Hej Martin,
OK, med er tidligere årsforbrug på 2.500 l olie og et nuværende dagsforbrug på 30 kg, er der et misforhold.
Det kan skyldes flere ting:
- Forkert aflæsning af forbrug (hvis der refereres til forbruget læst i stokerkontrol eller direkte på styringen)
- Forkert indstilling af brænder
- Forkert monterede/manglende spjæld i kedlen
Det første
Forkert aflæsning af forbrug er mere forekommende end man lige tror.
Problemet er at forbrug udlæst i stokerkontrol eller direkte på styringen, er en omregning af sneglens køretid, via sneglens indtastede ydelse, til et forbrug, men da sneglen doserer forskelligtfra gang til gang, er denne udregning mere eller mindre korrekt.
Så for at fastslå forbruget bør du fylde magasinet op til kanten, notete dato og klokkes slet, og lade fyret køre 5-7 dage.
Herefter fylder du magasinet op igen på samme klokkeslet og til samme niveau, mens du tæller/vejer det du skal fylde på.
Så dividerer du vægten du har fyldt på med antallet af dage og har derved et korrekt tal.
Den næste mulighed
Forkert indstilling af brænder kræver jo "bare" at brænderen justeres korrekt.
Du kan selv gøre det f.eks. med hjælp af en af mine vejledninger på
www.mhes.dk, eller du kan få det udført af en professionel hvis du ikke selv har mod på det.
Der kan tilkøbes (det er ofte med i købet) et Optima besøg.
Den sidste mulighed
Forkert monterede/manglende spjæld i kedlen
afsløres nemt ved at måle røggastemperaturen, eller simpelthen ved at kikke efter i kedlen.
Hilsen
Michael
Hej Michael. Vores hus er rimeligt godt isoleret, der er monteret trækstabilisator og vi havde oliefyr før, med et årligt forbrug på ca 2500 l. Vores temp indendøre ligger ca på 22 grader
.
Med hensyn til justering er jeg helt blank, dens drift ligger på mellem 40 og 100 %,med en keddel temp på 60 grader.
Kedlen står i et fyrrum, en længe til vores hus og der er ca 10 grader her om vinteren.
Min forundren er bare når jeg læser om alle de andre der opvarmer 200m2 eller mere med samme forbrug, eller mindre 
Mvh.Martin