Forfatter Emne: lav returvandstemperatur  (Læst 2916 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pcr2500

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
lav returvandstemperatur
« Dato: Feb 19, 2010, 22:12 »
Er der nogen dette spørsmål.??

Jeg køre med 63-65 grader i fremløbstemp. og har kun ca.47 grader på returen.

Jeg har 21,5 grader i huset.

Kan årgsagen være en for lille cirkulation?

Jeg har ikke en blandeshunt monteret og køre med en gammel salamanterkedel?

Kan der opstår unødig tæring af kedlen når returtemperaturen ligger så langt under fremløbstempraturen?

Jeg køre på 2. hastighed ud af 3 hastigheder på cirkulationspumpen "kun 1 pumpe"

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: lav returvandstemperatur
« Svar #1 Dato: Feb 20, 2010, 07:28 »
Hej pcr2500

Jeg tror ikke du behøver bekymre dig så meget om tæring, din støbejerns kedel er meget robust hvad det angår.

Du kan jo teste hvad der sker med temperaturen når du stiller pumpen på 1, samt på 3.

Det ville også være godt at vide lidt mere om dit anlæg, jeg har f.eks. frit flow i varmtvands beholderen, det sørger for at returen ligger højt uden en masse mekanik, tabet i beholderen må jo næsten være det samme som hvis den styres med termostat.

Har du gulvvarme med blandekreds, eller store radiatorer, vil du også have lav retur.

En salamander er en udemærket kedel til koks og træ, men langt fra et godt valg til din pillebrænder.


Jeg har selv lige "dræbt" min gamle salamander, den stod bare som ekstra, hvis der skulle ske noget med stokeren, men den gamle twinheat var så stabil, og jeg håbede at mit nye scotte anlæg ville blive det, at jeg fjernede alt skrumlet.
Det er jeg glad for i dag. 8)

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: lav returvandstemperatur
« Svar #2 Dato: Feb 20, 2010, 16:07 »
Hej
En gammel Salamander er fuldstændig ligeglad med returtemp, så ingen grund til bekymring, fyr du bare løs. :)
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MiniBio på MGB25

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: lav returvandstemperatur
« Svar #3 Dato: Feb 25, 2010, 21:46 »
Hej pcr2500
Støbejernskedler tærer ikke, men de er kun beregnet til kul og koksfyring da de bruger gennemforbrændings metoden. Ved træfyring udnytter de kun træet 50% og de uforbrændte røggasser sætter sig som glanssod i skorsten med efterfølgende skorstensbrande ( har haft 3 i min salamandertid) Nej få  f. eks en gammel HS Tarm MGB 25 eller OT35 tokammmerkedel med sideforbrændnig til træ og sæt stokeren på ovre i oliesiden og lad endelig retorter pladerne sidde i kanalerne. Det er en god kedel til en billig penge. Den brænder røggassen af og skorstenen er pæn altid. Jeg har IKKE brugt olie siden 1980 men fyret med træ siden. I salamander til 99 og så MGB25 siden og købte minibio stoker i 2004 og satte den på der hvor oliefyret sad og det kører godt.  Men ud med salamander!!!

Hilsen Leif
2 trins minibio fra 2004 og MGB25 HS Tarm 2kammerkedel med 100liters indbygget VVB, 30 liters metro VVB til sommerbadet, fyrer med tørt bøgetræ om vinteren og piller før og efter i 160 km hus i 2 plan fra 1954-74-77 UDEN trækstabilisator og røggasmåler men med 7m muret skorsten - simpel og uden bøvl