Hej Frank,
Jeg antyder ikke noget med kontraventiler eller manuelle afspæringshaner.
Hvis jeg havde ment noget sådan, havde jeg sagt (skrevet) det

Det jeg siger (skriver) er at man skal stoppe fyret og cirkulationspumpen, og kontrollere at vandet ikke fortsætter med at cirkulere, sådan at VVB'en kommer til at virke som varmekilde.
Det checkes nemmest ved at vente ca. 1/2 time og så kontrollere temperaturen på rørene til/fra VVB'en. Er det ene af dem stadig varme både tæt ved VVB'en og et stykke derfra, ja så cirkulerer vandet selv lystigt.
Det der kan få vandet til at selvcirkulere er det faktum at varmt vand vil søge opad, og koldt (afkølet) vand vil søge nedad.
Derfor er problemet større, jo større højdeforskel der er i installationen.
Et gammelt trick til at undgå selvcirkulation gennem VVB'en, er at lade både fremløb og retur til VVB'en gå lodret nedad min. 1,5 m, før de føres i andre retninger. Herved spærrer det opvarmede vand for sig selv

Men det er helt sikkert, at en 3-vejs (eller for den sags skyld en 2-vejs) ventil vil kunne løse problemet, men det kræver jo indgreb i installationen og er ikke nødvendigvis nødvendig.
Hilsen
Michael
Som skrevet, så foregik selvcirkulationen lystigt også gennem min slukkede grundfos alpha 2-cirkulationspumpe (huset er i 1½-plan).
Som Michael vel antyder, så kunne man sikkert have installeret en kontraventil eller nogle manuelle afspæringshaner; men så er det da næsten lettere og lige så billigt at købe tre-vejs-ventilen, hvor styringen selv finder ud af omstillingen til lavsæson-drift.