Forfatter Emne: Bonik fyr med den nye stokekotrol  (Læst 5939 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline yakin

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Bonik fyr med den nye stokekotrol
« Dato: Sep 30, 2010, 18:06 »
hej alle sammen

jeg har et bonik fyr og er blivet rigtig glad for efter at sat det til en computer og installer mit nye indkøbt stokekontrol :) super godt program


nåå men jeg har en del spørgsmål

1 jeg kan ikke få mit pille for til at virke
2 jeg kan heller ikke få mit antal kg i tanken til at virker sikker fordi det første ikke virker
3 er der nogle der har en guide til hvordan man gør med indstille af fyr så det brænder 100% rigtig
4 somtid går mit program i stå og så skal jeg starte det op igen

start lige med det her til en start

Med Venlig Hilsen



Torben

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Bonik fyr med den nye stokekotrol
« Svar #1 Dato: Sep 30, 2010, 19:21 »
Hej Torben,

Jeg går ud fra at din Boink er sådan en brænder uden ekstern styreboks, hvor al indstilling foregår på 3 potentiometre i selve brænderen, hvis ikke skal du se bort fra resten af dette svar.
Boink sælges nemlig i en anden version i f.eks. Tyskland, og der er det sådan en vi ville kalde for en Scotte/Woody  ;)

Måske kan du finde lidt information du kan bruge her på min web-side www.mhes.dk

Den generelle anvisning er nok den bedste, men du må selv improvisere lidt, så du kan stille hhv. lavlast og højlast.

På en Boink har du 3 potentiometre, ét for ønsket kedeltemperatur, ét for hvor fed forbrændingen skal være i højlast og ét for hvor fed forbrændingen skal være i lavlast.

Indstil den ønskede kedeltemperatur temperatur til fuld skrald (potentiometer 1 helt med uret), så brænderen kommer op på 100%, lad den køre her i 4-5 minutter før justering.
Juster så potentiometer 2 til fornuftig forbrænding, med uret giver federe forbrænding, mod uret giver mere mager forbrænding.

Så indstiller du den ønskede kedeltemperatur temperatur til til noget mindre (potentiometer 1 mod uret), så brænderen kommer ned på 10% uden at gå i pausefyring, lad den køre her i 4-5 minutter før justering.
Juster så potentiometer 3 til fornuftig forbrænding, med uret giver federe forbrænding, mod uret giver mere mager forbrænding.

Så skulle den ged være barberet  ;)

Og husk så lige - Der skal altid monteres trækstabilisator i skorstenen, for at få fornuftig forbrænding og dermed økonomi !!!

Hilsen
Michael

hej alle sammen

jeg har et bonik fyr og er blivet rigtig glad for efter at sat det til en computer og installer mit nye indkøbt stokekontrol :) super godt program


nåå men jeg har en del spørgsmål

1 jeg kan ikke få mit pille for til at virke
2 jeg kan heller ikke få mit antal kg i tanken til at virker sikker fordi det første ikke virker
3 er der nogle der har en guide til hvordan man gør med indstille af fyr så det brænder 100% rigtig
4 somtid går mit program i stå og så skal jeg starte det op igen

start lige med det her til en start

Med Venlig Hilsen



Torben
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Bonik fyr med den nye stokekotrol
« Svar #2 Dato: Sep 30, 2010, 20:18 »
Jeg forstår på dit indlæg at du kører med pc og stokerkontrol.
Selv laver jeg alle justeringer gennem stokerkontrol og undlader at bruge de 3 potmetre på brænderen. Men følg MHES's anbefaling på optimal forbrænding - det virker.

Vær opmærksom på at den nyeste version af stokerkontrol indeholder et hav af funktioner som vi BOINK brugere IKKE kan få glæde af, da styringen ikke understøtter dem. Men du har alligevel en glimrende brænder der blot skal justeres korrekt.


Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Bonik fyr med den nye stokekotrol
« Svar #3 Dato: Sep 30, 2010, 20:30 »
Hej Kenny,

Nu bliver jeg nysgerrig  :D

Hvordan regulerer du hvor fed forbrændingen skal være fra Stokerkontrol ?
...som jeg husker det læses potentiometrene direkte ind og kan ikke overskrives.
...men man kan jo justere på blæseren.

Hilsen
Michael

Jeg forstår på dit indlæg at du kører med pc og stokerkontrol.
Selv laver jeg alle justeringer gennem stokerkontrol og undlader at bruge de 3 potmetre på brænderen. Men følg MHES's anbefaling på optimal forbrænding - det virker.

Vær opmærksom på at den nyeste version af stokerkontrol indeholder et hav af funktioner som vi BOINK brugere IKKE kan få glæde af, da styringen ikke understøtter dem. Men du har alligevel en glimrende brænder der blot skal justeres korrekt.


Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Bonik fyr med den nye stokekotrol
« Svar #4 Dato: Sep 30, 2010, 23:30 »
Hej michael.

Ja, det er blæseren der reguleres. Jeg har sat skorstenstræk til 0 på potmeteret.

Jeg har afvejet pillerne og indtastet værdien i stokerkontrol.
Blæser er sat til 5 lav og 12 i højlast. Men korrektionen har jeg lavet i feltet "korrektion LAV/HØJ". Er sat til 125 i lav = 25 procent  ekstra.   

Kører med mætning: lav 4 og høj 28.
Disse værdier påvirkes af korrektionen.

Giver det mening?   Anlægget kører upåklageligt og er justeret efter din vejledning.

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Bonik fyr med den nye stokekotrol
« Svar #5 Dato: Sep 30, 2010, 23:33 »
Tilføjelse...  Kedeltemperatur justerer jeg heller ikke på potmeter. Jeg indtaster blot den ønskede temperatur i alle de 3 felter i stokerkontrol. Altså MIN, ØNSKET og MAX.
Er sat til 55 grader.
« Senest Redigeret: Okt 01, 2010, 08:35 af Kenny »

Offline yakin

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Bonik fyr med den nye stokekotrol
« Svar #6 Dato: Okt 01, 2010, 19:58 »
hey igen

tak for svarne dem vil jeg lige afprøve her til weekend hvor jeg har rigtig go tid til at lege med det

men har i måske et svar på med mine pille i siloen ???

jeg kunne godt tænke med at se hvormang der er til i den ??


Torben

p.s. men igen super tak for svar

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Bonik fyr med den nye stokekotrol
« Svar #7 Dato: Okt 01, 2010, 20:49 »
Du kan desværre ikke benytte funktionen mht til hvor mange kg piller du har i siloen.
Det understøtteS ikke af BOINK.

Så du må finde ud af hvor mange kilo du kan fylde på siloen, og så følge dit forbrug på StoketKontrol.
HUSK at afveje hvor mange piller sneglen levere på 6 minutter og indtaste dette tal i stokerkontrol, ellers bliver dit forbrug let meget upræcist!

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Bonik fyr med den nye stokekotrol
« Svar #8 Dato: Okt 03, 2010, 07:54 »
Hej Kenny,

Jeps, det giver mening  ;)

Det med kedel temperaturen er rigtig godt udtænkt  ;)
..du har dog ikke noget ud af at skrive noget i ØNSKET, da den automatisk bliver sat til potentiometrets stilling mellem de to yderpunkter.
I dit tilfælde bliver det dog altid 55 grader, da de to yderpunkter er hhv. 55 og 55  ;)

Tak for informationen  ;)

Hilsen
Michael

Hej michael.

Ja, det er blæseren der reguleres. Jeg har sat skorstenstræk til 0 på potmeteret.

Jeg har afvejet pillerne og indtastet værdien i stokerkontrol.
Blæser er sat til 5 lav og 12 i højlast. Men korrektionen har jeg lavet i feltet "korrektion LAV/HØJ". Er sat til 125 i lav = 25 procent  ekstra.   

Kører med mætning: lav 4 og høj 28.
Disse værdier påvirkes af korrektionen.

Giver det mening?   Anlægget kører upåklageligt og er justeret efter din vejledning.

Tilføjelse...  Kedeltemperatur justerer jeg heller ikke på potmeter. Jeg indtaster blot den ønskede temperatur i alle de 3 felter i stokerkontrol. Altså MIN, ØNSKET og MAX.
Er sat til 55 grader.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html