Forfatter Emne: HS Tarm kedel type OT28  (Læst 22913 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FSJ

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
HS Tarm kedel type OT28
« Dato: Mar 02, 2010, 21:55 »
Indledningvis - interessant at læse de mange entusiastiske beretninger...

Er ejer af en HS Tarm kedel af typen OT 28 årgang 1979
Kedel er beregnet for oliefyr og fastbrændsel
Den har indbygget varmvandsbeholder.
Kedlen indeholder en stor vandmængde, som kunne virke som resovier / buffertank ved installation af solpaneler.

Min  tanke var at påmontere en træpillebrænder af typen SWEBO PB/20

Hermed mine spørgsmål:
Er der nogen der kender denne kedels stærke og svage sider?
Er der nogen der har erfaring i at montere en træpillebrænder på denne kedeltype og i så fald fungere det godt.
Om man montere en træpillebrænder hvilke ting skal man da være opmærksom på?
Skal der f.eks. monteres røgvendeplader for at bringe røgastemperaturen ned og dermed forbedre virkningsgraden?
Hvor anbringer man bedst træpillebrænderen. I oliefyrssiden eller fastbrændselssiden?
Og hvad med rensning - udtømning af aske fra kedlen. Er der nogen erfaring iom dette ?
Og til sidet er der nogen som kender til SWEBO PB20 pillebrænderren?

Glæder mig med spændeing til at se jeres komentarer.
Me venlig hilsen FSJ.


Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: HS Tarm kedel type OT28
« Svar #1 Dato: Mar 02, 2010, 22:28 »
Hej FSJ,

I udgangspunktet er kombi-kedler aldrig det bedste valg.
Det vil altid være en kompromis løsning, hvor halvdelen af kedlen bare er "dødvægt".
Man får nogle underlige trækforhold i kedlen og tomgangstabet er stort.
Kombi-kedler var "smarte" omkring den første oliekrise, hvor man ønskede at kunne supplere olien med f.eks. brændefyring.
Den bedste løsning får du med en seperat kedel til olie, gas eller træpiller og én til brænde.
Derudover bør du have en buffertank til brændekedlen.

Hvis du ønsker at montere en træpillebrænder på din kombi-kedel, så vil det udfra et funktionsmæssigt synspunkt være bedst at montere træpillebrænderen på oliefyrs delen, da en træpillebrænder opvarmer ligesom en oliebrænder.
Derimod kan det udfra et rensnings- og vedligeholdelses synspunkt være bedst at montere træpillebrænderen i brænde delen, da det kan være lettere at rengøre denne del af kedlen.

Med hensyn til montering af røgvendeplader, så er det noget der kun kan afgøres ved afprøvning.
Hvis du kan holde røggastemperaturen under 150 grader er det ok, ellers bør man "gøre noget" f.eks. røgvendeplader.

Uanset om du monterer den ene eller den anden træpillebrænder, og uanset om du bruger din kombi-kedel eller en moderne kedel til træpillebrænder, bør du montere en trækstabilisator i skorstenen, for at få et konstant skorstenstræk.

Hilsen
Michael

Indledningvis - interessant at læse de mange entusiastiske beretninger...

Er ejer af en HS Tarm kedel af typen OT 28 årgang 1979
Kedel er beregnet for oliefyr og fastbrændsel
Den har indbygget varmvandsbeholder.
Kedlen indeholder en stor vandmængde, som kunne virke som resovier / buffertank ved installation af solpaneler.

Min  tanke var at påmontere en træpillebrænder af typen SWEBO PB/20

Hermed mine spørgsmål:
Er der nogen der kender denne kedels stærke og svage sider?
Er der nogen der har erfaring i at montere en træpillebrænder på denne kedeltype og i så fald fungere det godt.
Om man montere en træpillebrænder hvilke ting skal man da være opmærksom på?
Skal der f.eks. monteres røgvendeplader for at bringe røgastemperaturen ned og dermed forbedre virkningsgraden?
Hvor anbringer man bedst træpillebrænderen. I oliefyrssiden eller fastbrændselssiden?
Og hvad med rensning - udtømning af aske fra kedlen. Er der nogen erfaring iom dette ?
Og til sidet er der nogen som kender til SWEBO PB20 pillebrænderren?

Glæder mig med spændeing til at se jeres komentarer.
Me venlig hilsen FSJ.


Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline FSJ

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: HS Tarm kedel type OT28
« Svar #2 Dato: Mar 06, 2010, 10:16 »
06.03.10
Hej Michael.
Tak for dine detaljeret kommentarer. Det virker, som om du har beskæftiget dig med nettop de spørgsmål der for tiden er af stor relevans for mig!
Skal man investere i en pillebrænder på et gammelt fyr og i så fald hvilket kedel og brænder eller skal man investere i et nyt fyr med en pillebrænder og da hvilke?

Med hensyn til gammelt fyr har jeg egentlig 2 muligheder, da jeg har 2 ældere HS Tarm kedler.
Nemlig OT 28 som er en kombi kedel til træ og olie eller en FA-R  kedel som alene er til olie.
Ud fra min egen vurdering, vil det være lettest, at rengøre FA-R kedlen, da den vil give adgang fra toppen ned i røgkamret. Vandmængden i denne kedel er dog ikke så stor. Her tænker jeg på kombinationen solfanger træpillefyr, hvor en stor vandmængde kunne være en fordel som bufferenhed.

Når jeg har studeret træpillebrænderne, har jeg ofte bemærket, at de har en god virkningsgrad (fra 86 til 95) på fuldlast, hvorimod funktionen ser lidt anderledes ud, når de kører dellast. Ud fra det kan man vel konkludere, at de helst skal køre fuldlast. Det vil sige opvarme vand resoiveret og dermed stoppe indtil, der igen kaldes på varme.
Har du gjort dig samme erfaring?

Med hensyn til ny kedel findes der jo et stort udvalg også i relation til prisen og sikkert også hvad funktionaliteten angår.
Har du nogen forlag til kedel og ligeledes pillebrænd?

Mvh. FSJ














 

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: HS Tarm kedel type OT28
« Svar #3 Dato: Mar 07, 2010, 20:48 »
Hej Fsj,

Hvis du skal ud og investere, så ville jeg foreslå en moderne pillebrænder og kedel.
En Woody eller Scotte på en Opop kedel er et rigtig godt valg.
Opop kedlen fylder ganske  lidt I forhold til ydelsen, som er helt I top.
Opop'en er let at rengøre, selv under drift, og kan sagtens klare sig 3-4 uger mellem rensninger.

Det med vandmœngden I kedlen, det har du fået galt i halsen.
En moderne pillebrænder der er modulerende, klarer sig bedst på en kedel med  lille vandmœngde.
Bufferkapaciteten i forbindelse solfanger laver man i VVB'en, hvr man har min. to varmespiraler og "lagdeling".

Hilsen
Michael

06.03.10
Hej Michael.
Tak for dine detaljeret kommentarer. Det virker, som om du har beskæftiget dig med nettop de spørgsmål der for tiden er af stor relevans for mig!
Skal man investere i en pillebrænder på et gammelt fyr og i så fald hvilket kedel og brænder eller skal man investere i et nyt fyr med en pillebrænder og da hvilke?

Med hensyn til gammelt fyr har jeg egentlig 2 muligheder, da jeg har 2 ældere HS Tarm kedler.
Nemlig OT 28 som er en kombi kedel til træ og olie eller en FA-R  kedel som alene er til olie.
Ud fra min egen vurdering, vil det være lettest, at rengøre FA-R kedlen, da den vil give adgang fra toppen ned i røgkamret. Vandmængden i denne kedel er dog ikke så stor. Her tænker jeg på kombinationen solfanger træpillefyr, hvor en stor vandmængde kunne være en fordel som bufferenhed.

Når jeg har studeret træpillebrænderne, har jeg ofte bemærket, at de har en god virkningsgrad (fra 86 til 95) på fuldlast, hvorimod funktionen ser lidt anderledes ud, når de kører dellast. Ud fra det kan man vel konkludere, at de helst skal køre fuldlast. Det vil sige opvarme vand resoiveret og dermed stoppe indtil, der igen kaldes på varme.
Har du gjort dig samme erfaring?

Med hensyn til ny kedel findes der jo et stort udvalg også i relation til prisen og sikkert også hvad funktionaliteten angår.
Har du nogen forlag til kedel og ligeledes pillebrænd?

Mvh. FSJ














 
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline FSJ

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: HS Tarm kedel type OT28
« Svar #4 Dato: Mar 07, 2010, 22:02 »
Hej Michael.
Tak for svar.
Med hensyn til vandmængde har du naturligvis ret, når du nævner, at man i dag anvender en tank med 2 spiraler. Når jeg nævnte vandmængde tænkte jeg på et varmeresovire hvori overskyden solenergi kunne lagres. Altså en buffer til solløse timer.

Ja Woody Opop kedlen ser ud til at være meget populær og også til en rimelig pris. Men hvad med brænderen. Har hørt lidt forskellige meninger om den, ikke mindst på funktionaliteten. Nogen taler om at den er for simpel og at styringen ikke er så god.
Hvad har du af kommentarer til det?

Kender du pillebrænderen SWEBO type PB20 fra SWEBO Bioenergy AB, Boden Sverige?
Har hørt en del gode beretninger om den. Bl.a skulle styringen være af god kvalitet og logisk opbygget med de nødvendige indstillings parametre.
Men, måske er det uhensigtsmæssigt, at montere en anden brænder på denne kedel, da man derved eventuelt risikere en dårligere virkningsgrad.
Idag debatteres det jo også om samhørigheden kedel og brænder, når de skal testes.

Anvender du selv et pillefyr og hvilke type er det ?

Skal også ud og investere i skorsten. Har du også her et forslag?
Og hvad med solfangere er det noget du har beskæftiget dig med?

Fortsat god aften
MVH FSJ

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: HS Tarm kedel type OT28
« Svar #5 Dato: Mar 08, 2010, 18:45 »
Hej FSJ,

NBE brænderene er rigtig gode brændere og deres styring er absolut "state of the art".
Du har en mængde indstillingsmuligheder (nogle gange for mange  :D) og kan lave næsten alt.

Jeg kender ikke SWEBO brænderen, men den ligner i princip Pellex m.fl. og vores svenske broderfolk kan godt lave pillebrændere.
Når man kikker i manualen til en PB20, kan man se at den har 4 effekttrin, hvor en NBE brænder har 90.
Ligeledes kan man ud af manualen læse at det kun er en traditionel styring der sidder på den, med et meget begrænset antal tilkoblingsmuligheder.
Grundlæggende er en PB20 en noget mere simpel brænder end en NBE.

Hvis du leder efter noget velfungerende og moderne, vil jeg absolut anbefale en Woody eller Scotte fra NBE.

...og ja, jeg har selv en Woody brænder på en Opop kedel.
Anlægget har kørt upåklageligt i 6 år, og før det havde jeg en svensk TB-mini i nogle år.
TB-minien var ligesom PB20'ern en simpel brænder, der fungerer, men ikke har de finesser som en moderne brænder har.

Jeg tror ikke en PB20 er en dårlig brænder, den er bare et par generationer gammel.

Mht. solvarme, så er det noget jeg leger med tanken om at opsætte.
Jeg vil gerne have en vacuumrør solfanger som kan levere det varme vand om sommeren, men indtil nu, har jeg kun erfaringer (positive) fra lignende anlæg hos venner og bekendte (hvorfor får jeg altid til sidst ??  ;D).

Hilsen
Michael

Hej Michael.
Tak for svar.
Med hensyn til vandmængde har du naturligvis ret, når du nævner, at man i dag anvender en tank med 2 spiraler. Når jeg nævnte vandmængde tænkte jeg på et varmeresovire hvori overskyden solenergi kunne lagres. Altså en buffer til solløse timer.

Ja Woody Opop kedlen ser ud til at være meget populær og også til en rimelig pris. Men hvad med brænderen. Har hørt lidt forskellige meninger om den, ikke mindst på funktionaliteten. Nogen taler om at den er for simpel og at styringen ikke er så god.
Hvad har du af kommentarer til det?

Kender du pillebrænderen SWEBO type PB20 fra SWEBO Bioenergy AB, Boden Sverige?
Har hørt en del gode beretninger om den. Bl.a skulle styringen være af god kvalitet og logisk opbygget med de nødvendige indstillings parametre.
Men, måske er det uhensigtsmæssigt, at montere en anden brænder på denne kedel, da man derved eventuelt risikere en dårligere virkningsgrad.
Idag debatteres det jo også om samhørigheden kedel og brænder, når de skal testes.

Anvender du selv et pillefyr og hvilke type er det ?

Skal også ud og investere i skorsten. Har du også her et forslag?
Og hvad med solfangere er det noget du har beskæftiget dig med?

Fortsat god aften
MVH FSJ
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MiniBio på MGB25

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: HS Tarm kedel type OT28
« Svar #6 Dato: Mar 14, 2010, 23:47 »
Hej FSJ - Du kan roligt bruge en tokammerkedel til stokerfyring, jeg har selv en MGB25 fra HS Tarm, så behøver man ikke være på piller hele tiden ;D men bruge træ. Min har 290 liter vand i kedlen + 100 liters indbygget varmtvandsbeholder. Desuden har jeg en akkutank på 800 liter som jeg kun bruger ved træfyring, Træ skal brænde med stor flamme og når jeg har varmet hus-kedel og Akkutank op holder jeg op med at fylde træ ind og tømmer akkutanken senere ved hjælp af tænd-og slukure når der er behov for varme. Det er perfekt at montere stokeren der hvor oliefyret sidder/sad. Du kan nøjes med de retorterplader der sidder i oliesiden og ikke montere skamolplader. Min træside har sideforbrændnig og udnytter træet godt og min skorsten er ren. Jeg har 2 trins stoker og ingen iltstyrnig og trækregulator og det kører fint, simpelt og enkelt. Kedlen købte jeg billigt for 1200 kr i Lemvig og solgte den gamle Salamander for 1600 kr til en kulfyrer. Jeg renser 1x ugentlig. Træsiden har sideforbrændnig og afbrænder røggasserne mellem nogle lameller på vej ud i skorstenen og udnytter træet meget bedre. Jeg brugte i 1978 2800 liter olie som er lig 6 tons træpiller ellers nu ca 20 RM bøgetræ årligt - Har brugt 1 tons piller i 40 dage fra 1-2-2010 til 12-3 til 160 m2 hus fra 1952 på 2 etager - altså enten 22K til olie eller 11K til piller eller 3K til træ. Har IKKE brugt olie siden 1978, men sanket træ og siden 2004 suppleret med træpiller når vi er væk hjemmefra om vinteren
« Senest Redigeret: Jun 12, 2010, 13:05 af MiniBio på MGB25 »
2 trins minibio fra 2004 og MGB25 HS Tarm 2kammerkedel med 100liters indbygget VVB, 30 liters metro VVB til sommerbadet, fyrer med tørt bøgetræ om vinteren og piller før og efter i 160 km hus i 2 plan fra 1954-74-77 UDEN trækstabilisator og røggasmåler men med 7m muret skorsten - simpel og uden bøvl

Offline FSJ

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: HS Tarm kedel type OT28
« Svar #7 Dato: Apr 07, 2010, 21:24 »
Hej Michale og MGB25
I mit varme projekt har jeg brug for anvende præisoleret rør til nedgravning fra mit fyrerum til huset. Længede ca. 22 m.

Er der nogen af jer der har erfaring i at anvende disse præisoleret rør f.eks. twin 2 x 32 x 3 mm ø 160 mm - VVS- eksperten har nogen men jeg er usikker på kvaliteten.

Det er jo vigtigt at minimeret varmetabet så meget som muligt så der bør nok tænkes i kvalitet.

Har i øvrigt besluttet mig for en WOODY kedel med pillebrænder.


Ser frem til jeres svar
Mvh FSJ

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: HS Tarm kedel type OT28
« Svar #8 Dato: Apr 08, 2010, 05:41 »
Hej FSJ,

Desværre, jeg har ingen erfaring med hvilke præisolerede rør der er gode.

Hilsen
Michael

Hej Michale og MGB25
I mit varme projekt har jeg brug for anvende præisoleret rør til nedgravning fra mit fyrerum til huset. Længede ca. 22 m.

Er der nogen af jer der har erfaring i at anvende disse præisoleret rør f.eks. twin 2 x 32 x 3 mm ø 160 mm - VVS- eksperten har nogen men jeg er usikker på kvaliteten.

Det er jo vigtigt at minimeret varmetabet så meget som muligt så der bør nok tænkes i kvalitet.

Har i øvrigt besluttet mig for en WOODY kedel med pillebrænder.


Ser frem til jeres svar
Mvh FSJ
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MiniBio på MGB25

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 18
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: HS Tarm kedel type OT28
« Svar #9 Dato: Jun 11, 2010, 15:32 »
Hej FSJ - undskyld tiden men jeg har lige været i skoven og bjærge 60 rm træ :) og har ikke været på træpiller siden vinteren stoppede. Fik brugt alt mit træ op i jan. og så røg der lige 2 tons piller igennem min 2 trins Minibio fra 2004 uden bøvl, så derfor har jeg skaffet lidt extra træ ;D - Nej jeg har ikke erfaring med at fremføre varmerør fra udhus til villaen, men køb nogle ordentlige det er jo kun 1x gang det skal gøres, men jeg vil sige akkutank er kun til træfyring for at aftage varmen, da træ skal brænde med stor flamme og ikke simre. Men da jeg synes en stoker virker bedst ved højlast og man skal undgå lavlast og især pausefyring det fylder herden med piller og aske, kunne man jo fylde akkutanken op ved højlast og så stoppe stokeren når det er varnt nok og udnytte varmen senere, det kunne være en måde at gøre det på - Hilsen Leif
« Senest Redigeret: Jun 12, 2010, 13:03 af MiniBio på MGB25 »
2 trins minibio fra 2004 og MGB25 HS Tarm 2kammerkedel med 100liters indbygget VVB, 30 liters metro VVB til sommerbadet, fyrer med tørt bøgetræ om vinteren og piller før og efter i 160 km hus i 2 plan fra 1954-74-77 UDEN trækstabilisator og røggasmåler men med 7m muret skorsten - simpel og uden bøvl