Forfatter Emne: lokal datalogging på styring  (Læst 29099 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
lokal datalogging på styring
« Dato: Dec 09, 2010, 10:11 »
Hej alle,
ville det være muligt at bygge en data logger enten til montering i eller ved siden af styringen ?
Har tidliger været inde på emnet da jeg syntes det er træls at en strømslugende pc skal være tændt hele tiden for at man har en reæl billed af driften.
Det burde vel ikke være særlig kompliceret at bygge en tillægs modul som kan klare opgaven - hvad siger Jens til dette ?
Min vejr station klare denne opgave og der er sku ikke meget elektronik i denne, den kan huske 1750 overførsler og programmet kan indstilles på 1 - 5 - 10 - 15 - 20 - 30 - 60 minutter og derefter 2 - 3 timer o.s.v. op til 24 timer. det vil sige den kan huske fra 29 timer (ved 1 minut) og op til 115 år  ;D helt afhængi af hvad man har valgt i programmet, men i stokerkontrol & suncomfort ville 1 - 5 - 10  minutter jo være rigeligt og ville give op til 12 døgns hukommelse.

Er ikke elektronik ekspert  ;) men kunne tænke mig en lille modul man sætter på pc interface udgangen og som husker alle dataer til næste gang man tænder for pceren og programmet så henter dataerne ned og selvfølig fortsætter med at modtage data indtil programmet igen lukkes.
for mig at se ville modulet kunne bruges til begge styringer uden problemer.
Skal vi ikke se at få lavet sådan en ?   :P
« Senest Redigeret: Dec 09, 2010, 10:13 af Hangaard »
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: lokal datalogging på styring
« Svar #1 Dato: Dec 09, 2010, 21:20 »
Hørt!
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: lokal datalogging på styring
« Svar #2 Dato: Dec 12, 2010, 12:15 »
Der er da godt nok vild gang i dette her forum, 50 visninger 1 svar.
Folk vil åbenbart heller bruge det de spare på piller / solen på strøm til pceren  ::)
Alle der har interface til deres system uanset om det er pillefyr eller solvarme må da kunne se fordelen i mit indlæg?.
Et interface har vel inlysende dette formål at brugeren kan følge sit system,  evt. online så andre også kan se hvordan det køre, det er bare ikke særlig "grøn" at der skal stå en pcer og bruge strøm for at det funger da det burdte være indbygget en data logger i systemet helt fra starten af, da dette desværre ikke er tilfældet, så ville det da være rimlig intiligent at udvikle en data logger til systemet, hvis ellers dette kan lade sig gørre til fornuftige penge?.
Men kan jo godt se det bliver endog  meget svært at få Konstruktøren overbevist om dette er noget de burdte lave, med den vilde tilslutning der er i tråden her  :o
Eller skyldes det bare at der ikke er ret mange bruger her på forumet ?
Så kom ud af busken og del din mening om emnet  ;)
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: lokal datalogging på styring
« Svar #3 Dato: Dec 12, 2010, 13:28 »
Det er ikke fordi jeg ikke syntes at det er en god ide med sådan en datalogger.

Jeg har sikkert en masse gammel elektronik jeg kan rive en masse små ding donger ud af, men jeg aner ikke lige hvordan jeg sætter det sammem til noget brugbart. Spøg til side.

Som du selv skriver, så har det været oppe flere gange, og Jens har givet sit besyv med, der kan læses en masse her i stokerforums tråde.

Personligt har jeg alligevel en PC kørende, både til vejrstationen, stokerforum, og log on, da arbejdsgiver har spærret for adgangen til visse hjemmesider, og så bruges den som server så vi kan komme til vores dokumenter.

Nu hvor stokerkontrol kan komme til at ligge online, var det måske en lille micro PC der var brug for, en lille dims der sad mellem styringen og routeren, så data bare blev beamet direkte på nettet. Men udviklingen af en sådan bliver nok ikke gratis, for var der penge i dimsen, så var den nok lavet.


MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: lokal datalogging på styring
« Svar #4 Dato: Dec 12, 2010, 14:17 »
kan godt se der har været lidt om emnet tidliger, er der sket nyt vedr. http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1049.15 ?

Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: lokal datalogging på styring
« Svar #5 Dato: Dec 12, 2010, 15:35 »
kan godt se der har været lidt om emnet tidliger, er der sket nyt vedr. http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1049.15 ?

Hej Hangaard

Der har været et par hobby projekter omkring dette, de er desværre (så vidt jeg ved) gået i stå.

Jeg har tidligere skitseret en løsning, og er der nogle der har lyst til at lave en skal jeg gerne hjælpe med designet af den. Det er klart at med den nye webudgave, så bliver det endnu mere simpelt, og så er det endnu mere oplagt at lave en lille kasse der sender det hele frem og tilbage uden brug af computer.

Jeg har tidligere indkøbt et lille board med ethernet, rs232 og 8-bits pic processor, den kan løfte opgaven uden at der skal laves nyt hardware. Men der skal hældes noget software/firmware i den.

Er der nogle der har lyst til at lave noget c-kode til den, så skal jeg gerne hjælpe med at skitsere, hvordan det kan laves.

Mvh. Jens
« Senest Redigeret: Dec 12, 2010, 15:38 af BoinkUser »
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: lokal datalogging på styring
« Svar #6 Dato: Dec 12, 2010, 17:21 »
Hej Hangaard,

Jamen det er da ikke uinteressant at have datalogging uden at en PC skal stå tændt, men uanset hvad så skal man jo have en microprocessor plus lidt udenoms-elektronik tændt for at lave det med den nuværende hardware.
Så kan det godt være at du kan finde et microprocessor print der ikke bruger så meget strøm men så skal der købes/udvikles noget software.

Jeg har selv haft min egen lille industri-pc til at datalogge tidligere og jeg havde selvfølgelig adgang til den via internettet, men det var kun rentabelt fordi det var noget kasseret grej fra mit job og fordi jeg selv lavede applikationen.
Min egen datalogger har dog på ingen måde været nødvendig for at fyret har kunnet køre eller være økonomisk, det har udelukkende tilfredsstillet min nørdede tilgang til mit fyr   :D :D

At du ikke får så mange svar her, er nok mere et udslag af at rigtig mange ser deres træpillefyr som en varmekilde på lige fod med et olie- eller gasfyr, hvilket jo er korrekt, og det er vel de færreste der har behov for web-tilgang til deres olie- eller gasfyr  ;)

Som jeg ser det er den rigtige vej at lade selve styringen datalogge og have acces til en web-server, men det kræver jo en ny styring.
Lur mig om det ikke kommer i fremtiden  ;)

Hilsen
Michael

Der er da godt nok vild gang i dette her forum, 50 visninger 1 svar.
Folk vil åbenbart heller bruge det de spare på piller / solen på strøm til pceren  ::)
Alle der har interface til deres system uanset om det er pillefyr eller solvarme må da kunne se fordelen i mit indlæg?.
Et interface har vel inlysende dette formål at brugeren kan følge sit system,  evt. online så andre også kan se hvordan det køre, det er bare ikke særlig "grøn" at der skal stå en pcer og bruge strøm for at det funger da det burdte være indbygget en data logger i systemet helt fra starten af, da dette desværre ikke er tilfældet, så ville det da være rimlig intiligent at udvikle en data logger til systemet, hvis ellers dette kan lade sig gørre til fornuftige penge?.
Men kan jo godt se det bliver endog  meget svært at få Konstruktøren overbevist om dette er noget de burdte lave, med den vilde tilslutning der er i tråden her  :o
Eller skyldes det bare at der ikke er ret mange bruger her på forumet ?
Så kom ud af busken og del din mening om emnet  ;)

« Senest Redigeret: Dec 12, 2010, 17:22 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: lokal datalogging på styring
« Svar #7 Dato: Dec 12, 2010, 17:55 »
Hej Jens,
Jeg er desværre ikke den store data nørd og C-koder kender jeg intet til, man kan jo håbe nogen med forstand på det ville ordne det. hvad med ham fra Nordjysk Elektronik som laver styringen ?

Hej Michael,
Godt nok vil de fleste nok ikke købe interface til deres styring, men der må da være en held del trods alt og dem der bruger det dagligt eller jævnligt må da være intreseret i en datalogger, Jens har jo nok en ide om hvor mange licenser der er solgt :-)
Nu er jeg som før beskrevet ikke Elektronik nørd så jeg ved ikke så meget om hvad det kræves, men i min vejrstation er der altså stort set ingen elektronik i, den er også tilsluttet med seriel kabel. 
At der måske kommer en ny styring på et tidspunkt er da meget fint men det hjælper jo så ikke alle de bruger der har en nu ?
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: lokal datalogging på styring
« Svar #8 Dato: Dec 12, 2010, 18:15 »
Hej Hangaard,

Som sagt er jeg sikker på at det er langt de fleste der har deres fyr i drift uden at have stokerkontrol på konstant.
En del af dem skyldes sikkert at de ikke vil have en PC kørende pga. strømforbruget, men rigtig mange er simpelthen ligeglade.

Så er der os nørder, der bare ikke kan få nok  :D

Problemet er bare at vi er for få til at nogen kan se en forretning i at udvikle sådan en datalogger til os.
Man kan købe en datalogger uden problemer, men softwaren skal altså udvikles og interfaces til f.eks. stokerkontrol.

Din vejrstation skal ikke gemme ret mange data, for vejret skifter ikke så ofte og der er altså stor forskel på mængden af data afh. af om man logger hvert 10. sekund eller hvert 10. minut (ca. 60 gange så meget  ;) )
Ligesom der er stor forskel på om man vil logge de 20-30 parametre der er aktuelle fra fyret eller de 4-5 stykker der er aktuelle i en vejrstation.

Summa sumarum skal en datalogger til fyret indeholde 300-400 gange så mange data som dataloggeren til vejrstationen og da udviklingen skal betales af et væsentligt færre antal kunder, er der ikke rigtigt nogen der ser en kommersiel interesse i at udvikle den.

Hvad vil du selv være indstillet på at betale for funktionen ?
500 kr ?
1000 kr ?
2000 kr ?

Og hvor meget må den koste i drift (strøm) om året ?

En lav-effekt PC (uden harddisk og skærm tændt) koster ca 250-300 kr. om året at have kørende, og en ekstern datalogger unit vil ikke koste meget mindre i drift.

Hilsen
Michael
 
Hej Michael,
Godt nok vil de fleste nok ikke købe interface til deres styring, men der må da være en held del trods alt og dem der bruger det dagligt eller jævnligt må da være intreseret i en datalogger, Jens har jo nok en ide om hvor mange licenser der er solgt :-)
Nu er jeg som før beskrevet ikke Elektronik nørd så jeg ved ikke så meget om hvad det kræves, men i min vejrstation er der altså stort set ingen elektronik i, den er også tilsluttet med seriel kabel. 
At der måske kommer en ny styring på et tidspunkt er da meget fint men det hjælper jo så ikke alle de bruger der har en nu ?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: lokal datalogging på styring
« Svar #9 Dato: Dec 12, 2010, 19:51 »
Hej igen,
min vejrstation logger hvert minut og kan logge 1750 gange altså +29 timer der  må være 6 indgange.
men hul i det, der sidder vel komponenter for 10kr i min vejrstation og den kan finde ud af det, kan du så forklar mig hvorfor der skal en kæmpe "mini" pc til at lave samme funktion her?
Min vejrstation holders kørende i ca 1 år på 3 AAA 1,5v battarier, hvorfor skulle en datalogger koste mere i drift ?
De fleste pcer koster langt mere end 250kr at have kørende om året, og da jeg selv fks. gerne vil have mine programmer fra vejrstation og sunkontrol til at køre på den pc jeg normalt anvender så er fakta omkring 3000kr i strøm i slummer funktion og ca.4500kr i drift.
Hvis man lavede en data logger til de her systemer så ville jeg gerne give 500kr MEN! det er noget jeg stadig syntes der burde have været en selvfølge allerede da man lancerede den nye 2.0 styring. min vejrstation er fra middelalderen  ;D (2005) så med den i baghovedet så burdte det have været indbygget som standard.
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: lokal datalogging på styring
« Svar #10 Dato: Dec 12, 2010, 20:28 »
Hej Hangaard,

Jeg siger ikke at der skal en kæmpe "mini pc" til for at lave datalogging på en pillebrænder, det kan klares med de samme komponenter som der er i din vejrstation, hvis man udvider datakapaciteten med en 25-30 gange  :)
Så skal man bare have udviklet et stykke software til at lave datalogningen i udstyret og et stykke software til at "dekode" det på PC'en ( den med f.eks. stokerkontrol).

Lyder simpelt, og det er det faktisk, der er bare lige det at udstyret lige skal laves og softwaren udvikles og nogen skal betale for det eller nogen skal gøre det gratis.

Din vejrstation bruger sandsynligvis et standard system til simpel datalogging med små datamængder, og det er sikkert et system der sælges i tusindvis af, derfor er prisen lav.
Hvis man lavede et tilsvarende system til NBE-brænderene kunne man måske hvis det blev en kæmpe succes, sælge 100 dataloggere.
Der ligger forskellen  ;)

Emnet har været oppe her flere gange, og der har været forskellige løsninger på banen, men hver gang er det stoppet pga. økonomien.

Så kommer min "mini pc" løsning, for bruger man en laveffekt PC (bruger ca. 10W) og køre stokerkontrol på den, så har man allerede løsningen.
Det var det jeg selv gjorde, men prisen på sådan en fætter er ca. 3.000,00 kr  plus en hel del timer programmering, og så bliver det også uinteressant  ;)

Du skal nok regne med at du skal betale langt mere end 500 kr for en datalogger til din nuværende styring.

Jeg forstår udemærket godt din pointe i at det ville være rart hvis det allerede var implementeret, men det er det altså ikke.
Det ville også være rart hvis styringen havde ethernet tilslutning, WiFi, flere analoge og digitale ind- og udgange, mulighed for styring af shuntkreds, natsænkning osv. osv. men det har den altså ikke  ;)
Og uanset hvad, så ville den også koste mere hvis den havde, og de fleste vil gerne have det så billigt som muligt  ;)

Jeg kan love dig at hvis du får udviklet en datalogger som er til at betale, så køber jeg gerne en  :D

Hilsen
Michael

Hej igen,
min vejrstation logger hvert minut og kan logge 1750 gange altså +29 timer der  må være 6 indgange.
men hul i det, der sidder vel komponenter for 10kr i min vejrstation og den kan finde ud af det, kan du så forklar mig hvorfor der skal en kæmpe "mini" pc til at lave samme funktion her?
Min vejrstation holders kørende i ca 1 år på 3 AAA 1,5v battarier, hvorfor skulle en datalogger koste mere i drift ?
De fleste pcer koster langt mere end 250kr at have kørende om året, og da jeg selv fks. gerne vil have mine programmer fra vejrstation og sunkontrol til at køre på den pc jeg normalt anvender så er fakta omkring 3000kr i strøm i slummer funktion og ca.4500kr i drift.
Hvis man lavede en data logger til de her systemer så ville jeg gerne give 500kr MEN! det er noget jeg stadig syntes der burde have været en selvfølge allerede da man lancerede den nye 2.0 styring. min vejrstation er fra middelalderen  ;D (2005) så med den i baghovedet så burdte det have været indbygget som standard.
« Senest Redigeret: Dec 12, 2010, 20:30 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: lokal datalogging på styring
« Svar #11 Dato: Dec 12, 2010, 21:27 »

Er der nogle der har lyst til at lave noget c-kode til den...

Jeg synes, at NBE undervurderer den første tanke brugerne får, når de opdager, at computeren skal være tændt for at logge data, nemlig:

"Det koster jo penge. Det er vist ikke noget for mig"

Det er vist den selvsamme tanke, som NBE har omkring at leje en pic-programmør..

Jeg tror at konsekvenserne i begge situationer er til ugunst for NBE.



Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: lokal datalogging på styring
« Svar #12 Dato: Dec 12, 2010, 22:07 »
Nu er det jo ikke ny udvikling vi taler om men kendte konstruktioner, som jeg forstod på Jens så ville han gerne være behjælplig, og som jeg forstod det så manglede der entlig kun en der kan programer chippen.

Tror ikke en print til formålet er speciel dyr at få fremstillet i Polen, de laver jo i forvejn styringerne, men hvad ved jeg  ;)
100stk hmm, måske du under vuder her ? jeg ved jo ikke hvor mange licenser der er solgt, men hvis der er solgt ca. 20000 pille dimser og måske 4000 sol dimser og bare siger at 25% af dem har købt interface så vil jeg da mene at i hvert fald 50% af dem ville kunne se fidusen, hvis ikke de allerede har opgivet interfacet allerede  ;)
Ærlig talt så kan jeg da i diverse fora læse at en hel del bruger går meget op i at de kan følge deres varmekilde på pceren, selv om der måske ikke er det vilde økonomi i dette her lille projekt, så ville jeg mene at lidt kundeservice kunne være på sin plads, da interfacet som det er nu nærmer sig en "fejl 40" i vores tider.
og ja der er da mange ting som ville være rart at have i styringen som ikke er der, MEN nu er styringen jo netop forberedt på interface via seriel og der for burdte der være datalogging, du kan ikke sammenligne dette med trådløs o.s.v  (det der er burdte funger optimal anno 2010)
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: lokal datalogging på styring
« Svar #13 Dato: Dec 12, 2010, 22:23 »

Jeg kan love dig at hvis du får udviklet en datalogger som er til at betale, så køber jeg gerne en  :D

Hilsen
Michael



SAMME HER!   Så nu kan der afsættes 2 stks  ;D ;D

Må jo give dig ret MHES, mht til produktion og afsætning. Det skal jo hænge sammen. Det er det sammen vi ser i mange andre sammenhænge, nemlig at en simpel lille plastdims, eller reservedel til andet kram kan koste en formue. Men der skal jo laves et design, støbeform, markedsføring m.m, uanset om der sælges 100 eller flere tusinde.....   Desværre...

Men vi kan håber, at der på kommende ny styring (om et par år måske?), implenteres nogle ønsker. Hvorfor ikke også indbygge en vejrkontrol i næste styring  ;D

Offline Hangaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 183
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: lokal datalogging på styring
« Svar #14 Dato: Dec 12, 2010, 22:30 »
Det bliver jo en hel pcer med alle de til tag  ;D
Så er spørgsmålet om den bruger mere energi en anlæget producer  ::)
Vh.
Søren Andersen
Easypell 32Kwh, 18kvm solfanger +60rør samt 8,19Kwh solceller