Hej Levi,
Kul/energikoks bliver ved forbrændingen meget varm i bunden af bålet - (Glødelaget) - (Derfor er en salamander/herkules kedel med vandkølet rist, - så risten optager varmen fra forbrændingen).
Hvilket dog stadig betyder at de gasser der frigives fra de kul/energikoks der ligger over glødelaget ofte fiser ud i skorstenen uden at blive forbrændt.
For at forbrænde gasserne kræves en tilstrækkelig høj temperatur i gasserne og ilt tilførsel, altså vel at bemærke over glødelaget, og det er det der er svært i en gennemforbrændings kedel.
Den slags forbrænding foregår bedst (mest økonomisk) i en underforbrændings kedel.
Konklusion:
- Gennemforbrændings kedler (type Salamander, Roca osv.) er beregnet til koks og kan til dels anvendes til brændere (olie, gas eller træpiller)
- Underforbrændings kedler kan bruges til det hele 
Hilsen
Michael
Jeg er enig i alt, - med undtagelse af et en underforbrændingskedel kan bruges til det hele.
Prøv du at smide kul og koks i en underforbrændingskedel, - som mig bekendt udelukkende laves i pladejern.
Efter 5 år er den kedel færdig, - forbrændingen på kul og i særdeleshed på koks bliver vanvittig varm, - og det holder pladejernskedler IKKE til.
Jeg har set "gasogen" kedler der buler som olietønder fordi jernet har taget skade af de høje temp. ved afbrænding af koks.
Derudover er der mange flere gasser i koks, - så når en gasogen "pausefyrer" opstår der ophobninger af gasser, - når kedlen så går i drift igen, - opstår der massive røggaseksplosioner....
Kul/koks kun i støbejernskedler.
Brænde kun i Pladejernskedler (Underforbrænding).