Forfatter Emne: Diagram - forslag til ændringer?  (Læst 3057 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Soljatak

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Diagram - forslag til ændringer?
« Dato: Feb 26, 2010, 18:19 »
Jeg ved ikke rigtig om emnet er placeret det rigtige sted i forummet. Jeg kunne godt tænke mig en hovedoverskrift, der hed "Diagrammer".  :)
Jeg har tidligere haft oliefyr (støbejernskedel) kombineret med 12 m2 solfanger og sandlager. Nu er oliefyret (heldigvis) skiftet til et pillefyr. I teorien skulle der, da jeg havde oliefyr med lav returvarme kunne udtages varme fra sandlageret til returindgangen på fyret, men jeg fik dog aldrig så meget varme på sandlageret, at det kunne lade sig gøre. Nu har jeg  en kedelshunt der gør, at returvandet til fyret altid er ca. 50 gr. C, så jeg tror at 2- og 3-vejsventilerne ved returindgang til fyret ikke rigtig gør nogen gavn.
Er der nogle, som vil give mig gode råd til ændringer af diagram?
I og med at jeg ikke får nok varme fra de 12 m2 kobberpladefangere har jeg spekuleret på, om det er muligt at supplere med vacuumfangere, kan det lade sig gøre?
« Senest Redigeret: Feb 26, 2010, 18:20 af Soljatak »
Hilsen Michael M.
Scotte 4.99 16 kW, Opop 418
Trækstabilisator
Isokærn i skorsten
Cirkulationspumpe Alpha2
Årsforbrug  4,8 tons

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Diagram - forslag til ændringer?
« Svar #1 Dato: Feb 26, 2010, 20:05 »
Hej Michael,

Jeg ville tage konsekvensen af den manglende funktion af sandlageret og den for lille ydelse fra kobberplade fangere, og droppe sandlageret samt erstatte kobberpladefangerene med vacuum rør fangere.
Det vil kunne simplificere diagrammet en hel del (se NBE's standard diagrammer for sådan en opkobling.

Hilsen
Michael

Jeg ved ikke rigtig om emnet er placeret det rigtige sted i forummet. Jeg kunne godt tænke mig en hovedoverskrift, der hed "Diagrammer".  :)
Jeg har tidligere haft oliefyr (støbejernskedel) kombineret med 12 m2 solfanger og sandlager. Nu er oliefyret (heldigvis) skiftet til et pillefyr. I teorien skulle der, da jeg havde oliefyr med lav returvarme kunne udtages varme fra sandlageret til returindgangen på fyret, men jeg fik dog aldrig så meget varme på sandlageret, at det kunne lade sig gøre. Nu har jeg  en kedelshunt der gør, at returvandet til fyret altid er ca. 50 gr. C, så jeg tror at 2- og 3-vejsventilerne ved returindgang til fyret ikke rigtig gør nogen gavn.
Er der nogle, som vil give mig gode råd til ændringer af diagram?
I og med at jeg ikke får nok varme fra de 12 m2 kobberpladefangere har jeg spekuleret på, om det er muligt at supplere med vacuumfangere, kan det lade sig gøre?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html