De kan nok diskuteres... og vil sandsynligvis blive det
Jeg har netop modtaget 7 paller i dag fra min lokale pillepusher. Dem har jeg købt på bagrund af en prøve på 5-6 sække, som jeg blev meget begejstret for. Stort set ingen smuld i sækkene og forbavsende lidt aske. Dette kan tyde på, at der ikke er så meget "snavs" i pillerne, og måske kun en meget begrænset mængde bark.
Det er svært for os "almindelige" at måle sig frem til en præcis brændværdi, men en af mine bekendte påstår, at hans ret avancerede anlæg faktisk måler 8-9% højere brændværdi på German Pellets.
Teoretisk set burde samme mængde piller i vægt yde samme brændværdi, uanset hvor hårdt de er presset, men jeg tror at vandindhold, samt renheden i træet kan gøre en forskel. German Pellets er en gigantisk tysk virksomhed, og jeg har da endnu ikke hørt nogen der har dårlige erfaringer med dem.
Jeg ser ihvertfald frem til at få de sidste Svenske Booforsjö-træpiller futtet af og komme i gang med German Pellets. De svenske, (og for den sags skyld Barilinek) har "leveret" langt mere aske for mit vedkommende.
Uanset hvad, så er det anbefalelsesværdigt, at få afprøvet en lille mængde piller, inden det store læs bestilles. Det er bare for surt at fyre en sæson eller to, med nogle piller der ikke lever op til det forventede. (taler af erfaring)