Hej Carl Erik,
Tonni har fat i det essentielle

Neddrosling giver ingen besparelse, med mindre du neddrosler så meget at fyret ikke kan levere varme nok, men det er jo en helt anden sag

Jeg kører selv med en Bio Comfort med godt 6 år på bagen, godt nok ny v6.15 styring, men brænderen er stadig den samme, så du er absolut ikke bagud

Med en chip v4.99 kan du også indstille blæs midt, og en masse andre fikse parametre.
Der er en verden til forskel på features i v4.06 og v4.99, men brænderen og forbrændingen er stadig den samme.
Hvis du vil have de helt rigtige parametre for 10 KW setup, så stiller du bare selv mætning høj så den doserer 2,08 kg. pr time og justerer blæs høj til korrekt forbrænding

De tal du vil kunne få oplyst er jo kun vejledende, og jo længere under 16 KW du kommer, jo mere vil tallene kunne afvige.
Mit råd til dig vil være at glemme alt om 10 KW, sæt den til standard indstilling for 16 KW og juster forbrændingen til korrekt niveau ved hhv. 10% drift og 100% drift.
Justering efter røgmetoden kan sagtens være besværliggjort hvis man har en trækstabilisator, specielt ved lav effekt.
Problemet er at trækstabilisatoren jo tilsætter frisk luft, som er med til at opblande røgen fra fyret.
Har man en skorsten med kraftigt træk og en velfungerende trækstabilisator, kan man let opleve at en sodende forbrænding ved 10% effekt ikke viser synlig røg ud af skorstenen.
Jeg har selv sådan en skorsten (12-14 m lang) og kan ikke se sort røg ved lavlast, selv om der er masser af røg i kedlen, og min røggastester siger "gør noget din tumpe".

I sådan en situation justerer man efter flammens udseende.
Du skal være velkommen til at bruge min lille vejledning hvis den kan hjælpe
http://www.mhes.dk/Indkoering_af_NBE_pillebraender_Woody_4_99.pdf
...endda uden at spørge pænt først

Hvis du vil forbedre virkningsgraden (spare på fyringsomkostningerne) så skal du nok kikke lidt på Tonni's råd om kedel optimering på din Roca kedel, for det er ikke verdens mest virkningsfulde kedel, og den kan sagtens optimeres.
Hilsen
Michael
Tak til både Michael og Frank
Ja, biocom. har måske lidt år på bagen 5-6 år. det er vel ikke længe for en sådan.
Med en chip 4.99f kan jeg også stille mellemblæs eller hvad ?
Jeg vil stadig gerne høre hvad de anbefalede paremetre er for 10kw hvis nogen har en ide om det.
Jeg har ønsket at bibeholde autoberegningen og derfor dæmpet blæseren. Jeg har set efter røg ved begrænsning af luft
men ikke set noget, måske pga. trækstabilisator.
Der må være andre der har "sort metalblæser".
Jeg overvejede at gå på 24kw da ydelsen nogle dage i vinter var omkring 90.
Jeg ringede faktisk til NBE her i vinter idet jeg var i tvivl om blæserindstillingerne for en sort metalblæser...og fik at vide at de skulle være 5-10-15 men det giver altså sod.
VH Carl Erik