Forfatter Emne: varmtvandsbeholder forbrug  (Læst 19347 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Morten J

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 84
  • Respekt optjent: +0/-0
varmtvandsbeholder forbrug
« Dato: Dec 07, 2010, 16:03 »
Har lige et spørgsmål, ved godt det ikke har direkte noget med stokerfyr at gøre, og dog!! Nu da jeg skal have et scottestoker, som jeg også vil bruge til varmt vand året rundt, kunne jeg godt tænke mig at vide hvor meget man sparer i el på elpatronen i varmtvandsbeholderen. Vi har længe haft et meget højt elforbrug i vores hus, men synes nu vi er gode til at slukke lyset og diverse, så jeg er kommet til den konklusion, at det må være elpatronen i vvb, der er storbrugeren. Det er en 160l metro, som er skruet op på fuld varme, vi tager det der svarer til et karbad om dagen + diverse til husholdningen, er der nogen herinde der ved om det kunne være storslugeren, og hvad sådan en satan kan bruge i strøm?
Mvh.
Morten

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: varmtvandsbeholder forbrug
« Svar #1 Dato: Dec 07, 2010, 16:12 »
Det koster 1.16666666666 Watt at varme 1L vand op med 1grad. Så kan du selv regne på det.

f.eks. 100L fra 7 grader til 60 grader.

(100*(60-7)*1.1666666666)/1000 = 6,183 kWt * 1,9 kr = 11,75 kr

Og så har du det daglige tab pga. isoleringsgraden. Gætter på din tank taber vel 4-7 grader i døgnet... det skal du jo lige regne med også.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: varmtvandsbeholder forbrug
« Svar #2 Dato: Dec 07, 2010, 17:11 »
Det koster 1.16666666666 Watt at varme 1L vand op med 1grad. Så kan du selv regne på det.

f.eks. 100L fra 7 grader til 60 grader.

(100*(60-7)*1.1666666666)/1000 = 6,183 kWt * 1,9 kr = 11,75 kr

Og så har du det daglige tab pga. isoleringsgraden. Gætter på din tank taber vel 4-7 grader i døgnet... det skal du jo lige regne med også.


Så er Martin på banen igen...  ;D ;D

Vi bruger ca 2-3 kg træpiller om sommeren til at varme VVB.
Så er der til bad (konen tager lange bade) og brugsvand til 2 personer.

Pris mellem 4-6 kroner pr dag.

Så alene fra maj til septemper, bør du have en besparelse på mellem 800-1000,-
Dertil skal du dog påberegne lidt strøm til drift af anllæg og pumpe.


Der er ingen tvivl om, at en elpatron er den mest uøkonomiske løsning, men glimrende som backup, hvis du en dag har driftstop på fyret.


Offline Rasser

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 93
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: varmtvandsbeholder forbrug
« Svar #3 Dato: Dec 07, 2010, 19:11 »
Hej,
I "gamle dage" var der en formel der gik som følger:
El : 10. Olie : 3,5. Træpiller : 1 ! Måske lidt overdrevet men alligevel.
El har vist altid været den suverænt dyreste måde at varme brugsvand på.

Mvh Jens

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: varmtvandsbeholder forbrug
« Svar #4 Dato: Dec 07, 2010, 20:55 »
Hej Morten,

Som garvet el-mand holdt jeg stædigt fast ved at el-patronen var den billigste opvarmningsform til VVB'en om sommeren, fordi der ikke er noget skorstenstab  ;)

MEN... da jeg en sommer for 3-4 år siden, meget modvilligt, forsøgte at lade Woody'en klare det varme vand, opdagede jeg at det faktisk er en helt god forretning.

Helt i tråd med Kendub, bruger vi ca. 3 kg i døgnet i sommerperioden, og besparelsen er ca 1.700 kWh på de 6 måneder.

Simpel hovedregning:
3 kg træpiller i 6 måneder = ca. 550 kg. = ca. 1.100,00 kr.
1.700 kWh koster her hos os ca. 3.180,00 kr.

Besparelse = 2.080,00 kr.

Så nu er jeg pille-entusiast, også om sommeren  ;)

Hilsen
Michael

Har lige et spørgsmål, ved godt det ikke har direkte noget med stokerfyr at gøre, og dog!! Nu da jeg skal have et scottestoker, som jeg også vil bruge til varmt vand året rundt, kunne jeg godt tænke mig at vide hvor meget man sparer i el på elpatronen i varmtvandsbeholderen. Vi har længe haft et meget højt elforbrug i vores hus, men synes nu vi er gode til at slukke lyset og diverse, så jeg er kommet til den konklusion, at det må være elpatronen i vvb, der er storbrugeren. Det er en 160l metro, som er skruet op på fuld varme, vi tager det der svarer til et karbad om dagen + diverse til husholdningen, er der nogen herinde der ved om det kunne være storslugeren, og hvad sådan en satan kan bruge i strøm?
Mvh.
Morten
« Senest Redigeret: Dec 07, 2010, 21:08 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: varmtvandsbeholder forbrug
« Svar #5 Dato: Dec 07, 2010, 21:01 »
Jeg tror noget af det virkelig dyre at bruge er ovn, komfur, vaskemaskine,tørretumbler osv. Men det ved MHES nok en del om
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: varmtvandsbeholder forbrug
« Svar #6 Dato: Dec 07, 2010, 21:04 »
Hej Martin,

Du har helt ret, vaskemaskine og tørretumbler er de helt store el-slugere...
...og så lige el-patronen i VVB'en  ;)

1.700 kWh på 1/2 år er jo hele 3.400 kWh om året  :(

...det er mange penge  :o

Og det er en af de ting jeg har lært den tunge vej (læs: dyre vej)  :D

Hilsen
Michael

Jeg tror noget af det virkelig dyre at bruge er ovn, komfur, vaskemaskine,tørretumbler osv. Men det ved MHES nok en del om
« Senest Redigeret: Dec 07, 2010, 21:06 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Morten J

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 84
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: varmtvandsbeholder forbrug
« Svar #7 Dato: Dec 08, 2010, 19:19 »
super, så er der jo endnu en fordel ved stokerfyret!!!!!

Offline May-brit

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: varmtvandsbeholder forbrug
« Svar #8 Dato: Mar 07, 2011, 20:51 »
Hejsa
Det kan ikke betale sig at køre varmtvandsbeholder over el-patron.
Det gjorde vi noget af året sidste år - og regningen kom jo desværre.
Det var dyrt.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: varmtvandsbeholder forbrug
« Svar #9 Dato: Apr 21, 2020, 18:36 »
Gl. opslag men alligevel. Kan det tænkes at el-patronen kan gå amok i sådan en satan (VVB´er), så den konstant sutter strøm? Mit spørgsmål bunder i at nogen bekendte har fået en el-regning på 45.000 kr  Eneste usædvanlig ved husstandens hvidevare installationer er de har 3 lidt ældre kummefryser.   

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: varmtvandsbeholder forbrug
« Svar #10 Dato: Apr 21, 2020, 18:42 »
Hej, det ved MHES nok også en del mere om... men jo da, det skidt kan da gå i stykker. Det er i øvrigt også en god grund til at aflæse sin el-måler engang i måneden, så man ikke får sig en slem regning.
Jeg gør det troligt. EL, Vand, gas... én gang i måneden :)

Gl. opslag men alligevel. Kan det tænkes at el-patronen kan gå amok i sådan en satan (VVB´er), så den konstant sutter strøm? Mit spørgsmål bunder i at nogen bekendte har fået en el-regning på 45.000 kr  Eneste usædvanlig ved husstandens hvidevare installationer er de har 3 lidt ældre kummefryser.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: varmtvandsbeholder forbrug
« Svar #11 Dato: Apr 22, 2020, 07:51 »
Hej, det ved MHES nok også en del mere om... men jo da, det skidt kan da gå i stykker. Det er i øvrigt også en god grund til at aflæse sin el-måler engang i måneden, så man ikke får sig en slem regning.
Jeg gør det troligt. EL, Vand, gas... én gang i måneden :)

Gl. opslag men alligevel. Kan det tænkes at el-patronen kan gå amok i sådan en satan (VVB´er), så den konstant sutter strøm? Mit spørgsmål bunder i at nogen bekendte har fået en el-regning på 45.000 kr  Eneste usædvanlig ved husstandens hvidevare installationer er de har 3 lidt ældre kummefryser.

Jeg troede at alle havde online elmålere.

Vi har haft det de sidste 10-15 år, vi kan se helt ned til timeforbrug, helt på samme måde som Stokercloud.

Og så har vi alarm, vi får mail hvis forbruget er for højt eller for lavt, grænserne definerer vi selv.
For høj er rart, så risikerer man ikke en kæmpe overraskelse.
Men for lav er nu også rar, er man på ferie og strømmen går, kan naboen måske nå at redde fryseren.

Og jeg er også til piller, altså at bruge pillefyret hele året.

Vi har haft stokerfyr i 15år hvor vi brugte elpatron.
Da vi fik pillefyret faldt elregningen 1500kWh. Og det var ikke fordi vi brugte flere piller, forbruget af dem faldt nemlig 1500kg. Så det var win-win og det nye pillefyr tjente sig selv hjem på sølle 5år  :)

 
« Senest Redigeret: Apr 22, 2020, 07:56 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1412
  • Respekt optjent: +54/-287
Sv: varmtvandsbeholder forbrug
« Svar #12 Dato: Apr 22, 2020, 09:00 »
Gl. opslag men alligevel. Kan det tænkes at el-patronen kan gå amok i sådan en satan (VVB´er), så den konstant sutter strøm? Mit spørgsmål bunder i at nogen bekendte har fået en el-regning på 45.000 kr  Eneste usædvanlig ved husstandens hvidevare installationer er de har 3 lidt ældre kummefryser.

El patronen kan ikke gå amok. Den bruger det den kan, når der er sat spænding på, så det der afgøre dens forbrug er tiden den er tændt.


Når det så er sagt kan den jo (sagtens) være tændt hele tiden. Hvis vi, f.eks. forestiller os den hane, eller ventil, der skal lukke for spiralen i VVBèn er defekt og der derfor gennemstrømmer centralvarmevand hele tiden.

Hvis et fyr der ellers skulle varme det centralvarme vand så er slukket driver gennemstrømningen varmen ud af beholdere, så kommer den til at stå som varmekilde og derfor kan elpatronen køre uhensigtsmæssigt, uden det bliver opdaget.

For at komme til at koste 45K med en elpris på, for nemhedens skyld, 2kr kan vi jo sige 45.000/2=22.500Kwh

Hvis det er en std. 400V beholder på 3Kw bliver det så 22.500/3=7500 timer den skal køre.

7500/24= 312 døgn

Så det kan godt lade sig gøre og det tyder på det er det der er sket.

Jordvarme pumper er endnu værre, hvis de køre med for lidt kølemiddel kan de også køre 24/7 uden det opdages, hvis der ikke kommer en alarm for for stort forbrug.
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: varmtvandsbeholder forbrug
« Svar #13 Dato: Apr 22, 2020, 17:12 »
Anlægget er pillefyr med 3-vejs VVB motorprioriteringsventil som virker 100%.

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: varmtvandsbeholder forbrug
« Svar #14 Dato: Apr 22, 2020, 17:28 »
Hvis de har købt strøm af OK
Så har de ikke sendt regninger ud i små 3år, de har haft problemer med deres fakturerings system :-)
Jeg fik en regning på 30.000 i januar, for de sidste tre års forbrug. Kan være forklaringen.

Hilsen Anders