Forfatter Emne: fyringsanlæg...??  (Læst 12777 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dla

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Donald Andersen
fyringsanlæg...??
« Dato: Mar 08, 2011, 17:42 »
Hej... ;) 
Jeg overvejer at udskifte min "gamle" passat halmfyr, fyrer kun med træ i den, og vil gerne have en mere økonomisk en at fyre med.
Er det muligt at få et fyr hvori der kan bruges piller eller stoker/flis og muligheden for fastbrændsel (træ)  :
Har en akkumuleringstank på 2200 l, så størrelsen på fyret skulle gerne passe nogenlunde til den...?
Jeg har fundet et stokeranlæg som hedder Jepo og som skulle kunne klare både fastbrændsel- flis- savsmuld- kul og koks. Er der nogen som har sådan et anlæg eller kender noget til den model...?

Håber nogen herinde har viden derom...  ::)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: fyringsanlæg...??
« Svar #1 Dato: Mar 08, 2011, 22:22 »
Jeg kender ikke lige noget til Jepo, men TwinHeat går du ikke fejl af.

TwinHeat er måske lidt dyrt, men man kan sagtens købe for billigt.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: fyringsanlæg...??
« Svar #2 Dato: Mar 08, 2011, 23:13 »
Hej DLA.

SKAL det være både stoker og fastbrændselsfyr?

Jeg har endnu ikke set et anlæg køre problemfrit med både stoker og fastbrændsel.

Du har indtil nu fyret med fastbrændsel, og kender lidt til det, så hvorfor ikke bytte ud til et mere effektivt fastbrændselssystem?

Har du mulighed for at koble lidt mere akkumulering på, så vil du få en rigtig god løsning ved at vælge en 35 eller 50kW Atmos kedel.

Som fx: http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=927

Derved kan du nok holde dig på at fyre 2 gange dagligt om vinteren... Og har du billig adgang til træ er der meget at spare...

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline dla

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Donald Andersen
Sv: fyringsanlæg...??
« Svar #3 Dato: Mar 10, 2011, 19:18 »
Jeg kender ikke lige noget til Jepo, men TwinHeat går du ikke fejl af.

TwinHeat er måske lidt dyrt, men man kan sagtens købe for billigt.

MVH. Kenneth

Hej Kenneth

Tak for info... og ja man skal ikke spare det forkerte sted..
Det var derfor jeg efterlyste om nogen havde kenskab til Jepo`en da den jo har flere fyrings valgmuligheder.

Hilsen Donald

Offline dla

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Donald Andersen
Sv: fyringsanlæg...??
« Svar #4 Dato: Mar 10, 2011, 20:19 »
Hej DLA.

SKAL det være både stoker og fastbrændselsfyr?

Jeg har endnu ikke set et anlæg køre problemfrit med både stoker og fastbrændsel.

Du har indtil nu fyret med fastbrændsel, og kender lidt til det, så hvorfor ikke bytte ud til et mere effektivt fastbrændselssystem?

Har du mulighed for at koble lidt mere akkumulering på, så vil du få en rigtig god løsning ved at vælge en 35 eller 50kW Atmos kedel.

Som fx: http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=927

Derved kan du nok holde dig på at fyre 2 gange dagligt om vinteren... Og har du billig adgang til træ er der meget at spare...

Mvh Steffen

Hej Steffen

Tak for info...

Det er ikke betingelse at den kan begge dele, men er muligheden der vil jeg foretrække det ;)

Det er ikke meningen at begge dele skal kunne bruges samtidig "uden manuel indgreb", men at man kan skifte over på stokeren når vejret er lunt eller mangel på fastbrændsel opstår.

Jeg har selv en del træer som skal fældes, men det er jo ikke hvert år man får  fældet nok til og skal så ud og skaffe noget når det er sværest eller dyrest, derfor vil det være en fordel med en som også kan tage piller- flis eller lignende.

Det burde ikke være nødvendigt med en større akkumuleringstank, ud fra huset størrelse ihf., men mit gamle uøkonomiske halmfyr vil jeg have skiftet ud og så er spørgsmålet jo om man skal vælge en stoker- flisfyring fremover eller det skal være en Atmos til fastbrændsel, den er jeg mest lun på, både investeringsmæssigt og jeg jo har træet selv,  men den anden vej så kan træet jo køres i flis og så  er Twin-heat jo en mulighed og nemmere at bruge, også når man bliver gammel, men den koster jo også en del mere. :(

Jeg vi lige grave lidt mere i dit forslag med en atmos, vores genbo har sådan en i enlidt mindre udgave, så vil tage en snak med ham derom.

Hreunder er et link til det Jepo stokeranlæg jeg omtalte, hvis det har interesse..

http://jepo-stoker.dk/stoker/jepo.html

Hilsen Donald







Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: fyringsanlæg...??
« Svar #5 Dato: Mar 10, 2011, 22:41 »
Hej DLA.

En større akkumuleringstank er ikke et must...
Grunden til at anbefale en stor kedel og megen akkumulering er udelukkende komfort... - Hvor ofte man ønsker at fyre:-)

Jeg kan se JEPO standard skulle kunne levere fra 3-40kW. Så er blæseren måske i stand til at kunne levere luft nok til brændefyring... Men det vil ikke være nær så effektivt som i en Atmos.

Ved DTI er JEPO-anlægget kun afprøvet mellem 6,2 og 22,4kW. Er det ikke et lille område i forhold til de lovede 3-40kW?

Umiddelbart ligner princippet i JEPO det samme som så mange andre...
Se fx www.stokergaarden.dk eller www.gejs.dk
Princippet med at blæseren skal levere luft til brændefyring har jeg bare ikke set fungere ordentligt endnu...

Der også en lille ny ved hedestoker:
http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=1015
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline dla

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Donald Andersen
Sv: fyringsanlæg...??
« Svar #6 Dato: Mar 11, 2011, 18:58 »
Hej Steffen

Tak for uddybningen af dine forslag og link til diverse typer  ;)

Jeg vil grave lidt videre i det, for der er nok at vælge imellem kan jeg se, så det skal sammenlignes lidt grundigere og så finde ud af hvad som er bedst at vælge. :)

Hilsen Donald

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: fyringsanlæg...??
« Svar #7 Dato: Mar 11, 2011, 23:45 »
Ja det kan være en jungle at bevæges sig rundt i...

Jeg kan se i en anden tråd at du har snakket med Allan fra Hedestoker. Bliver det for uoverskueligt for dig, så giv ham et kald. De forhandler, som han selv skriver, en del forskellige stokere, så der er noget erfaring at trække på, og rigtig god service:-)

Held og lykke...
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o