Forfatter Emne: Hvordan vite hva boliglånet egentlig koster?  (Læst 1001 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline siaenko

• Øvet
  • **
  • Respekt optjent: +0/-1
Hvordan vite hva boliglånet egentlig koster?
« Dato: Maj 07, 2025, 12:03 »
Jeg har hatt boliglån i snart tre år, men jeg føler fortsatt ikke at jeg har helt oversikt over hva jeg faktisk betaler i renter og gebyrer. Det står mye i dokumentene fra banken, men det er vanskelig å forstå forskjellen på nominell og effektiv rente. Jeg vurderer å refinansiere, men vil først være helt sikker på hva lånet egentlig koster meg måned for måned. Finnes det noe enkelt verktøy som gir deg et klart bilde av det?

Offline madinatarin21

• Øvet
  • **
Sv: Hvordan vite hva boliglånet egentlig koster?
« Svar #1 Dato: Maj 07, 2025, 13:35 »
Jeg anbefaler å teste lånekalkulatoren på https://dagenspenger.no før du gjør noe mer. Den gir deg en oversikt over månedlige kostnader, totalbeløp over lånets løpetid, og forskjellen mellom nominell og effektiv rente. Jeg brukte den før jeg reforhandlet lånet mitt, og det hjalp meg å finne et bedre tilbud. Det er lett å forstå og du slipper å regne selv – tallene blir lagt fram klart og tydelig.

Offline bigbill

• Øvet
  • **
Sv: Hvordan vite hva boliglånet egentlig koster?
« Svar #2 Dato: Maj 08, 2025, 14:49 »
Det som overrasket meg mest da jeg begynte å regne på boliglånet mitt, var hvor mye små forskjeller i rente kan utgjøre over tid. Før brukte jeg bare bankens estimater, men etter å ha brukt kalkulatoren fikk jeg faktisk en realistisk forståelse. Det burde vært standard å bruke slike verktøy før man godkjenner et lån. Nå følger jeg med på endringer i renta og vurderer refinansiering oftere.