Stoker > Stoker

Hvad skal jeg vælge til opvarmning af 350 m3 hus + 70 m3 værksted

(1/1)

Nils:
Hej alle.
Vi overtager en landejendom hvor der er halmfyr, som vi nok ikke har energi/tid til at drive, så vi søger et alternativ.
I forbindelse med halmfyret er der en 4000 liter akkumuleringstank. Er det en god ide at beholde denne sammen med et evt. pillefyr?
Vi søger en løsning med minimal vedligeholdelse.

Har læst en del på nettet, men synes at det er noget af en jungle, så alle input er velkommen.

Mvh Nils

Ole S:
Hej
Kort fortalt nej, du har ikke noget et bruge akkutank til  i forbindelse med pille/stokerfyr.
Hvad du skal vælge afhænger af, hvad du vil fyre med. En stoker kan tage forskellige brændsler, korn, flis og forskellige granulater og træpiller. En pillebrænder er begrænset til træpiller.

Nils:
Tak for info.
Jeg tror at vi må holde os til træpiller, da jeg fornemmer at der er mindst arbejde med det.

Jeg håber på at driften af anlæget begrænser sig til påfyldning af piller en gang hver 1-2 uger og en nem tømning af aske en gang hver 2 uge. Opfylder et Woody/Opop anlæg dette?
Hvor står skal siloen være?

Jeg kan forstå at man ikke skal overdimentionere fyret hellere køre til grænsen, er det rigtigt?

Paw:
Hej Nils, med så mange kvm skal du nok op på 30 kw, men se selv her på denne side lidt nede, der er en retningsviser med kvm/kw
http://www.scotte.dk/product.asp?product=781

Ole S:

--- Citat fra: Nils efter Sep 26, 2010, 07:20 ---Tak for info.
Jeg tror at vi må holde os til træpiller, da jeg fornemmer at der er mindst arbejde med det.

Jeg håber på at driften af anlæget begrænser sig til påfyldning af piller en gang hver 1-2 uger og en nem tømning af aske en gang hver 2 uge. Opfylder et Woody/Opop anlæg dette?
Hvor står skal siloen være?

Jeg kan forstå at man ikke skal overdimentionere fyret hellere køre til grænsen, er det rigtigt?


--- Afslutning på citat ---
Hej
Du virker til at have rimelig styr på tingene allerede. Standart siloen selv med udvidelse, vil nok ikke kunne klare dit ønske om 2 ugers drift imellem påfyldningerne. Ellers hvis du er lidt fiks på fingrene, kan man jo forholdsvis nemt bygge i silo selv i den ønskede størrelse.
Selv har jeg en silo der rummer 500kg (en aflagt bøgballe gødningsspreder), det rækker til tre ugers drift når der er koldest, men vi har kun 100kvm rimelig isoleret hus og 40kvm "kold" fyrrum.

Navigering

[0] Emneindeks

Skift til fuld version