Forfatter Emne: Arbejder nu med lavere ydelse?  (Læst 8550 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
Arbejder nu med lavere ydelse?
« Dato: Feb 21, 2010, 14:58 »
Til min store forundring ( glæde ) arbejder mit anlæg nu mellem 30-40%, hvor det før arbejde mellem 50-60%.
Jeg har haft min stokerkontrol afbrudt de sidste dage, så jeg kan ikke aflæse driften.
Jeg har for 2 dage siden rense kedlen grundigt ( den trængte også ), og kan det have noget med det at gøre?
Vejret er jo uændret.
Jeg ligger også ca. 25-30 grader lavere i røggastemperatur.
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Arbejder nu med lavere ydelse?
« Svar #1 Dato: Feb 21, 2010, 15:37 »
Hej Kenneth,

Jamen det har da rigtigt meget med rensning af kedlen at gøre  ;)

En ændring på 25-30 grader modsvarer en ændret virkningsgrad på 3-4% på dit anlæg.
Samtidig er solen faktisk begyndt at skinne og det har også stor positiv effekt  :D

Hilsen
Michael

Til min store forundring ( glæde ) arbejder mit anlæg nu mellem 30-40%, hvor det før arbejde mellem 50-60%.
Jeg har haft min stokerkontrol afbrudt de sidste dage, så jeg kan ikke aflæse driften.
Jeg har for 2 dage siden rense kedlen grundigt ( den trængte også ), og kan det have noget med det at gøre?
Vejret er jo uændret.
Jeg ligger også ca. 25-30 grader lavere i røggastemperatur.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Arbejder nu med lavere ydelse?
« Svar #2 Dato: Feb 21, 2010, 18:11 »
Det har været en vindmæssig stille dag her. Det kunne også have noget med nedgangen i ydelsen at gøre...også bliver man jo så glad, at man måske let overfortolker en tendens... :)

Pilleforbruget over en længere periode vil nok være det mest stabile mål.

Men en god rensning med en blød bøste på et skaft efter længere tids mangel på rensning, det er jo nok en god søndagsbeskæftigelse  :)
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Arbejder nu med lavere ydelse?
« Svar #3 Dato: Feb 21, 2010, 18:26 »
Ang. kedel - så er det vel "støvet" der sætter sig inde i kedel, der giver en dårliger avgivelse af varme til kedlen? eller hvordan?
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Arbejder nu med lavere ydelse?
« Svar #4 Dato: Feb 21, 2010, 18:36 »
Hej Kenneth,

Du gør det igen ...  :D
...vælter guldkornene af dig  ;)

Det er lige nemlig "støvet" på kedelsiderne der nedsætter varmeoverføringen fra røggasserne til centralvarme vandet.

Hilsen
Michael

Ang. kedel - så er det vel "støvet" der sætter sig inde i kedel, der giver en dårliger avgivelse af varme til kedlen? eller hvordan?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Arbejder nu med lavere ydelse?
« Svar #5 Dato: Feb 21, 2010, 18:49 »
Tak for det  :D
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Arbejder nu med lavere ydelse?
« Svar #6 Dato: Feb 21, 2010, 18:51 »
Måske går afsættelsen af sod hurtigst i starten....

Men det må også være ligesom, når man isolere loftet: Der er mægtig megen isoleringsevne i de første mm sod/isolering; mens de sidste mm sod/isolering ikke ændre meget...

Nogle påstår derfor, at om man renser en gang om ugen eller hver 14. dag giver næsten det samme.

En røgtemperaturføler kan være en god vejleder i, hvornår der bør renses.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Arbejder nu med lavere ydelse?
« Svar #7 Dato: Feb 21, 2010, 19:02 »
Med Opop kedlen (og Woody) sker der det at soden hurtigt sætter et tyndt lag, men herefter gør lufthastigheden på røggassen laget kun ganske langsomt øges.
Prøv at rense kedlen og derefter holde øje med sodlaget hver dag...
...det er pudsigt, men sådan er det  :D

Hilsen
Michael

Måske går afsættelsen af sod hurtigst i starten....

Men det må også være ligesom, når man isolere loftet: Der er mægtig megen isoleringsevne i de første mm sod/isolering; mens de sidste mm sod/isolering ikke ændre meget...

Nogle påstår derfor, at om man renser en gang om ugen eller hver 14. dag giver næsten det samme.

En røgtemperaturføler kan være en god vejleder i, hvornår der bør renses.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Arbejder nu med lavere ydelse?
« Svar #8 Dato: Feb 22, 2010, 13:48 »
Hej Michael

Hvordan kommer du frem til den hævede virkningsgrad på 3-4%. Jeg har tit tænkt over, hvor stor indflydelse højere røgtemp har på virkningsgraden, men har aldrig fundet nogle eksagte tal på det. Ingen tvivl om at røgtemp har virkelig meget at sige.
Vil det sige at kan man sænke røgtemp med 100gr (f.eks. fra 200-100) betyder det ca 10-12% højere virkningsgrad.
Er det samme tal for alle type kedler??
Mvh Ole
Hej Kenneth,

Jamen det har da rigtigt meget med rensning af kedlen at gøre  ;)

En ændring på 25-30 grader modsvarer en ændret virkningsgrad på 3-4% på dit anlæg.
Samtidig er solen faktisk begyndt at skinne og det har også stor positiv effekt  :D

Hilsen
Michael

Til min store forundring ( glæde ) arbejder mit anlæg nu mellem 30-40%, hvor det før arbejde mellem 50-60%.
Jeg har haft min stokerkontrol afbrudt de sidste dage, så jeg kan ikke aflæse driften.
Jeg har for 2 dage siden rense kedlen grundigt ( den trængte også ), og kan det have noget med det at gøre?
Vejret er jo uændret.
Jeg ligger også ca. 25-30 grader lavere i røggastemperatur.
« Senest Redigeret: Feb 22, 2010, 13:49 af Ole S »
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Arbejder nu med lavere ydelse?
« Svar #9 Dato: Feb 22, 2010, 15:13 »
Hvordan kommer du frem til virkningsgraden?

At jeg er gået ca. 20 ned i ydelse, giver mig en besparelse på 10 :okg om dagen.
Jeg er gået ca ca 40- 30 kg - og det er altså for mig kr. 21 per dag. Forbruget kommer nok lidt op igen, og jeg vil ihvertfald holde øje med røggastemperatur samt stokerkontrol, fod der er noglæe peng at sparre ;D
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Arbejder nu med lavere ydelse?
« Svar #10 Dato: Feb 22, 2010, 18:06 »
Hej Ole,

Jeg kom ikke frem til en hævet virkningsgrad på 3-4 %, men til en ændring på 3-4%  ;)

Hvis du vil kunne beregne virkningsgraden, så skal du være velkomme til at hente mit lille regneark på min web-side www.mhes.dk

Hilsen
Michael

PS. Du er selvfølgelig også velkommen til at hente regnearket Kenneth, ligesom alle andre  :D

Hej Michael

Hvordan kommer du frem til den hævede virkningsgrad på 3-4%. Jeg har tit tænkt over, hvor stor indflydelse højere røgtemp har på virkningsgraden, men har aldrig fundet nogle eksagte tal på det. Ingen tvivl om at røgtemp har virkelig meget at sige.
Vil det sige at kan man sænke røgtemp med 100gr (f.eks. fra 200-100) betyder det ca 10-12% højere virkningsgrad.
Er det samme tal for alle type kedler??
Mvh Ole
Hej Kenneth,

Jamen det har da rigtigt meget med rensning af kedlen at gøre  ;)

En ændring på 25-30 grader modsvarer en ændret virkningsgrad på 3-4% på dit anlæg.
Samtidig er solen faktisk begyndt at skinne og det har også stor positiv effekt  :D

Hilsen
Michael

Til min store forundring ( glæde ) arbejder mit anlæg nu mellem 30-40%, hvor det før arbejde mellem 50-60%.
Jeg har haft min stokerkontrol afbrudt de sidste dage, så jeg kan ikke aflæse driften.
Jeg har for 2 dage siden rense kedlen grundigt ( den trængte også ), og kan det have noget med det at gøre?
Vejret er jo uændret.
Jeg ligger også ca. 25-30 grader lavere i røggastemperatur.
« Senest Redigeret: Feb 22, 2010, 18:08 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Arbejder nu med lavere ydelse?
« Svar #11 Dato: Feb 22, 2010, 20:47 »
Hej navnebror

Dit fyr har været utroligt dårligt justeret hvis du kan spare 25% piller ved at justere på ydelsen.
Jeg kan fint ændre på tallene i stokerkontrol så jeg sparer 25%, men det er bare ikke virkeligheden, pilleforbruget er ca. det samme når jeg afvejer dagligt.

Hvis fyret er opgivet til en virkningsgrad på 89% kommer man nok ikke ret meget højere, det er sikkert dygtige folk der har testet det sammen med teknologisk institut.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Arbejder nu med lavere ydelse?
« Svar #12 Dato: Feb 23, 2010, 15:25 »
Hej Navnebror :D

Jeg har IKKE justeret på ydelsen, jeg har "bare" renset kedlen.
Rent faktisk kører anlæget rimeligt godt, selv om jeg kun har justeret meget lidt, på det.

16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.