Forfatter Emne: Div. temp. på mit varme system.  (Læst 13977 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Szafranski

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 166
  • Respekt optjent: +3/-0
Div. temp. på mit varme system.
« Dato: Dec 14, 2010, 19:39 »
Ved ikke om dette var den rigtige kategori at oprette mit spørgsmål i, men håber i kan være mig behjælpelige.
På det 1. billede kan man se 3 termometre. Kedel termometer som måler 82° ved fremløb, lige efter kedel, Et (Klik uden på rør) termometer som måler 50° ved fremløb, ca. 30 cm fra kedel. Samt kedel termostat som er sat til 65-68°. Et eller andet fungere ikke helt som det skal. Kedlen er en Opop H 430 som er helt ny, så går ud fra at det termometer virker, "Klik uden på rør" er også helt nyt, men det er jeg ikke helt sikker på måler korrekt. og min kedel termostat er min. 4 år gammel.

Så har vi 3. billede. Her ses min omløbstermostat, som er sat på 6 = 70° er det for lidt eller for meget, eller som det skal være?

Sidst men ikke mindst har vi 2. billede. Her er min vandvarmer sat til 55-58° som anbefales. Der sidder også en omløbstermostat som er sat til  4 = 55° Er det for lidt, for meget eller som det skal være?

og på min gulvarme har jeg en omløbstermostat siddende på returen, den står til 40° For lidt, for meget eller som det skal være. Termometeret på fremløbet siger ca. 35°

Grunden til mine spørgsmål er at jeg håber at kunne indstille det tæt på 100% og der ved få mit fyr til kun at lave det varme der er behov for.

På forhånd tak og god aften.

Kristoffer
Mvh Kristoffer "Szafranski" Nielsen
Blackstar BS+ 2020
Opvarmer 192kvm hus fra 1917 med Gulvvarme
https://stokercloud.dk/v3/#/szafranski/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Div. temp. på mit varme system.
« Svar #1 Dato: Dec 14, 2010, 19:56 »
Hej Kristoffer,

Termometeret på Opop'en viser som vinden blæser  ;)
...glem det.

"Klik på rør" termometer er heller ikke det mest præcise  ;)

Termostater kan sagtens afvige 5-10 grader iflg skalaen  ;)

Et rigtigt termometer der sidder i en dyklomme i fremløbet er absolut det bedste.

Billede 3 med omløbstermostat på 70 oC lyder helt tosset.
Er det omløb mellem fremløb og retur for at holde returen varm nok, bør den stå på ca. 45 oC.

Billede 2 med omløbstermostat på 55 oC, hvad er det ?
Hvis det er hvornår der skal lukkes for gennemstrømning til VVB'en bør den stå til omkring 60 oC, og så din elektriske termostat til noget lavere f.eks. 50 oC, da det jo bare er back-up.

Mht. gulvvarmen, så er temperaturen her helt afh. af hvilket gulv der er på.
Hvis det er trægulv bør temperaturen ikke kommer over 28-30 oC

Hilsen
Michael

Ved ikke om dette var den rigtige kategori at oprette mit spørgsmål i, men håber i kan være mig behjælpelige.
På det 1. billede kan man se 3 termometre. Kedel termometer som måler 82° ved fremløb, lige efter kedel, Et (Klik uden på rør) termometer som måler 50° ved fremløb, ca. 30 cm fra kedel. Samt kedel termostat som er sat til 65-68°. Et eller andet fungere ikke helt som det skal. Kedlen er en Opop H 430 som er helt ny, så går ud fra at det termometer virker, "Klik uden på rør" er også helt nyt, men det er jeg ikke helt sikker på måler korrekt. og min kedel termostat er min. 4 år gammel.

Så har vi 3. billede. Her ses min omløbstermostat, som er sat på 6 = 70° er det for lidt eller for meget, eller som det skal være?

Sidst men ikke mindst har vi 2. billede. Her er min vandvarmer sat til 55-58° som anbefales. Der sidder også en omløbstermostat som er sat til  4 = 55° Er det for lidt, for meget eller som det skal være?

og på min gulvarme har jeg en omløbstermostat siddende på returen, den står til 40° For lidt, for meget eller som det skal være. Termometeret på fremløbet siger ca. 35°

Grunden til mine spørgsmål er at jeg håber at kunne indstille det tæt på 100% og der ved få mit fyr til kun at lave det varme der er behov for.

På forhånd tak og god aften.

Kristoffer
« Senest Redigeret: Dec 14, 2010, 20:11 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Szafranski

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 166
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Div. temp. på mit varme system.
« Svar #2 Dato: Dec 14, 2010, 20:12 »
Altså kedeltermostaten sidder i en dyklomme, som skrevet ca. 30 cm fra fremløb på kedel. Men vil da overveje af købe ny termometer som kan sidde i dyklomme.

Billede 3, ja det er omløb mellem frem og retur. Sætter den ned på ca. 45°

Det er omløb på vvb´n som står til 55° og den elektriske står også til ca. 55° Men den vil jeg prøve at ændre.

Gulvarmen varmer både fliser og trægulv op. Jeg er selv murer og har støbt et 80mm klaplag hvor i gulvvarmeslangerne er lagt og der på et rettelag på ca. 40mm.
Stueetagen er der ca 28kvm trægulv og 28 kvm fliser. Første salen er på 50kvm og de 40 kvm er varmefordelingsplader med trægulv oven på, samt et badeværelse på 10 kvm med fliser.

Hvad bør min kedeltermostat stå på?

Kan det betale sig for mig at købe en Akku tank? Jeg skal på et senere tidspunkt ha pool, som skal opvarmes med solfangere. SKal jeg vente til den dag med at sætte en op?
Mvh Kristoffer "Szafranski" Nielsen
Blackstar BS+ 2020
Opvarmer 192kvm hus fra 1917 med Gulvvarme
https://stokercloud.dk/v3/#/szafranski/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Div. temp. på mit varme system.
« Svar #3 Dato: Dec 14, 2010, 20:29 »
Hej Kristoffer,

Hvis du har omløb (gennemstrømning af centralvarmevand) til din VVB indtil den er oppe på 55 oC og termostaten til el-patronen også står til 55 oC, vil begge systemer jo varme på VVB'en når du bruger af vandet og temperaturen falder.
Jeg ville køre med en kedeltemperatur på 60-65 oC, gennemløb til VVB på 58 oC og el-patronen på 45 oC.
Så vil fyret kunne klare VVB'en indtil temperaturen i den kommer ned under 45 oC, og det gør den vel ikke under normale forhold.
Skulle fyret så nægte at køre, ja så er der da lidt varmt vand i VVB'en til et bad.
Hvis du har fyret stoppet i længere perioder, f.eks om sommeren, så el-patronen er den primære opvarmning af VVB'en, så skal du i den periode indstille termostaten til el-patronen til 55-58 oC.

Temperaturen på gulvvarmen, der hvor du har trægulv bør ikke kommer over 28 oC på gulvets overflade, hvilket svarer til 32-34 oC i undergulvet (betonen / varmefordelingspladerne).

Akku-tank, glem det, det hører fastbrændselskedler til  ;)

Hilsen
Michael

Altså kedeltermostaten sidder i en dyklomme, som skrevet ca. 30 cm fra fremløb på kedel. Men vil da overveje af købe ny termometer som kan sidde i dyklomme.

Billede 3, ja det er omløb mellem frem og retur. Sætter den ned på ca. 45°

Det er omløb på vvb´n som står til 55° og den elektriske står også til ca. 55° Men den vil jeg prøve at ændre.

Gulvarmen varmer både fliser og trægulv op. Jeg er selv murer og har støbt et 80mm klaplag hvor i gulvvarmeslangerne er lagt og der på et rettelag på ca. 40mm.
Stueetagen er der ca 28kvm trægulv og 28 kvm fliser. Første salen er på 50kvm og de 40 kvm er varmefordelingsplader med trægulv oven på, samt et badeværelse på 10 kvm med fliser.

Hvad bør min kedeltermostat stå på?

Kan det betale sig for mig at købe en Akku tank? Jeg skal på et senere tidspunkt ha pool, som skal opvarmes med solfangere. SKal jeg vente til den dag med at sætte en op?
« Senest Redigeret: Dec 14, 2010, 20:29 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Szafranski

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 166
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Div. temp. på mit varme system.
« Svar #4 Dato: Dec 14, 2010, 20:38 »
Jeg kan i princippet ikke regulere temp på gennemløb fra kedel til vvb, da den sidder direkte til, og jeg bruger slet ikke el-patronen. Den er slået fra, grunden til at jeg har sat dreje knappen til 55° på vvb´n er bare for at kunne se når temp er nået.
Mvh Kristoffer "Szafranski" Nielsen
Blackstar BS+ 2020
Opvarmer 192kvm hus fra 1917 med Gulvvarme
https://stokercloud.dk/v3/#/szafranski/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Div. temp. på mit varme system.
« Svar #5 Dato: Dec 14, 2010, 20:42 »
Hej Kristoffer,

Hvad er det så for en omløbstermostat du skriver om på VVB'en ?
...den der er på billede 2 og sat til 4 = 55 oC ?

Hilsen
Michael

Jeg kan i princippet ikke regulere temp på gennemløb fra kedel til vvb, da den sidder direkte til, og jeg bruger slet ikke el-patronen. Den er slået fra, grunden til at jeg har sat dreje knappen til 55° på vvb´n er bare for at kunne se når temp er nået.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Szafranski

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 166
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Div. temp. på mit varme system.
« Svar #6 Dato: Dec 14, 2010, 21:13 »
Nu har jeg lige taget et ny billede og lavet et pænt styk paint arbejde, så er det nok nemmere at forstå :)
Mvh Kristoffer "Szafranski" Nielsen
Blackstar BS+ 2020
Opvarmer 192kvm hus fra 1917 med Gulvvarme
https://stokercloud.dk/v3/#/szafranski/main-page

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Div. temp. på mit varme system.
« Svar #7 Dato: Dec 14, 2010, 22:00 »
Det er lige nøjagtig den du justerer varmen i VVB med...

Har du ikke problemer med for lidt varmt vand kan du jo sætte den på 55grader. Det er den laveste temperatur der anbefales for at du ikke skal risikere legionellabakterier el. lign... Du vil pga. den lave temp også have mindre kalkudskillelse...

Kedeltemperaturen kan så være så lav som 60 grader. det vil nok give den bedste økonomi, og de 5 graders forskel mellem fremløb og ønsket vvb.temp er nok til at opvarme vvb... 60grader fremløb er mere end rigeligt til dit gulvvarme...
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o