Forfatter Emne: ? vedr. temperatur indstilling  (Læst 38563 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #15 Dato: Feb 20, 2011, 02:23 »
Hej igen
hvis jeg lige må sætte de her sammen:
Citér
Tja, lidt har den med temperaturen i VVB'en at gøre eller rettere sagt hastigheden hvormed vandet bliver varmet op, men ellers har du ret
 
og
Citér
Ja, det vil være en god ide, for så kører din cirkulationspumpe også mindre.
Reelt kan du stille den lavere, når bare du kan nå at opvarme dit forbrugsvand.

det er faktisk det med opvarmning af forbrugsvandet der volder mig hovedpine.
Det tager lang tid, 5 timer og derover at forbrugsvandet bliver varm.

Jeg var lige til noget familie fødselsdag her i aften (lørdag), hvor en familie medlem også har pille fyr.
Han sagde at efter de fik stabiliseret trækket i skorstenen,(fik sat en jernrør) og udskiftet softwaren til deres fyr (de køre med fuld automatisk), så hjalp det meget på forbrændings effekten.

Det leder mig hen på, at vi stadig mangler at får sat isokerne i skorstenen (jeg er på opgaven) plus, at vi venter stadig på denne justerings check som hører med i aftalen.

jeg er ikke helt tilfreds med asken, vi har piller som er udbrændte med ikke helt aske.
Måske at denne montering af isokerne samt en rykker for denne justerings besøg vil gøre, at fyret brænder mere effektive og dermed varmer vandet og fyret selv hurtigere op?

Citér
Jeg ville indstille shunt-termostaten til 45 oC, altså stille og roligt skrue op indtil den stabile returtemperatur på 46 oC stiger, og så lige lidt tilbage igen.
altså efter at VVS manden kigget forbi sidst, så satte han selv shunt termostaten til 40 grader.
Jeg prøver stille og rolig hæve det fra 35 til 40 og måske skru ned på retur vandet fra VVB på 5½ eller 5 for at se hvordan det ser ud.

Jeg har på fornemmelsen af at denne isokerne og en justerings af fyret er ret vigtigt, mht indstillingerne af shunttermostat og retur termostaten under VVB. Så er nok nød til at får styr på de ting først, tror jeg!

Citér
OK, så bør du få monteret en temperaturføler i VVB'en og forbinde den til pillefyrs styringen.
jeg må lige se hvornår jeg gør det, havde tænkt på at købe den interface kit til scotten på et tidspunkt.
Men det bliver nok lidt senere.

Citér
Jeps igen, vi bruger 3-4 kg/døgn om sommeren med 2 voksne, en 19-årig pige + en 15-årig dreng.
ak! så må det da være rigelig til 2 mennesker som os!
total overkill med min 7-8 kilo  :D men jeg er også grøn i denne pille verden. men gøre mit bedste for at lære  8)

Citér
Jeg vil anbefale en temperaturføler til udetemperaturen også (samme type føler som til VVB'en), for så kan du også have "sommerstop" i overgangs perioderne forår og efterår (stop af fyret når døgnmiddel udetemperaturen er over en indstillet grænse).
også en ting der må komme senere. Denne familie medlem jeg nævnte tidligere sagde også at det kunne være en god ide med sådan én fætter da det fin justere tingene yderligere.

Jeg vender lige tilbage når jeg har undersøgt og ordnet det isokerne og justerings besøg.
Bliver spændende at høre hvordan det arter sig.

1000 tak igen!



V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #16 Dato: Feb 22, 2011, 10:58 »
lige en hurtige opdate.

Jeg fik her til formiddag en vejledning fra Dansk VVS center, vedr. blæser ydelsen, hvor vi reguleret den lave, midt og høje blæser ydelse via installatør menuen.
Det er ikke noget jeg skulle rode med normalt, og generelt skulle jeg være lidt forsigtig med at rode for meget.

Jeg har desuden prøvet at sætte snegl ydelsen fra 1300 g til 1350 g, da den giver lidt færre piller, for at se om det hjælper på denne slagger dannelse.
Jeg syntes det har hjulpet en smule på at der ikke kommer så mange sodet piller i aske bakken, og nu med blæser justering via tlf. må jeg lige se hvordan det ser ud i morgen.

Jeg ved at pille typen er ret afgørende for slagger dannelse, og vi er da også ikke helt erfaren endnu på det område.
Pillerne er svenske 8mm som jeg får fra en lokal bondemand, VVseren som monteret det hele bruger ham også så det var dér igennem jeg fik kontakt.
vi giver ca. 1800 inkl. levering for ca 900 kg (1 palle).
Det syntes jeg er ret ok. Jeg ved ikke om jeg på et tidspunkt skulle prøve andre pilletyper. Det bliver bare ikke så billigt og jeg har ikke selv mulighed for at hente.

justerings besøget er bestilt, så lad os se hvad vi kommer frem til. Isokernen er jeg stadig igang med at ordne.


snakket også med VVS eren hvor han sagde at den temperatur, displayet viser er et gennemsnits temperatur af VVB vandet.
så altså det vil jo tager en del længere tid at den viser 60 grader da det er al 100l der skulle være 60, før displayet viser det.
Man kan sagtens have varmt vand selv om displayet viser lavere.

I går lavet jeg en tjek på vand opvarmnings tiden efter at konen var i bad.
en halvtime efter, havde vi stadig varmtvand i hanen og display tallet steg fra 21 til 30.
efter en time ca. 20 grader (fra 21 til 39).

så vi skal måske vænne os til at man ikke bare lige efter hinanden går i bad.
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #17 Dato: Feb 22, 2011, 20:27 »
Hej Mad_Max,

Jeg har en rigtig gammel 100l kappe VVB'er, som absolut ikke er den "hurtigste kniv i skuffen"  ;)
Den tømmes når man fylder badekaret, og så tager det ca. 1 time at få de 100l op på 55 oC igen, så det må være noget ravende galt i din VVB.

Har du fået skiftet returtermostaten til en almindelig termostat med fjernføler ?
F.eks. sådan en som nr. 12 her http://www.scotte.dk/group.asp?group=143

Hilsen
Michael

lige en hurtige opdate.

Jeg fik her til formiddag en vejledning fra Dansk VVS center, vedr. blæser ydelsen, hvor vi reguleret den lave, midt og høje blæser ydelse via installatør menuen.
Det er ikke noget jeg skulle rode med normalt, og generelt skulle jeg være lidt forsigtig med at rode for meget.

Jeg har desuden prøvet at sætte snegl ydelsen fra 1300 g til 1350 g, da den giver lidt færre piller, for at se om det hjælper på denne slagger dannelse.
Jeg syntes det har hjulpet en smule på at der ikke kommer så mange sodet piller i aske bakken, og nu med blæser justering via tlf. må jeg lige se hvordan det ser ud i morgen.

Jeg ved at pille typen er ret afgørende for slagger dannelse, og vi er da også ikke helt erfaren endnu på det område.
Pillerne er svenske 8mm som jeg får fra en lokal bondemand, VVseren som monteret det hele bruger ham også så det var dér igennem jeg fik kontakt.
vi giver ca. 1800 inkl. levering for ca 900 kg (1 palle).
Det syntes jeg er ret ok. Jeg ved ikke om jeg på et tidspunkt skulle prøve andre pilletyper. Det bliver bare ikke så billigt og jeg har ikke selv mulighed for at hente.

justerings besøget er bestilt, så lad os se hvad vi kommer frem til. Isokernen er jeg stadig igang med at ordne.


snakket også med VVS eren hvor han sagde at den temperatur, displayet viser er et gennemsnits temperatur af VVB vandet.
så altså det vil jo tager en del længere tid at den viser 60 grader da det er al 100l der skulle være 60, før displayet viser det.
Man kan sagtens have varmt vand selv om displayet viser lavere.

I går lavet jeg en tjek på vand opvarmnings tiden efter at konen var i bad.
en halvtime efter, havde vi stadig varmtvand i hanen og display tallet steg fra 21 til 30.
efter en time ca. 20 grader (fra 21 til 39).

så vi skal måske vænne os til at man ikke bare lige efter hinanden går i bad.

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #18 Dato: Feb 23, 2011, 09:59 »
Hej Mad_Max,

Jeg har en rigtig gammel 100l kappe VVB'er, som absolut ikke er den "hurtigste kniv i skuffen"  ;)
Den tømmes når man fylder badekaret, og så tager det ca. 1 time at få de 100l op på 55 oC igen, så det må være noget ravende galt i din VVB.

Har du fået skiftet returtermostaten til en almindelig termostat med fjernføler ?
F.eks. sådan en som nr. 12 her http://www.scotte.dk/group.asp?group=143
[/url]

Hilsen
Michael

Hej
ehm sådan en no. 12 termostat med fjern føler sidder der i forvejen, bare ikke i retur vandet fra VVB. (jeg vedhæfter lige fyr1 billedet igen).
den sidder lige efter vand mængde måleren.

Jeg føler mig også lidt utilpas med at ringe til VVSeren hele tiden, fordi selv om han er en flink mand, så siger han at det tager længere tid at varme al vandet op til de 60 grader, selv om jeg påpegede at det tager længere end 1 time.
På den anden side jeg kan så høre, at du (og måske andre) har en anden oplevelse.

Jeg tror jeg gør det at, når den opstarts besøgs manden kommer og får justeret tingene, at jeg lige høre hvad der skal til.
Han vil sikkert også sige det samme, for så har jeg en bedre grund til at kimme VVS manden ned.

Men for lige nu:
Kan (skal) jeg skifte de to termostater selv? altså simpelthen bytte om på dem?
bytte fyr1 termostat med fjernføler med fyr2 under VVB retur vand)?


EDIT:
det er først nu gået op for mig at jeg er i det forkerte under forum  :-\
Jeg skulle have postet lige oven over Stoker forum, håber altså det går for denne omgang.
Skal huske og poste det rigtige sted næste gang


EDIT 2:
nå, nu har jeg snakket med endnu flere folk fra dansk VVS center.
Altså der er åbenbart forskel på de VVB, især på måden de viser vand Temperaturen.
det er sådan en her vi har: http://www.scotte.dk/product.asp?product=406

Displayet viser altså en gennemsnits temperatur i hele beholderen, så den kommer ikke på 60 grader. i hvertfald ikke på denne model.
Men det er jo ikke ensbetydende med at vi ikke har varmt vand over de 55 selv om displayet viser lavere.
Jeg har, som nævnt før, lavet en test før, hvor der var varmt vand i hanen ½ time efter konen tog bad.
Med varmt vand mener jeg, vand så varmt at du ikke kan holde hånden under det.

Vi har så heller ikke denne 3 vejs ventil (VVB prioritering), så derfor er den i disse kolde tider en smule langsommere end normalt, da båd gulvvarme og radiatorer også kræver deres andel.
 
Jeg tror til sommer, hvor båd gulvvarme og radiator systemet er lukket, så vil VVB temperatur displayet stige endnu hurtigere.
Mon ikke denne ged skulle være barberet?
Det er jo min uerfarenhed i hele det her der gør, at jeg kan blive enorm forvirret  over hvordan forskellige systemer fungere.

Nu vil jeg prøve at nyde systemet, og se frem til denne justerings besøg. ;)
« Senest Redigeret: Feb 23, 2011, 12:06 af Mad_Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #19 Dato: Feb 23, 2011, 15:21 »
Hej Mad-Max,

Det er nøjagtigt sådan en termostat som den på fyr1.pdf du skal bruge på VVB'en  ;)

MEN du skal absolut ike bytte om på de to termostater, du skal skifte den på VB'en til en magen til den på fyr1.pdf  ;)

Termostaten på fyr1.pdf er shunt-termostaten, der sikrer at returvandet til kedlen ikke kommer under det indstillede, så du ikke får kondens i kedlen.
Den skal du beholde, for den er rigtig  ;)

Hilsen
Michael

Hej
ehm sådan en no. 12 termostat med fjern føler sidder der i forvejen, bare ikke i retur vandet fra VVB. (jeg vedhæfter lige fyr1 billedet igen).
den sidder lige efter vand mængde måleren.

Jeg føler mig også lidt utilpas med at ringe til VVSeren hele tiden, fordi selv om han er en flink mand, så siger han at det tager længere tid at varme al vandet op til de 60 grader, selv om jeg påpegede at det tager længere end 1 time.
På den anden side jeg kan så høre, at du (og måske andre) har en anden oplevelse.

Jeg tror jeg gør det at, når den opstarts besøgs manden kommer og får justeret tingene, at jeg lige høre hvad der skal til.
Han vil sikkert også sige det samme, for så har jeg en bedre grund til at kimme VVS manden ned.

Men for lige nu:
Kan (skal) jeg skifte de to termostater selv? altså simpelthen bytte om på dem?
bytte fyr1 termostat med fjernføler med fyr2 under VVB retur vand)?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #20 Dato: Feb 25, 2011, 15:37 »
Hej Mad-Max,

Det er nøjagtigt sådan en termostat som den på fyr1.pdf du skal bruge på VVB'en  ;)

MEN du skal absolut ike bytte om på de to termostater, du skal skifte den på VB'en til en magen til den på fyr1.pdf  ;)

Termostaten på fyr1.pdf er shunt-termostaten, der sikrer at returvandet til kedlen ikke kommer under det indstillede, så du ikke får kondens i kedlen.
Den skal du beholde, for den er rigtig  ;)

Hilsen
Michael
Hej igen Michael

Nu er er jeg ved at forstår hvor du vil hen, blot endnu et spørgsmål kommer:
den føler der så kommer til at side for enden af den, hvor skal den så i? Inden i VVB´eren?
for i så fald ved jeg ikke lige hvordan jeg skal gøre det, eller hvor føleren evt. skal være :-/

God weekend ;)

V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #21 Dato: Feb 25, 2011, 19:09 »
Hej Mad_Max,

Jeg kender ikke lige den VVB'er, men føleren skal vel sidde der hvor føleren til den digitale termostat sidder.

Check med dem du købte VVB'en af, de må vide det  ;)

Hilsen
Michael

Hej Mad-Max,

Det er nøjagtigt sådan en termostat som den på fyr1.pdf du skal bruge på VVB'en  ;)

MEN du skal absolut ike bytte om på de to termostater, du skal skifte den på VB'en til en magen til den på fyr1.pdf  ;)

Termostaten på fyr1.pdf er shunt-termostaten, der sikrer at returvandet til kedlen ikke kommer under det indstillede, så du ikke får kondens i kedlen.
Den skal du beholde, for den er rigtig  ;)

Hilsen
Michael
Hej igen Michael

Nu er er jeg ved at forstår hvor du vil hen, blot endnu et spørgsmål kommer:
den føler der så kommer til at side for enden af den, hvor skal den så i? Inden i VVB´eren?
for i så fald ved jeg ikke lige hvordan jeg skal gøre det, eller hvor føleren evt. skal være :-/

God weekend ;)


Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #22 Dato: Mar 11, 2011, 14:53 »
hej
der er lidt tryk på med arbejdet så kan ikke altid svar hurtig nok.
Igenmange tak for dine svar.

det er brochuren til vores Vvb http://www.dvcenter.dk/upload/15-manual.pdf
og hvis du ruller lidt ned så kan du se hvordan den er indvendig.
displayet foran på VVBeren viser den gennemsnitlige vand temperatur. det eneste sted der er ikke er tilslutte rør er ved no. 1 magnesium anode.
 
altså jeg tror ikke jeg skal pille ved noget, fordi det ladet til at tingene fungere.
Vi skal måske bare vænne os til at komme fra en andelslejlighed, hvor der altid var varmt vand og man kunne være 3-4 mennesker i bad lige efter hinanden, er noget andet end at være i hus hvor man skal gøre tingene lidt anderledes.

siden sidst så har der været rigelig med varmt vand, efter at én af os har været i bad. Også selv om display temperatur falder til 20 grader. Men som sagt at går i bad lige efter hinanden mellem (15-30 min hver) så kommer den til kort.
men en venten på en time kan altså godt række til at den næste går i bad. 
« Senest Redigeret: Mar 11, 2011, 14:59 af Mad_Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: ? vedr. temperatur indstilling
« Svar #23 Dato: Mar 12, 2011, 00:38 »
Hej Mad_Max,

Tag du en snak med Søren hos Dansk VVS Center, han er en forstandig mand  ;)
Han kan helt sikkert hjælpe dig med hvordan en termostat med fjernføler bedst monteres på den VVB.

Hilsen
Michael

hej
der er lidt tryk på med arbejdet så kan ikke altid svar hurtig nok.
Igenmange tak for dine svar.

det er brochuren til vores Vvb http://www.dvcenter.dk/upload/15-manual.pdf
og hvis du ruller lidt ned så kan du se hvordan den er indvendig.
displayet foran på VVBeren viser den gennemsnitlige vand temperatur. det eneste sted der er ikke er tilslutte rør er ved no. 1 magnesium anode.
 
altså jeg tror ikke jeg skal pille ved noget, fordi det ladet til at tingene fungere.
Vi skal måske bare vænne os til at komme fra en andelslejlighed, hvor der altid var varmt vand og man kunne være 3-4 mennesker i bad lige efter hinanden, er noget andet end at være i hus hvor man skal gøre tingene lidt anderledes.

siden sidst så har der været rigelig med varmt vand, efter at én af os har været i bad. Også selv om display temperatur falder til 20 grader. Men som sagt at går i bad lige efter hinanden mellem (15-30 min hver) så kommer den til kort.
men en venten på en time kan altså godt række til at den næste går i bad. 
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html