Min røggastemperatur er pt 175 ved ca 75%. Her på det seneste er min temperatur begyndt at opføre sig mærkeligt.
Før ved en meget beskidt keddel var jeg kun oppe på 140, og ved ren keddel 80-90.
Jeg syntes ikke at jeg har et højt forbrug af piller, så kan det være føleren?
Kan den ohmes igennem?
Desuden syntes jeg at min flamme bære præg af lidt for meget luft . dog er min aske fin, og har altid været det.
En 'høj' røggastemperatur betyder vel ikke for meget luft.
Hvis man først forestiller sig brændværdien af f.eks. 1 kg træpiller afbrændt i et perfekt indstillet fyr med den perfekte mængde luft tilsat.
Hvis man derefter forstiller sig, at man ændrer på blæseren, så den giver al for meget luft...
For det første vil 1 kg piller jo nok brænde meget hurtig af, da de får al den gode luft; men de vil nok afgive hen ad den samme energimængde. Da den samme energimængde nu skal opvarme meget mere luft, så vil røgtemperaturen være lavere.
Hvis vandflowet gennem kedlen er det samme, og da røgtemperaturen er lavere, og temperaturforskellen mellem kedelvand og røg dermed være mindre, så vil kedelvandet få en mindre temperaturstigning.
Måske skyldes din højere røgtemperatur bare, at ydelsen er højere nu end tidligere.