Forfatter Emne: Tænker pid selv?  (Læst 3842 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
Tænker pid selv?
« Dato: Mar 02, 2010, 15:56 »
Tænker pid selv? Hvordan lagre den oplysningerne? Jeg kan ikke selv helt gennemskue det..
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Tænker pid selv?
« Svar #1 Dato: Mar 02, 2010, 17:48 »
Hej Kenneth,

Nej PID "tænker" ikke selv, det er et "simpelt" regnestykke, hvor resultatet fra beregning til beregning gemmes i nogle variabler i styringen (nogle som vi ikke har adgang til).

Egentlig er det kun resultatet af I-leddet og sidste difference (D-leddet) der gemmes, og variablerne nulstilles når styringen slukkes og tændes igen.

Hilsen
Michael
 
Tænker pid selv? Hvordan lagre den oplysningerne? Jeg kan ikke selv helt gennemskue det..
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kenneth

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 265
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Tænker pid selv?
« Svar #2 Dato: Mar 02, 2010, 18:46 »
Når du skriver fra beregning til beregning - hvad er det så fysisk der sker?
Hvor langt tilbage er historikken på beregnningen? ( er det en fordel at nulstille en gang imellem ? ).
16 kw scotte ver. 6.14 opop 618 kedel. Kompressorrens. 25o m2 stuehus fra 1875 ok isoleret og renoveret. Brændeovn i stuen. Nu med 70 m2 ok isoleret tilbygning. Elpatron i VVB om sommeren.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Tænker pid selv?
« Svar #3 Dato: Mar 02, 2010, 20:54 »
Næ, hvorfor skulle man nulstille styringen. Den vil jo hurtig være tilbage i gammel vane igen.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Tænker pid selv?
« Svar #4 Dato: Mar 02, 2010, 22:16 »
Hej Kenneth,

Jeg kan ikke svare dig helt nøjagtigt hvordan beregningen foregår eller hvor ofte, men typisk sker PID beregninger mellem 1 og 100 gange i sekundet, afhængig af processoren.
Jeg ville tro at NBE styringerne ligger omkring 1 sekunds cyklustid, der er i hvert tilfælde ingen grung til at beregne oftere, da opvarmnings- og nedkølings processen er væsentlig langsommere.
I "min egen verden" bruger vi som tommelfingerregl at PID sløjfen skal gennemløbes 5-10 gange hurtigere end målesignalet ændrer sig.

Tiden som historikken (det er altså bare I-leddet) strækker sig over, kender jeg heller ikke, men den rækker noget tid bagud.
På et tidspunkt blev I-leddet "sat ud af drift" indtil temperaturen var indenfor 5-10 grader fra setpunktet, for at undgå store oversving efter lang tids stilstand (f.eks. sommerdrift efter VVB), fordi I-leddet ellers ville opbygge alt for meget output i den tid kedlen er om at blive varm.
Jeg er overbevist om at det er sådan PID'en virker i hvert tilfælde fra v4.99 og frem.

Der er absolut ingen grund til at "nulstille" styringen engang imellem, med mindre man har "fjolset" så meget med PID'en at styringen er helt i vejret.

Hilsen
Michael
 
Når du skriver fra beregning til beregning - hvad er det så fysisk der sker?
Hvor langt tilbage er historikken på beregnningen? ( er det en fordel at nulstille en gang imellem ? ).
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html