Forfatter Emne: Masseproduktion af plade under intern snegl til at fjerne knaselyde  (Læst 10455 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Det er ikke fordi at jeg vil begynde at producere pladerne, men mere et spørgsmål om det kan lade sig gøre,
at fabrikere en standard plade til at montere under den interne snegl til at iliminere/mindske knaselydende fra samme.
Eller om NBE brænderne er for meget håndproduceret/for lidt maskine produceret og dermed lidt for meget individuelt samlet til at dette kan lade sig gøre.

Det er jo et kendt "problem" og også noget jeg var bekendt med da jeg købte min brænder da min svigerfar har været med siden biocomfort 2 trins, som er mere end 5 år gammel nu.
« Senest Redigeret: Feb 16, 2010, 21:22 af TonniT »
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Siden ingen har svaret er det måske fordi folk synes jeg vrøvler???
Men det jeg egentlig også vil frem til er hvis det er at hvis der kan laves en standard plade som passer i alle brænderne kunne vi måske lokke NBE eller en af deres forhandlere til at producere en sådanne.

Forudsat er jo selvfølgelig at der er aftagere til produktet.

personligt selv er jeg gerne fri af at skulle lave andet en blot at monteret pladen, da bare der at skaffe et stykke rustfriplade til at lave monteringsplade til brænderen var svært nok i sig selv...

Men måske grunden til at pladen ikke er lavet i forvejen er at brænderne til trods for ens udseende er for individuelle, eller at NBE ikke mener det er værd at spilde tid på???
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Det kunne også være fordi, at mellemrummet er lavet med vilje for at gøre det mindre sandsynligt, at sneglen og/eller motoren bliver ødelagt, hvis noget sætter sig i klemme.

Hverken en producent, grossist eller sælger ønsker vel at lave eller sælge noget, som let kan skade produktet.

Hvis noget går galt p.g.a. egne konstruktioner, så skal man vel heller ikke regne med, at garantien gælder længere...
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Jamen Frank det kan vel (IKKE) udelukkes at være årsagen til "pive" rummet.

Mit håb er bare at det ikke er :)
Og at jannich på samme måde som med sommerherden vil bruge fem minutter af sin middagspause på at lave den ;)
« Senest Redigeret: Feb 20, 2010, 16:36 af TonniT »
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Bylov

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 62
  • Respekt optjent: +3/-0
Hej Frank
Det har vist ikke en bønne med om at skade produktet, tvært imod er der ikke nogen belastning på sneglen når den ikke skal knække piller, det skal den nemlig ikke, når der valses en halvbuet plade der lægges under den interne snegl,
Det er mere et spørgsmål om at det er mere sjovt at lave nye up date af styringer, når jeg ser tilbage på andre fab. blandt andet har jeg selv haft pellx i over 10år til den blev der udviklet nye brænder rør  nyt tændsystem osv.
Hvis fabrikanten fremstillet det perfekte første gang, kørte vi alle rundt i en WV bobbel, uden ESP og osv.
Om garantien dækker en snegl motor til nogle få kroner skal ikke afholde i mig i at prøve at forbedre et iforværende godt produkt, spørgsmålet er om man kan nå dertil hvor offentlige godkendelser på produktet bortfalder, så er det noget ged.
Mvh. Bylov

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Hej bylov...

Det er egentlig også lidt det samme jeg tænker mht til produktets holbarhed for jeg kan heller ikke se hvad der kan komme under og samtidig være stærk nok til at skade produktet hvis man laver en passende formstøbt plade under sneglen.

Men omvendt har de jo heller ikke ændret på selve brænderen siden min svigerfar købte sin...
også trænger spørgsmålet sig igen på med om der er en god grund til dette???

Selvom jeg har rigtig stor tilbøjlighed til at tro på din antagelse.. :)
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
... jeg kan heller ikke se hvad der kan komme under og samtidig være stærk nok til at skade produktet hvis man laver en passende formstøbt plade under sneglen

Så skulle du bare se, hvad der har været af nøddestore granit-sten i de 3,5 t Staoil HP-piller, som jeg har brændt af i denne sæson. Heldigvis har stenene været runde... :o

Andre finder rester af tagplader, jernstykker, kabel m.m. i deres piller.

Med en uheldig facon på fremmedlegmet, så er det den interne snegl, der jo kun er hængslet i den ene ende, som kommer til at give sig...
« Senest Redigeret: Feb 20, 2010, 20:16 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Bylov

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 62
  • Respekt optjent: +3/-0
Måske du skulle vælge nogle andre piller, jeg har købt hos Lars meldgaard ( Biobrændsel)  de sidste  6år og aldrig fundet andet end træpiller i poserne og endda en god kvalitet den samme i alle år

Men som du skriver jern og andre ting vejer jo af noget, det er måske derfor tælleren i den nye styring bliver forviret ;D ;D
Mvh Bylov

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej,

Men omvendt har de jo heller ikke ændret på selve brænderen siden min svigerfar købte sin...
også trænger spørgsmålet sig igen på med om der er en god grund til dette???

Tja, NBE kender jo rimeligvis forholdet imellem antal solgte brændere og antal skader der skyldes problemer med fremmedlegemer i den interne snegl.

Jeg kunne godt have dem "mistænkt" for at have gjort noget ved "problemet" hvis det havde nogen praktisk betydning.  ;)

For os kan en lille ændring se ganske simpel ud, men har man konstrueret og produceret produktet i mange år, har man trods alt en hel del erfaring, som måske er medvirkende årsag til at "den simple ændring" ikke er så simpel endda.

Min egen brænder har kørt i mere end 6 år, med alskens slags piller, indimellem med sten, skruer, beton stykker osv. i, og den har ufortrødent knækket og spist det den har fået serveret og der er ikke foretaget "konstruktive ændringer" på den interne snegl.
Sådan tror jeg at det forholder sig med langt størstedelen af de NBE-brændere der findes på markedet, og antallet af indlæg i dette og andra fora, med knækkede eller beskadigede interne snegle, understøtter denne tro.
Der er mange der har hørt om en der har haft problemer, men reelt er der ikke så mange der har oplevet det.

De der selv laver en plade under sneglen gør det i den bedste mening, og det er helt OK (vi har vel alle vores egen mening), men derfra og til at "kræve" at producenten også gør det, der er altså langt  ;)

Det betyder ikke at vi ikke skal diskutere sådanne tiltag her i forum, absolut ikke, for det er netop en af de "fede ting" ved dette forum, vi skal blot huske at det er et brugerforum og ikke en udviklingsafdeling.

Hilsen
Michael
« Senest Redigeret: Feb 21, 2010, 08:47 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Hej Michael...

Jeg kræver heller ikke at NBE laver en ændring... Jeg kendte udemærket til den støj der kan komme fra den interne snegl når den kvaser en pille før jeg købte produktet...
Og jeg mener da også at jeg gør opmærksom at NBE kan have deres grunde til ikke at gøre det...
Jeg vil bare gerne høre dem??? Vi andre gætter vel reelt bare...
Og samtidig vil jeg hellere kaste lidt penge efter en forarbejdet plade end bruge tid og kræfter på at finde og lave en selv...
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Selvom der ikke er et "Ønsker til brænderen"-under-forum her på stedet, så synes jeg da, det er fint, hvis man forsøger at presse NBE/fortæller om forbedringsmuligheder og ens egen opfattelse af en evt. løsning.

Måske kunne NBE lukke op for, at brugerne her på forumet selv kan lave afstemninger i de tråde, som brugerne opretter.

Det kunne jo godt være, at folk der har kedlen stående i beboelsen ofte er generet af knaselydene, og en tråd med en afstemning med mange deltagere kunne afklare spørgsmålet.

Raslelyde fra faldende piller er måske også irriterende for nogle. Løsningen med en på-limet (eller på-nittet?) metal-'pille-opbremser' kunne måske tvinges ( :) ) i produktion ved en afstemning.

Min kedel står i et udhus, så må nok nøjes med at kigge på evt. tråde om støj  :)


 



Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline WebLock

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 43
  • Respekt optjent: +1/-0
    • MitPillefyr.dk
Raslelyde fra faldende piller er måske også irriterende for nogle.

JA! Der er vel 5-6 meter fra min seng til pillefyret, og en dør i lige linje imellem. Har udskiftet døren til en "lyddæmpet sweedor", der dog i praksis er ca. lige så lyddæmpet som et par hullet underbukser! Eller i hvert fald ikke mere end den papdør der sad der før  :(
Ejer / sælger / programmør af:
http://MitPillefyr.dk

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline kks

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Så er noget gået galt, der er en verden eller to til forskel mellem en såkaldt lyddør og en "papdør"  ;)


... Har udskiftet døren til en "lyddæmpet sweedor", der dog i praksis er ca. lige så lyddæmpet som et par hullet underbukser! Eller i hvert fald ikke mere end den papdør der sad der før  :(
Woody Comfort kedel 2009 model
Woody brænder 16 kw
Chip 6.06

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej Frank,

Måske kunne NBE lukke op for, at brugerne her på forumet selv kan lave afstemninger i de tråde, som brugerne opretter.

Dine ønsker er forlœngst opfyldt, prøv at trykke "Ny afstemning" direkte i en kategori...
...vupti og du har din egen afstemning.

Du kan lave alle de afstemninger du har lyst til, men der er nok ingen garanti for at NBE nødvendigvis følger resultatet af afstemningen.

Hilsen
Michael
« Senest Redigeret: Feb 21, 2010, 21:35 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html