Forfatter Emne: HS Tarm kedel type OT28  (Læst 9861 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FSJ

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
HS Tarm kedel type OT28
« Dato: Mar 02, 2010, 21:53 »
Indledningvis - interessant at læse de mange entusiastiske beretninger...

Er ejer af en HS Tarm kedel af typen OT 28 årgang 1979
Kedel er beregnet for oliefyr og fastbrændsel
Den har indbygget varmvandsbeholder.
Kedlen indeholder en stor vandmængde, som kunne virke som resovier / buffertank ved installation af solpaneler.

Min  tanke var at påmontere en træpillebrænder af typen SWEBO PB/20

Hermed mine spørgsmål:
Er der nogen der kender denne kedels stærke og svage sider?
Er der nogen der har erfaring i at montere en træpillebrænder på denne kedeltype og i så fald fungere det godt.
Om man montere en træpillebrænder hvilke ting skal man da være opmærksom på?
Skal der f.eks. monteres røgvendeplader for at bringe røgastemperaturen ned og dermed forbedre virkningsgraden?
Hvor anbringer man bedst træpillebrænderen. I oliefyrssiden eller fastbrændselssiden?
Og hvad med rensning - udtømning af aske fra kedlen. Er der nogen erfaring iom dette ?
Og til sidet er der nogen som kender til SWEBO PB20 pillebrænderren?

Glæder mig med spændeing til at se jeres komentarer.
Me venlig hilsen FSJ. :)

Offline MiniBio på MGB25

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: HS Tarm kedel type OT28
« Svar #1 Dato: Mar 14, 2010, 23:14 »
Hej FSJ - jeg har en HS Tarm MGB25 fra 1985. Det er også en tokammerkedel. Olieside og træside med sideforbrænding der virker bedre end gennemforbrænding i Salamanderkedler. Ved sideforbrænding tvinges de uforbrændte røggasser op igennem nogle plader og bliver afbrændt der inden de kommer ud i skorstenen. Derved udnyttes træet meget bedre- Jeg har sat min Minibio stoker på der hvor oliefyret sad. en stoker brænder jo med samme type flamme som et oliefyr så det passer bedst der. Du skal lade de retorterplader der sidder i røgkanalerne sidde. Men der er ikke plads til så meget aske så du skal rense og tømme 1x ugentlig. Husk at rense røgkanalerne/retorpladerne, derved opnås en lavere temp. på røgafgangen/røret ud til skorsten. Jeg plejer at lægge hånden på afgangrøret ind til skorstene, kan jeg holde hånden der er temp. ok og modsat så skal det renses. Det kører fint skal jeg hilse og sige - Leif Simonsen - vil du se billeder så skriv lige til mig
2 trins minibio fra 2004 og MGB25 HS Tarm 2kammerkedel med 100liters indbygget VVB, 30 liters metro VVB til sommerbadet, fyrer med tørt bøgetræ om vinteren og piller før og efter i 160 km hus i 2 plan fra 1954-74-77 UDEN trækstabilisator og røggasmåler men med 7m muret skorsten - simpel og uden bøvl