3 vejs ventil på VVB har fanden skabt i vrede i min optik.
Ganske simpelt, i hvert fald hvis ikke der er en by pass, for når du kobler huset fra ved varmt vand, kan VVBèn ikke aftage alt det varme fyret laver, så skyder temperaturen over og fyret går i stå.
En normal VVB tager 3Kw +/- så hvis du køre med 6 på fyret og den lige pludselig slår over på VVB har du balladen. Du har 16 kw at gøre med, så der bør være nok til at køre både hus og vvb samtidig. Hvis du vil bruge fyret til varmt vand om sommeren kan der være en mening at sætte en hane på der lukker huset af så det ikke får varme, men ellers er der, igen i min optik, absolut ingen fornuft i den tilslutning, og det virker jo så heller ikke, hvilket jo er et argument i sig selv.
Jeg kan ikke regne ud hvorfor 3 vejs ventilen skulle trække, og hvis den gør, så slet ikke hvorfor den skulle lukke for cirkulation.
Hvis det skulle være en form for sikkerhed, altså at fyret koger over så det er med at få drænet noget varme væk, virker det jo direkte modsat hvis det er tilfældet det du tror.
Så grundlæggende er fyret vist hverken monteret eller indkørt noget der ligner optimalt, desværre.
Fik lige vendt computeren så jeg kunne se billedet. 3 Vejs ventilen er monteret forkert, den er vist ikke længere.
Når den sidder hvor den gør skulle "midten" vende mod fyret, så "valget" står mellem om den trækker varmen gennem vvbèn eller varmeinstallation. For mig at se sidder fyret på et af "valgene" hvis ben 1 er fælles og den skifter mellen 1-2 og 1-3 så dur det ikke fyret sidder på 2 for så bliver det koblet helt ud når ventilen vælger 1-3 så det er vist en ommer, og hvis det er så få lige sat en bypass hane over den vvbèn ikke er på. Det giver en langt roligere drift og du har varme på huset når vvbèn køre, modsat det 3vejs gejl.
Hvis du mener at pumpen køre selvom den står som stoppet på fyret, kunne man tænke sig der også er noget elektrisk der skulle have været lavet af en med teknisk forstand, for det burde den jo ikke.
Så kan ventilen jo også være elteknisk forkert monteret, og alt muligt andet også for den sags skyld.