Hej Kenneth,
Go' pointe

Vejrkompensering og udefølere hører enten fortiden til (dengang vi ikke havde termostatventiler) eller de bruges til at optimere driften af varmepumper, hvilket jo ikke har meget med moderne træpillebrændere

Det eneste tidspunkt en "hvor meget behov for varme er der egentligt"-føler er interessant, er når der næsten ikke er behov for varme.
Så kan fyret slukkes og dermed varmen, men så vil vi gerne have at fyret starter og er klar lige før vi føler at indetemperaturen er "lidt rå".
Sådan en "føler" findes ikke, men mange prøver at skabe den ved at måle på udetemperaturen, nu og som døgngennemsnit osv., og derved forsøge at spå om varmebehovet i fremtiden.
Hos mig selv har jeg brugt udetemperatur føleren, og kører sommerstop når udetemperaturen er over 15 grader.
Det fungerer rimeligt, men ikke meget bedre end i "gamle dage" hvor det bare var tidspunktet for varmeperioderne jeg bestemte.
Essensen er jo at vi vil have varme når der er behov for det, og så må det koste det det gør

Hilsen
Michael
Hej Frank
Den sikres måde at spare penge på må jo være at slukke fyret, og det er, som vejkompensering bruges til.
Det er vel ikke i din version, og i min kan jeg ikke få det til at virke...
Hvad nytter det at en udeføler slukker fyret, hvis et badeværelses gulv, eller vvb stadig kalder på varme?
Jeg er mest interesseret i temperaturen inde i huset, og det finder termostaterne (i huset) ud af.
MVH. Kenneth