Hej Martin,
Pas nu på

Den aktuelle effekt på 5,7 kW er jo udregnet på temperatur differencen og flowet, og er et udtryk for hvor stor effekt dit anlæg aftager fra kedlen og ikke et udtryk for hvor stor effekt der indfyres lige nu.
Derfor kan din ilt-styring ikke beregne ønsket ilt% udfra den aktuelle aftagne effekt.
Det er altså helt korrekt at udregne den ønskede ilt% udfra den indfyrede effekt, og her er det bedste tal du har altså drift%.
Og så lige min ilt-styring:
Tja, den er i drift, men det er ikke optimalt

Jeg har måttet indgive kalibreringstallet selv, for det bliver ikke korrekt når jeg lader styringen selv finde det.
Når jeg lader fyret være stoppet (ikke slukket) i 1/2 time, med låget på klem så der er luftet rigtigt godt ud, og så kalibrerer lambda-sonden, får jeg et tal på 28-29.
Når jeg så starter brænderen og bruger min røggasanalyzer som reference instrument, kan jeg se at i takt med at røggastemperaturen stiger, viser lambda-sonden mere og mere forkert (for høj ilt%).
Jeg har så selv justeret kalibreringstallet via stokerkontrol, så det rimeligt passer med min røggasanalyzer, og så ender jeg på 20-10.
Det er det tal jeg kører med lige nu (20) og det fungerer rimeligt, udover at max ilt% ved slukket brænder så er ca 17%.
Jeg har også stadig store udsving på iltmålingen, udsving som min røggasanalyzer ikke kan registrere.
Hilsen
Michael
Nåh, har du fået styr på din iltstyring?
Jeg sidder lige og filosofere lidt over min iltstyring, her på en ganske blæsende dag.
Som sædvanlig er mit træk højere end normalt, og iltkorrektionen arbejder hårdt på sagen.
Min snegl doserer 1720, og iltkorrektionen har justeret helt ned til 1140 for at kompensere for det høje træk.
Jeg ved ikke om det er en v6.24 fejl, men jeg sad og gloede lidt på tallene og tænkte, det var egentlig en høj ønsket ilt procent til den givne kWh ydelse.
Du kan se ydelsen står til 30%, og det er den som den åbenbart beregner den ønskede iltprocent ud fra... men, det er jo forkert.. man kan se den yder 5,7 kW, og derved at ydelsen jo reelt 57%, så den ønskede ilt procent er forkert... jeg har også en mager forbrænding kan jeg se.
Jeg må have gjort noget ved min skorssten for styringen er i hvert fald ikke gennembagt