Forfatter Emne: ukendt OPOP kedel med en ældre scotte brænder problemer med elektronik  (Læst 9625 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline zune

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 152
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Klejnsmed
hejsa jeg købte gennem den blå avis en ældre scotte brænder sammen med en sallamander kedel (fyfy) og en OPOP kedel sammen med en brænder af ukendt oprindelse.

kedelen er med varmtvandst spiral, samt træk styring, vha. sådan en thermometer fidus, med en stang og en kæde, dette er afmonteret, er det muligt at koble denne scotte brænder på den kedel og så få det godkendt? hvilket jeg håber da det er en den tro jeg har erhvervet mig begge dele, jeg kontaktede min skorstensfejer inden jeg handlede og han sagde at scotte og opop sagtenst kunne godkendes, men findes der en specifik prøvnings attest for den kedel og en scotte brænder elller skal jeg bare finde en tilfældig prøvningsattest for en opop og scotte på nettet?

næste spørgsmål er jeg er ved et uheld kommet til at afmontere ledningen til ventilatoren og til eltænderen samtidig da jeg skulle have en ny eltænder, nu kommer spørgsmålet så hvor skal disse 3 ledninger sidde, den blå ledning fra ventilatoren sidder sammen med den ene fra gear motoren, den har jeg ikke flyttet på, så det er 3 ledninger på 2 klemmer, det er der mit problem ligger?
110 kvm 2 etager.

10kw v13 BS20
100L ældre Metro combi VVB.
6-8 ton forbrug
http://www.stokercloud.dk/dev/30221.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej Zune,

Det er en af de første brændere du har fået fat i, så du må nok slå et signal til NBE (tlf. 96892630) for at få hjælp til ledningsmontagen.

De kan sikkert også være dig behjælpelige med spørgsmålet om skorstensfejerattesten.

Hilsen

Michael

hejsa jeg købte gennem den blå avis en ældre scotte brænder sammen med en sallamander kedel (fyfy) og en OPOP kedel sammen med en brænder af ukendt oprindelse.

kedelen er med varmtvandst spiral, samt træk styring, vha. sådan en thermometer fidus, med en stang og en kæde, dette er afmonteret, er det muligt at koble denne scotte brænder på den kedel og så få det godkendt? hvilket jeg håber da det er en den tro jeg har erhvervet mig begge dele, jeg kontaktede min skorstensfejer inden jeg handlede og han sagde at scotte og opop sagtenst kunne godkendes, men findes der en specifik prøvnings attest for den kedel og en scotte brænder elller skal jeg bare finde en tilfældig prøvningsattest for en opop og scotte på nettet?

næste spørgsmål er jeg er ved et uheld kommet til at afmontere ledningen til ventilatoren og til eltænderen samtidig da jeg skulle have en ny eltænder, nu kommer spørgsmålet så hvor skal disse 3 ledninger sidde, den blå ledning fra ventilatoren sidder sammen med den ene fra gear motoren, den har jeg ikke flyttet på, så det er 3 ledninger på 2 klemmer, det er der mit problem ligger?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline zune

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 152
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Klejnsmed
hvordan kan man finde ud af hvilken model af scotte brænder jeg har fået fingre i?

og hvor mange penge det vil koste at få den opgraderet til v 6.xx om jeg skal have alt andet end det rustfrie stål skiftet eller hvor meget der kan genbruges?
110 kvm 2 etager.

10kw v13 BS20
100L ældre Metro combi VVB.
6-8 ton forbrug
http://www.stokercloud.dk/dev/30221.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Hej
Uden at være 110% sikker, vil jeg mene at du skal have en helt ny styring. Ca 2500kr
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline zune

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 152
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Klejnsmed
Hej
Uden at være 110% sikker, vil jeg mene at du skal have en helt ny styring. Ca 2500kr

jeg er klar over at jeg skal have ny styring, det er jo metoden til at opgradere til v 6.xx men skal jeg også skifte blæser, og de 2 gear motor henholdsvis interne snegl og sneglen i siloen, samt eltænder og fotocelle? eller kan disse dele godt genbruges selvom de er beregnet til en ældre model scotte?
110 kvm 2 etager.

10kw v13 BS20
100L ældre Metro combi VVB.
6-8 ton forbrug
http://www.stokercloud.dk/dev/30221.html

Offline zune

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 152
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Klejnsmed
Her er billeder af brænderen uden cover hvis det kan hjælpe med at bestemme versionen?
110 kvm 2 etager.

10kw v13 BS20
100L ældre Metro combi VVB.
6-8 ton forbrug
http://www.stokercloud.dk/dev/30221.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Hej
Nu er jeg ikke 100 meter mester udi Scotte, men kan ikke forestille mig at det skulle være nødvendigt at skifte andet end styringen.
Men der kommer sikkert andre på banen der kan give dig et korrekt svar, ellers ring nil NBE som foreslået tidligere, de kan give klart svar
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Hej Zune
Jeg tror at du skal have fat i NBE.

Jeg er ikke helt sikker på at man bare kan udskifte styrringen.

I de nye styrringer er føleren til brænderen en KTY, den der er på billedet ligner mere en termostat der afbryder ved en forudbestemt temperatur.

Hvis føleren er en KTY ( mål med et ohmmeter, der skal være ca 1922ohm ved 20 grader) tror jeg at styrringen bare kan udskiftes.

Ellers skal der en ny føler til (koster nogle få kroner).

Jeg tror desværre der bliver større problemer med attesten, godkendelserne er unikke,det vil sige at netop en brænder og en kedel er godkendt. Det betyder ikke at andre løsninger ikke kan være ligeså gode(eller bedre), sådan er loven blot skruet sammen.

Jeg har en bil med en lille 1,4l diesel motor, 22km/l jeg skal alligevil betale 1000kr om året i straf fordi der ikke er partikelfilter på, mit alternativ er at ofre en masse penge på et uvirksomt filter, elendige love.dk

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline zune

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 152
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Klejnsmed
Jeg har idag talt med Jannich fra NBE og det var en rigtig konstruktiv samtale, jeg kan uden problemer få godkendt dette anlæg, da det er relativt identisk ren forbrændings mæssigt, med nye anlæg, der dog kan meget mere vha. nyere interface, mv.

mht. til den thermostat, så sagde Jannich at der på motorprintet var "indbygget" en KTY således at hvis min styring understøtter det så slipper jeg for thermostaten.

Jeg skal købe :

en ny bagplade.

en ny Linix gear motor, 6w

ny intern snegl i brænderen, da akslen på den gamle motor var 12 mm men på Linix motoren er den 10 mm.

et motor print.

jeg kan sige at når den kommer op og køre og den bliver stillet ind, så vi jeg med stor sikkerhed udskifte styringen og montere iltstyring og interface til computeren. men den tid den glæde :D
« Senest Redigeret: Aug 02, 2010, 14:51 af zune »
110 kvm 2 etager.

10kw v13 BS20
100L ældre Metro combi VVB.
6-8 ton forbrug
http://www.stokercloud.dk/dev/30221.html

Offline zune

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 152
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Klejnsmed
Til Jannich

her er så som aftalt billeder af styringen.

hvis man kigger på C13 skal den så se sådan ud eller er der "brækket" en modstand eller hvad det er for en dims af??

og så spørgsmålet om denne styring kan køre sammen med motorprintet med en KTY eller?
110 kvm 2 etager.

10kw v13 BS20
100L ældre Metro combi VVB.
6-8 ton forbrug
http://www.stokercloud.dk/dev/30221.html

Offline zune

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 152
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Klejnsmed
ny opdatering,

Jeg har netop snakket med Kjærgaard Elektronik, og dimsen på position C13 er et filter uden betydning.
eller da der ikke er en ledning i klemmen, så er den uden betydning.

jeg bestiller stumper og lige så snart det kommer op og køre så hører i noget igen..
110 kvm 2 etager.

10kw v13 BS20
100L ældre Metro combi VVB.
6-8 ton forbrug
http://www.stokercloud.dk/dev/30221.html

Offline Energi Bornholm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +1/-0
    • Stokerkontrol
Hejsa..

Et optimalt opgrade:

Et stk ny styreboks, evt en brugt version 4.. Der er sikker nogle her i forummet der har en liggende..

Ny blæser, nyt motorprint, nyt bagstykke, ny kappe. evt en brænderrist.

Extern snegl fungerer fint med ny styreboks, så længe du ikke har problemer med gearmotor.

En nyopgraderet brænder som er identisk med den nu solgte, må gerne monteret på en ny Opopkedel hvis du kan få leverandøren til at sende en erklæring med at opgradet er identisk med de nu solgte anlæg.

Denne øvelse er kun nødvendig hvis skorstensfejeren kræver det.

Den gamle kedel må du IKKE monterer, hvis den ikke er typegodkendt.

Tidligere har det været muligt at få opgradet udført hos NBE, men har du ikke ti tommelfingre er det muligt at lave det selv, men nødvendigvis er det ikke billigere.

Held og lykke med dit lille projekt...

Vh Flemming
/Energi Bornholm - Hovedforhandler af NBE brændere på Bornholm

Ombygget Mascot ( Nyt motorprint, styring, blæser og skamol )
Ilt, røggas, interface, VVBtemp.kontrol, temperaturovervågning, pumpestyring.
Driftsoptimeret Norrahammer kedel fra 1965
Danfoss ECL 200
6 KW solcelleanlæg