Forfatter Emne: Piller vs. varmepumpe  (Læst 6281 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
Piller vs. varmepumpe
« Dato: Feb 27, 2010, 14:09 »
Er der nogen her der ved hvor meget man sparre ved at bruge piller  i forhold til en varmepumpe.
Jeg mener at have hørt at varmepumper bruge en del el, men de er jo så til gengæld vedligeholdelsesfrie.
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Piller vs. varmepumpe
« Svar #1 Dato: Feb 28, 2010, 08:29 »
Det er nemt at regne på.

Du skal kende dit pilleforbrug, samt hvor meget energi der er i dem.

Eksempel
9t piller, 4,9kw/kg piller virkningsgrad stoker 0,89
9000x4,9x0,89=39249kw

dvs. at mit energibehov er ca.40000kw

ved elvarme ganges 40000 med elprisen

Men en varmepumpe giver måske energien 3 gange igen
så putter jeg 15000kw i varmepumpen får jeg måske energien jeg har brug for.

Men når du kender dine tal kan du bare få Danfoss til at regne det ud, det koster gratis ;D

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Piller vs. varmepumpe
« Svar #2 Dato: Feb 28, 2010, 11:41 »
Hej Kenneth & Kenneth,

Alt er jo vedligeholdelsesfrit sålænge man ikke rører ved det, men varmepumpe systemer er ikke vedligeholdelsesfrie, det er bare nogle andre (service teknikere) der skal udføre arbejdet  ;)

Det er selvfølgelig korrekt at der er væsentligt mindre arbejde med et varmepumpe system end med en pillebrænder, men vedligeholdelsesfrit er det altså ikke  :D

Varmepumpesystemer er, afh. af typen (luft til vand, luft til luft, jordvarme osv.), mere eller mindre energieffektive ved forskellige temperaturer.
En varmepumpe er væsentlig mere energieffektiv om sommeren end om vinteren, altså bruger mindre strøm om sommeren end om vinteren, for at producere den samme mængde varme. Så sammenligningen mellem varmepumper og anden opvarmning, er afh. af hvad udetemperaturen er når du skal have produceret varmen.

I dag er der varmepumpesystemer på markedet der absolut er fornuftige i energieffektivitet, og de ligger typisk driftmæssiget på samme omkostningsniveau som f.eks. træpillebrændere, forskellen ligger så i investeringen og brugskomforten.

Hilsen
Michael

Er der nogen her der ved hvor meget man sparre ved at bruge piller  i forhold til en varmepumpe.
Jeg mener at have hørt at varmepumper bruge en del el, men de er jo så til gengæld vedligeholdelsesfrie.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html