Forfatter Emne: indkøring af stoker 420 kg snart væk på små 14 dage? normalt?  (Læst 20415 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Hej
Nu skriver du at der har været fyret med alt mulig lort i den. Hvordan ser kedlen ud indvendig. Sidder der et tykt lag gammel sod, må du igang med den helt store rengøring. Altså skrabe totalt ibund, evt en gasbrænder til at fjerne det fastbrændte glanssod. Og så skal du ha de omtalte røgvenderplader monteret, før får du ikke nogen acceptabel virkningsgrad ud af kedlen.
Har du en røgtempmåler, og i så fald, hvilken temp viser den.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Hej Zune...

Det var de plader/spjæld jeg snakkede om i en af dine andre tråde... :)

Mht. til din indstilling af korrekt luft/brændsels forhold så prøv lige at sende en PM til jannich og hør om han har nogle grundparameter til den blæser opsætning du har.
For uden på nogen måde at ville kritisere optima fagmandens dygtighed og viden, så tror jeg også sådan en ville få sin sag for med en brænder som din...(og jeg gentager. Den formodningen står helt for min egen regning!!!) :)
(Der skal en stor portion nysgerrighed til at få viden om ombyggede brænder, frem for serieproducerede.)
« Senest Redigeret: Sep 26, 2010, 22:17 af TonniT »
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline zune

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 152
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Klejnsmed
jeg har inden jeg monterede kedelen haft den gjort ren helt i bund med både mejsel og gasbrænder... den så mildets talt meget hærget ud indvendigt. jeg har bestilt nogen røggas temp. følere men de skal lige lande fra Hong Kong. det tager dog lidt længere tid end med post DK.

til michael så ser det jeg har indstillet nu ikke helt skidt ud, den danner dog stadig lidt "kage" i herden som "blæser rens" ikke kan fjerne, men det er ikke værre end at jeg selv kan skrebe det ud en gang om dagen. jeg skal alligevel ned og kigge til den.

interface bliver bestilt idag regner jeg med.

og de plader jeg puttede i igår, skal vidst være af lidt sværere gods, jeg tog den nemme måde og tog en rest karroseriplade der lige stod. og så en gang "brandvat" men pladen den er ikke tung nok til at holde sig på plads den bliver "blæst" væk, så jeg skal lige have tæmmet den onde ulv ;)... så jeg overvejer et vinkeljern. der er ligesom en "hylde" som det kan stå på.

fyret kører heletiden, men kun nede på ca 10% det er kun når vi har været ibad at det begynder at lave noget.

der er en varmtvands spiral indbygget i kedelen, ville det være en ide at tage den ibrug? eller ville det ødelægge trykket på det varme vand mere end det ville gavne?

for at uddybe lidt hvilken kedel der er tale om så er det en OPOP 418H men.... det er den gamle model med det store højtsiddende hul. samt i lågen på fronten er der en manuel træk regulator, til den fidus med stangen og en kæde, og så er der som sagt en varmtvandsspiral.
110 kvm 2 etager.

10kw v13 BS20
100L ældre Metro combi VVB.
6-8 ton forbrug
http://www.stokercloud.dk/dev/30221.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej Zune,

Din kedel er ikke den Opop 418 som NBE sælger, men den oprindelige model.
Opop 418 fra NBE er modificeret, så bl.a. alt det der "tingel tangel" til fastbrændselsfyring er væk, og hullet til brænderen er placeret i en fornuftig højde.

Om du skal bruge varmt vands spiralen, kommer an på hvad du vil med den.
Hvis du har en velfungerende VVB, så er der vel inken grund til at ændre på det.

Spjældene i kedlen er originalt fremstillet af 3-4 mm stålplade, så glem alt om karrosseriplade  ;)

At brænderen køre på 10% ydelse er vel helt OK, hvis det er det der skal til for at holde temperaturen, du har jo en modulerende brænder, der selv tilpaser effekten til behovet.

Hilsen
Michael

jeg har inden jeg monterede kedelen haft den gjort ren helt i bund med både mejsel og gasbrænder... den så mildets talt meget hærget ud indvendigt. jeg har bestilt nogen røggas temp. følere men de skal lige lande fra Hong Kong. det tager dog lidt længere tid end med post DK.

til michael så ser det jeg har indstillet nu ikke helt skidt ud, den danner dog stadig lidt "kage" i herden som "blæser rens" ikke kan fjerne, men det er ikke værre end at jeg selv kan skrebe det ud en gang om dagen. jeg skal alligevel ned og kigge til den.

interface bliver bestilt idag regner jeg med.

og de plader jeg puttede i igår, skal vidst være af lidt sværere gods, jeg tog den nemme måde og tog en rest karroseriplade der lige stod. og så en gang "brandvat" men pladen den er ikke tung nok til at holde sig på plads den bliver "blæst" væk, så jeg skal lige have tæmmet den onde ulv ;)... så jeg overvejer et vinkeljern. der er ligesom en "hylde" som det kan stå på.

fyret kører heletiden, men kun nede på ca 10% det er kun når vi har været ibad at det begynder at lave noget.

der er en varmtvands spiral indbygget i kedelen, ville det være en ide at tage den ibrug? eller ville det ødelægge trykket på det varme vand mere end det ville gavne?

for at uddybe lidt hvilken kedel der er tale om så er det en OPOP 418H men.... det er den gamle model med det store højtsiddende hul. samt i lågen på fronten er der en manuel træk regulator, til den fidus med stangen og en kæde, og så er der som sagt en varmtvandsspiral.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html