Forfatter Emne: Indstilling med Akkumuleringstank  (Læst 6621 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline merrild

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Indstilling med Akkumuleringstank
« Dato: Feb 07, 2010, 19:54 »
Tak for et godt Forum. Som ny bruger har det været til stor hjælp
 :)
Jeg har en 1000 liters akkumulerings tank forbundet til min Boink S-14 (http://bmht.de/heizungssysteme/pelletssysteme/boink-s-14-kw/index.html ) (gammel 4.99 styring, scotte bränder paa ny woody kedel. Det har kørt siden jul uden problemer.  Indtil nu har jeg bare fyret med standard instillinger så den kører over en 4-6 timers periode fra 15% ydelse op til 70% og ned til 15% og så forfra. Nu er mit spørgsmål  vil det være en fordel at fyre op et par gange i døgnet for at undgå pause fyring ?( og bedre fyrings økonomi)
Boink S14 Woody m/ Scotte 4.99
1000L Akkumulerings tank + 1000L til sommer brug med Solvarme
135 Vakuunrør Solfanger ( ligger stadig i garagen og venter på godt vejr
Opvarmer 205 M²

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Indstilling med Akkumuleringstank
« Svar #1 Dato: Feb 07, 2010, 20:19 »
Akkumuleringstank sammen med stokerfyr er ikke optimalt, ligegyldigt hvor godt den er isoleret vil den have et spild.

Når den er der må det bedste være at køre 100% på pillebrænderen, til tanken er oppe i høj temperatur, og så lade stokeren være slukket ned til den laveste temperatur du ønsker, men ulempen vil være lav temperatur i vvb med bakterier til følge, og i den anden ende for varmt vand får kalken til at binde sig i vvb.

Akkumuleringstank er bedst til solvarme & fastbrændsel.

Ved de fleste andre varmekilder, er det billigst kun at producere den mængde energi der er behov for.

MVH. Kenneth
« Senest Redigeret: Feb 07, 2010, 20:20 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline merrild

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Indstilling med Akkumuleringstank
« Svar #2 Dato: Feb 07, 2010, 20:48 »
Akkumulerings tanken er egentlig til Solfangerne , den er lagdelt med 2 kredse til solen og en gennemløbs varmer til brugsvand i toppen ( Der står kun ca 6 liter varmt brugsvand klart så der er ingen legionella fare  :) )
gulvvarme hænger direkte på tanken, så de 1000l er dødt vand. Og i teorien vil solfangerne selv om vinteren give lidt tilskud til varmen.
Kan i/du sige mig hvor i opsætnings menuen jeg indstiller til kun at køre et par gange i døgnet ?

 
Boink S14 Woody m/ Scotte 4.99
1000L Akkumulerings tank + 1000L til sommer brug med Solvarme
135 Vakuunrør Solfanger ( ligger stadig i garagen og venter på godt vejr
Opvarmer 205 M²

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Indstilling med Akkumuleringstank
« Svar #3 Dato: Feb 07, 2010, 21:24 »
Hej Merrild,

I den skjulte menu, punkt D1, D2, D3 og D4 laver du indstilling af hvor mange hange i døgnet og hvor længe hver gang, dit fyr skal køre.

Alternativet er et kontaktur eller en termostat fra VVB'en som forbindes til klemmerne "ekstern kontakt" i styringen.

Hilsen
Michael

Akkumulerings tanken er egentlig til Solfangerne , den er lagdelt med 2 kredse til solen og en gennemløbs varmer til brugsvand i toppen ( Der står kun ca 6 liter varmt brugsvand klart så der er ingen legionella fare  :) )
gulvvarme hænger direkte på tanken, så de 1000l er dødt vand. Og i teorien vil solfangerne selv om vinteren give lidt tilskud til varmen.
Kan i/du sige mig hvor i opsætnings menuen jeg indstiller til kun at køre et par gange i døgnet ?

 
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline merrild

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Indstilling med Akkumuleringstank
« Svar #4 Dato: Feb 09, 2010, 09:33 »
Tak Michael,

jeg har nu testet det via stokerkontrol, virker fint men lige nu er det lidt koldt hernede så jeg sætter det først rigtig igang når det er lidt varmere  :)

hilsen
Flemming
Boink S14 Woody m/ Scotte 4.99
1000L Akkumulerings tank + 1000L til sommer brug med Solvarme
135 Vakuunrør Solfanger ( ligger stadig i garagen og venter på godt vejr
Opvarmer 205 M²