Hej Mad_Max,
Jeg har en rigtig gammel 100l kappe VVB'er, som absolut ikke er den "hurtigste kniv i skuffen"
Den tømmes når man fylder badekaret, og så tager det ca. 1 time at få de 100l op på 55 oC igen, så det må være noget ravende galt i din VVB.
Har du fået skiftet returtermostaten til en almindelig termostat med fjernføler ?
F.eks. sådan en som nr. 12 her http://www.scotte.dk/group.asp?group=143[/url]
Hilsen
Michael
Hej
ehm sådan en no. 12 termostat med fjern føler sidder der i forvejen, bare ikke i retur vandet fra VVB. (jeg vedhæfter lige fyr1 billedet igen).
den sidder lige efter vand mængde måleren.
Jeg føler mig også lidt utilpas med at ringe til VVSeren hele tiden, fordi selv om han er en flink mand, så siger han at det tager længere tid at varme al vandet op til de 60 grader, selv om jeg påpegede at det tager længere end 1 time.
På den anden side jeg kan så høre, at du (og måske andre) har en anden oplevelse.
Jeg tror jeg gør det at, når den opstarts besøgs manden kommer og får justeret tingene, at jeg lige høre hvad der skal til.
Han vil sikkert også sige det samme, for så har jeg en bedre grund til at kimme VVS manden ned.
Men for lige nu:
Kan (skal) jeg skifte de to termostater selv? altså simpelthen bytte om på dem?
bytte fyr1 termostat med fjernføler med fyr2 under VVB retur vand)?
EDIT:
det er først nu gået op for mig at jeg er i det forkerte under forum
Jeg skulle have postet lige oven over Stoker forum, håber altså det går for denne omgang.
Skal huske og poste det rigtige sted næste gang
EDIT 2:
nå, nu har jeg snakket med endnu flere folk fra dansk VVS center.
Altså der er åbenbart forskel på de VVB, især på måden de viser vand Temperaturen.
det er sådan en her vi har:
http://www.scotte.dk/product.asp?product=406Displayet viser altså en gennemsnits temperatur i hele beholderen, så den kommer ikke på 60 grader. i hvertfald ikke på denne model.
Men det er jo ikke ensbetydende med at vi ikke har varmt vand over de 55 selv om displayet viser lavere.
Jeg har, som nævnt før, lavet en test før, hvor der var varmt vand i hanen ½ time efter konen tog bad.
Med varmt vand mener jeg, vand så varmt at du ikke kan holde hånden under det.
Vi har så heller ikke denne 3 vejs ventil (VVB prioritering), så derfor er den i disse kolde tider en smule langsommere end normalt, da båd gulvvarme og radiatorer også kræver deres andel.
Jeg tror til sommer, hvor båd gulvvarme og radiator systemet er lukket, så vil VVB temperatur displayet stige endnu hurtigere.
Mon ikke denne ged skulle være barberet?
Det er jo min uerfarenhed i hele det her der gør, at jeg kan blive enorm forvirret over hvordan forskellige systemer fungere.
Nu vil jeg prøve at nyde systemet, og se frem til denne justerings besøg.