Forfatter Emne: Supplere pillefyr med solvarme?  (Læst 40407 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Le-Thor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 241
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Pillefyr data
Supplere pillefyr med solvarme?
« Dato: Feb 07, 2011, 10:08 »
Kan man med fordel investere i et vakuum solvarmesæt så det kan supplere pillefyret med varme til huset og varmt vand?

Det jeg har nu er en gammel model og laver kun varmt vand (sådan som det er sat til lige nu) og har ikke været aktivt (varmt nok) endnu (siden oktober hvor vi købte huset).

Jeg har kigget lidt på hedestoker.dk men ved ikke helt hvor mange paneler jeg evt skulle have for at få sådan et system op at køre?
Jeg så lige et link til en motering af solvarmeanlæg og så på side 10 at det nok er sådan det skal sættes op (mit bud - måske helt hen i skoven)?
Woody 20kw (sat til 16kw) - Black star S - VVB-priotering 255L - Ældre solvarmeanlæg - Trækstabilisator
Version 7
Opvarmer 214 kvm fra 1968 - 1 plan - Årsforbrug 6,5 Tons
pillefyr.le-thor.dk

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #1 Dato: Feb 07, 2011, 15:12 »
Nix, der er ingen watt at hente lige nu... jeg har et moderne 30 rørs sæt, og det er mikroskopisk hvad det har givet her i vinter. Det kan aldrig svare sig... end ikke engang til at varme vand op om sommeren, sammenlignet med at bruge pillefyret. Det tjener sig måske hjem på 20 år.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline levi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 434
  • Respekt optjent: +37/-7
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #2 Dato: Feb 07, 2011, 17:46 »
Komfort mæssigt kan det snildt svare sig  ;D

Økonomisk set kan det ikke svare sig hvis dit pillefyr kan køre sommerdrift  :o

Hvis dit pillefyr ikke kan køre sommerdrift (Selvstarter) - så kan det godt svare sig :)
« Senest Redigeret: Feb 07, 2011, 17:49 af levi »

Offline svbech

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 48
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #3 Dato: Feb 07, 2011, 17:57 »
Selvfølgelig kan det svare sig, også selv om der ikke er meget energi at hente lige nu.

Mit anlæg har produceret 35kwh den sidste måned og det batter jo ganske vist ikke meget i et vinter regnskab.
Men har man gulvvarme og godt kan lide den komfort at gulvene er lidt lune selv om huset egentligt er varmt nok så kan solvarmen supplere fint hertil forår og efterår.

Derudover er der selv på det mest top gejlede pillefyr et "tomgangs" tab ved at varme kedlen op alene for at lave varmtvand om sommren.

Og så er det utroligt dejligt at tage et 30 min bad / eller fylde spabadet og vide at det ikke koster en klejne i varme ;-)   Den feature kan ikke prissættes.

Hvad for type anlæg man skal lave afhænger af mange faktorer, antal brugere i huset, gulvvarme / radiatorer, stort eller lille hus samt hvor mange penge man vil investere..
Opvarmer 280 m2, i 2 plan, lejligheds vist opvarmning af gildesal og værksteder, der ellers holdes frostfri.
Scotte 16kw, 16 kw Dacon Dor, samt oliefyr i reserve.
Solfanger, 80 vacumrør, 800l buffer.
Styring af hele varmeanlæget varetages af 2 stk TA UVR1611 programerbare styringer.

Offline Le-Thor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 241
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Pillefyr data
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #4 Dato: Feb 08, 2011, 07:16 »
Jeg går ud fra at det jeg har nu kan varme vand i løbet af sommeren, så jeg kan slukke helt for pillefyret, men pga alderen på det ved jeg ikke hvor effektivt det er.
Men et nyt og mere effektivt ville måske kunne hjælpe til i løbet af tidligere på foråret og senere i efteråret, så jeg kan slukke for pillefyret i en længere periode?

Men vi er "kun" 2 i huset som er på 200 kvm, har kun gulvvarme på badeværelset ellers er der radiatorer i resten.
Vi har ca 21oC i hele huset.

Kunne være jeg lige skulle se til efter sommeren hvordan det har kørt det jeg har nu.
Woody 20kw (sat til 16kw) - Black star S - VVB-priotering 255L - Ældre solvarmeanlæg - Trækstabilisator
Version 7
Opvarmer 214 kvm fra 1968 - 1 plan - Årsforbrug 6,5 Tons
pillefyr.le-thor.dk

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #5 Dato: Feb 08, 2011, 11:05 »
Jeg går ud fra at det jeg har nu kan varme vand i løbet af sommeren, så jeg kan slukke helt for pillefyret, men pga alderen på det ved jeg ikke hvor effektivt det er.
Men et nyt og mere effektivt ville måske kunne hjælpe til i løbet af tidligere på foråret og senere i efteråret, så jeg kan slukke for pillefyret i en længere periode?

Men vi er "kun" 2 i huset som er på 200 kvm, har kun gulvvarme på badeværelset ellers er der radiatorer i resten.
Vi har ca 21oC i hele huset.

Kunne være jeg lige skulle se til efter sommeren hvordan det har kørt det jeg har nu.
Nu ved jeg jo ikke hvad du har af anlæg. Er det et lukket tryk system, for så kunne du eventuelt bare købe nogle flere fangere og koble på... anywho, hvis det er et af de ikke alt for gamle tryk systemer, så kan det være du kan skubbe det et par uger i begge retninger... du vil næppe have problemer med varmt vand i sommerperioden. Jeg fik de 30 rør i sommers, og jeg satte det sidste rør i om aftnen og fyldte 300L 7 grader varmt vand på tanken. Dagen efter om aftnen var hele tanken varmet op til 59 grader.... så, spørgsmålet er hvor meget det i virkeligheden kan svare sig for dig. Nu kan jeg ikke huske svbech's antal af rør, men det var vist rimelig stort... og han siger 35 kWh på en måned... det svarer til 8-9 kg piller... altså ca 16-17 kr.

Det er svært at retfærdiggøre en besparelse, når omkostningerne i forvejen er meget lave... det glemmer folk nogen gange.

Hvis jeg var dig, ville jeg vente til efter sommeren. Selv det ringest selvbyg anlæg laver fint varmt vand i sommerperioden, og når solen begynder at miste taget og den får svært ved at holde dit vand ordentlig varmt, så er det alligevel for køligt indenfor... og så skal fyret jo tændes alligevel, ellers skal du til at kæmpe for at få hevet energien ud af solen, som jo bare giver mindrer og mindre i de perioder.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Le-Thor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 241
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Pillefyr data
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #6 Dato: Feb 08, 2011, 11:52 »
Jeg mener at det er et lukket tryk system. Men ved ikke lige helt hvornår det er fra - må lige hjem og kigge.
Det ligner de solfanger som Batec laver, men om det er sådan et ved jeg ikke lige.

Jeg synes at have set her på de solrige dage at temp i solfanger var på 12oC og det kommer der jo ikke meget varmt vand ud af  :'(

Jeg så at fangeren så meget beskidt ud (helt mat) så var oppe med en svamp og klud og ordne glasset, men det var desværre på indersiden af glasset.
Er der nogen der ved om man kan ordne glasset indvændig?
Woody 20kw (sat til 16kw) - Black star S - VVB-priotering 255L - Ældre solvarmeanlæg - Trækstabilisator
Version 7
Opvarmer 214 kvm fra 1968 - 1 plan - Årsforbrug 6,5 Tons
pillefyr.le-thor.dk

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #7 Dato: Feb 08, 2011, 11:54 »
Hvis det er matteret, så skal det vel skiftes...
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Le-Thor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 241
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Pillefyr data
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #8 Dato: Feb 08, 2011, 12:09 »
Jeg prøver lige at kravle der op, når jeg kommer hjem, så tager jeg lige et billede af det.
Jeg synes at det virker mat.

De skal da være helt glas klare ikke ???
Woody 20kw (sat til 16kw) - Black star S - VVB-priotering 255L - Ældre solvarmeanlæg - Trækstabilisator
Version 7
Opvarmer 214 kvm fra 1968 - 1 plan - Årsforbrug 6,5 Tons
pillefyr.le-thor.dk

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #9 Dato: Feb 08, 2011, 15:39 »
Well, lyset skal jo ind til fangerne... ikke fanges i glasset... så ja, det skal være helt klart
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Le-Thor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 241
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Pillefyr data
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #10 Dato: Feb 08, 2011, 16:17 »
Her er et par billeder... Klare er de ikke :'(
Det er fra '97
Woody 20kw (sat til 16kw) - Black star S - VVB-priotering 255L - Ældre solvarmeanlæg - Trækstabilisator
Version 7
Opvarmer 214 kvm fra 1968 - 1 plan - Årsforbrug 6,5 Tons
pillefyr.le-thor.dk

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #11 Dato: Feb 08, 2011, 16:20 »
Hvis du har mulighed for at købe energi-ruder og sætte i, ville det være super for virkningsgraden... ellers tror jeg næsten du kan købe det der celle plade i byggemarkedet.... whatever du nu kan få fat i. Det skal bare være isolerende og gennemsigtigt, og passe...

Energiglas ville være det bedste, da det blokerer for at energien kan slippe igen når først det er kommet ind i fangeren.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Peter

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 233
  • Respekt optjent: +13/-5
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #12 Dato: Feb 08, 2011, 16:34 »
Pas nu på de har det med at blive utætte når man begynder at rode med dem pga tæring Du kan jo prøveat udskifte selve solfanger med vakkumrørsfanger og se hvad det giver inden du udskifter vvb
« Senest Redigeret: Feb 08, 2011, 16:35 af Peter »
Mvh Peter

Woody 10 kw på 16 kw woddykedel

4,5 kw solceller

Offline john m

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 186
  • Respekt optjent: +3/-1
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #13 Dato: Feb 08, 2011, 18:05 »
Mine fangere er matte og skal være det.
jeg har da flere gange i år haft 60 grader i fangeren
hvis du kun har haft 12 grader må der være noget galt .http://www.vvs-eksperten.dk/index/calderas-solfanger-1940x1200mm-p2951
16 kw blackstar
170 m2 bolig + 55 m2
værksted .

Offline svbech

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 48
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Supplere pillefyr med solvarme?
« Svar #14 Dato: Feb 08, 2011, 18:32 »
Hej
De Arcon fangerer er en rigtig god kvalitet. og de burde kunne dække dit forbrug af varmt vand.

Glasene er let profilerede så fremstår refleks fri. Arcon har lavet to forskellige fangere en med et lag glas, og en med et lag glas og en "film" 1-2 cm bag glasset.

Jeg ville ikke skifte dem ud hvis jeg var dig. Hvis du vil gøre noget vil jeg anbefale at tage kontakt til Arcon og høre dem hvordan de vil anbefale dig at servicere dem. der kan du også evt få nye kant lister mm. hvis det er nødvendigt.

jeg har selv 80 rør (fik dem kanon billigt ved Varmt vand Fra Solen, da de begyndte at forhandle dem) og helt korrekt så er en produktion på 35kwh ikke meget, men når det er i januar måned og temp  er langt under 0, syntes jeg det er flot.

Tror jeg laver omkring 6000kwh om året.

Fyret begynder at lukke mere og mere ned i løbet af marts og kører næsten ikke i april, slukket hele sommren, og så det samme igen til efteråret.

Besparelsen ligger i to ting, den varme solfangerene laver direkte, og den varme der spares ved at fyret ikke skal starte op for at lave varmt vand om sommren, Husk på at når fyret kun starter for at lave badevand, så varmer du også kedel og vandet i den op, den varme får du ikke noget for.

Nu har vi en stor husholdning med et stort forbrug, det gør det jo nemmere for solfangeren at yde noget når der er forbrug.

Hvis din solfanger ikke kan lave mere end 30 gr. vand så start med at fejl søge på den:
    Er der vand på systemet, og er det luftet ud?
      Hvordan er din styring indstillet? vil den lave varmt vand eller rumvarme ( høj eller lav tempreatur )
        Prøv om du kan finde ud af hvor meget flow der kører gennem systemet når der er solskin?
          Hvilken type - model styring har du?


Opvarmer 280 m2, i 2 plan, lejligheds vist opvarmning af gildesal og værksteder, der ellers holdes frostfri.
Scotte 16kw, 16 kw Dacon Dor, samt oliefyr i reserve.
Solfanger, 80 vacumrør, 800l buffer.
Styring af hele varmeanlæget varetages af 2 stk TA UVR1611 programerbare styringer.