010, 17:14 »
Hej Frank,

At sætte besparelse i % på en trækstabilisator er nok urealistisk, men der florerer sikkert mange meninger om det på diverse fora. ;)

I den ene ende af skalaen er der skorstene der ikke har træk nok, så der vil der ikke være nogen værdi fra en trækstabilisator, og i den anden ende af skalaen er der skorstene hvor 'en trækstabilisator ikke er nok, så der er der stor nytte af en.

Faktum er at indregulering og dermed fornuftig fyringsøkonomi er betinget af et stabilt lavt træk gennem kedlen, kendetegnet ved et undertryk på 10 Pa.
Så din konklusion er OK, man har ikke råd til ikke at have en trækstabilisator  ;)
 
Hilsen
Michael

Jeg mener engang at have læst (mere uklart kan jeg vist ikke formulere det  :) ), at man kan spare 7 % med en trækstabilisator...

Så det er måske nærmere et spørgsmål, om man har råd til at undvære en trækstabilisator...
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kknudsen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt Pillefyr..
« Svar #19 Dato: Okt 18, 2011, 20:48 »
Jeg har løst problemet med smuld ved at indkøbe piller i sække, af rimelig kvalitet, og så får den en lille slat olie når tanken køres i bund.

Det er min plan at gøre ca. hver 5uge. Så kommer jeg til at bruge ca. 1l rapsolie om året, men det bliver jo bare omformet til energi, så det er ok for mig.

Helt nøjagtig tror jeg aldrig at doceringen af ekstern snegl bliver, hvis jeg tømmer tanken og sneglen helt, fylder friske piller på, afvejer straks 3 gange, får jeg alligevel 3 forskellige resultater.
Det er dog ikke noget der driller styringen, jeg har brugt en del tid ved fyret her i starten, og den brænder fint, så fremtiden byder på mere kone og mindre fyr :D

Kenneth


Tak for dit råd omkring olien.. det ser ud til at virke fint  ;D
Mit fyr var kun 5 måneder da den begynte at hakke helt vildt for til sidst at stoppe helt og rulle tilbage, dette pga. af den modstand der åbenbart dannes i det S.... plastik rør som sneglen er lavet af.
Så for nylig fik jeg endelig en helt ny snegl tilsendt fra leverandøren af Woody fyret, men allerede efter det første døgn begyndte den igen på at hakke og hoste.. øvøv!!
Jeg prøvede så at følge dit råd omkring olien.. så nu rotere pillerne fint rundt sammen med sneglen, hvilket også gør der ikke længere dannes så meget smuld.

Hilsen Kim

Offline pecl61

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nyt Pillefyr..
« Svar #20 Dato: Okt 20, 2011, 19:11 »
Hejsa
Jeg skiftede fra en østeupærisk stoker fra Rosendal sidste efterår. Købte en Scotte + trækstabilisator - og har derved sparet ca. 20 kg. piller pr. dag. DVS at fyret er tjent hjem efter ca. 5 år, + at det har sparet mig for en masse fyrproblemer siden - f.eks det at det bare selv starter/slukker på et tryk - istedet for at det tog ca. et døgn med aviser osv. for at tænde op.
Går nu og hygger mig med at kigge til Scotten - rense kedlen og fylde en pose på i ny og næ......... og lige tjekke på Stokerkontrollen at alt er som det skal være......
Ang. piller har jeg PT. arbejdet i nogle billige piller fra Letland - nogle lidt dyrere fra DLG ....og har lige fået 6 T hjem fra ????? .... og alle fung. fint  ... afvej og kør aut. --- ingen problemer.

Har udbredt kendskabet til pillefyret til et par naboer - og købt piller sammen - så vi har pluselig fået en fælles hobby - som vi hygger med - så bare se at få investeret i en billig og CO2 neutral varmekilde -- som ender med at blive en form for hobby.......

Hilsen
Per
Hus: 180 kvm fritliggende 2 etager fra 1939
Scotte 16 kw Opop Kedel
Brændeovn til hygge på kolde aftener
6 KW solceller på taget
Luft til luft varmer installeret (aircondition om somren)
Forbrug : ca. 5,5 tons pr. sæson