Forfatter Emne: Fårkkkk!  (Læst 11308 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Fårkkkk!
« Dato: Apr 12, 2011, 04:03 »
Vågnede tidligt i morges, stod op, blå skærm på den gamle Dell bærbare der står og trækker de programmer jeg bruger 24/7.
Genstart, harddisk not found  ???
Så skulle pokker da stå i det. Jeg har for kort tid siden fundet den frem fra mine gemmer hvor den var puttet, fordi den havde spist en harddisk for godt 1 år siden, nu dælme laver den samme nummer igen  ???
Folkens er der nogen der har et råd til hvad jeg skal købe af andet hardware til at trække programmerne?
Meget gerne brugt, så er der ro i huset fra fruens side som ellers vil brokke sig hvis jeg igen skal have nyt glimtende hardware?
Krav: Tjae ikke ret mange, strømbesparende, programmerne jeg bruger 24/7 trækker ikke meget power ud af en maskine, så det skal ikke være et mindre kraftværk af en pc.

Så er den dag startet  ??? hvad mon det næste bliver  ;D
Biomax 16 fyrbøder

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Fårkkkk!
« Svar #1 Dato: Apr 12, 2011, 07:26 »
Hej Lund

Hvis du vælger brugt ska det godt nok være billigt.

Mit bud på en 24/7 dataopsamlingskværn er umiddelbart et af Intels små Mini-ITX boards. Sådan et bruger jeg selv til filserver.

F.eks. dette http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=D425&sp=all&pid=4321022

Intel D425KT. 1,8GHz. Bruger 12W. Pris 477,-
Smid en stang RAM (1GB koster 131,-) efter det samt en SATA disk fra gemmerne og sæt det i et billigt kabinet i 150 kroners klassen, så har du en ganske fin maskine til under 1.000,-

Hvis ikke du har en disk så prøv at kig på Western Digital Scorpio Black. 160GB disk som bruger 2,5W i drift. Koster ca 350,-

Bundkortet har ét RS232 stik på bagpladen samt header til et ekstra.

Men selvfølgelig. hvis du kan finde noget brugt til det halve så er det jo også en mulighed. Du ved bare ikke hvornår den æder en disk mere.

Personligt vil jeg hellere bruge et par 100,- mere på stumperne og få noget der bruger minimalt strøm. Specielt når det kører 24/7. Hver Watt sparet skærer en flad 20'er af elregningen på årsbasis. En maskine med ovenstående stumper ender på 20-25W alt efter hvad du ofter på strømforsyningen.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Fårkkkk!
« Svar #2 Dato: Apr 12, 2011, 07:52 »
Hejsa, det ser ud du har en del mere forstand på sådan noget end jeg har, kunne jeg engang få dig til at se hvad et komplet tilbud vil løbe i? Jeg har en del nye diske liggende, men alle er ide kabel diske, kan de bruges?
Biomax 16 fyrbøder

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Fårkkkk!
« Svar #3 Dato: Apr 12, 2011, 08:21 »
Lige et sidespørgsmål. En gammel stationær under 1000 mhz, hvad bruger sådan en sag i strøm?
Jeg spørger fordi jeg har et hav af dele til gamle computere og dem kan jeg for det meste selv fikse hvis de går i stykker, så hvis man kunne finde en energi rigtig gammel sag, ja så var det jo også et alternativ
Biomax 16 fyrbøder

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Fårkkkk!
« Svar #4 Dato: Apr 12, 2011, 08:38 »
Hej

Du kan jo teste en af de gamle maskiner med et SparOmeter eller lignende (husk det skal være et der kan måle på switchmode strømforsyninger).
Jeg har dog tidligere set gamle maskiner hvor harddisken alene åd næsten 20W og CPU'en det dobbelte.

SparOmeter: http://www.shopnord.dk/product.asp?product=8

Hvis det ender med ny maskine skal jeg nok hjælpe med indkøbslisten. Desværre så er der kun mulighed for SATA-diske på de nye kort. På den anden side så er det også netop de nye SATA-diske der bruger minimum strøm i drift.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Fårkkkk!
« Svar #5 Dato: Apr 12, 2011, 08:52 »
Hej

Du kan jo teste en af de gamle maskiner med et SparOmeter eller lignende (husk det skal være et der kan måle på switchmode strømforsyninger).
Jeg har dog tidligere set gamle maskiner hvor harddisken alene åd næsten 20W og CPU'en det dobbelte.

SparOmeter: http://www.shopnord.dk/product.asp?product=8

Hvis det ender med ny maskine skal jeg nok hjælpe med indkøbslisten. Desværre så er der kun mulighed for SATA-diske på de nye kort. På den anden side så er det også netop de nye SATA-diske der bruger minimum strøm i drift.

Mvh
Emil Mølgaard

Ok så røg den gode ide, det der nager mig ved en model som du henviser til er, at jeg skal have en ekstra skærm stående og det kan jeg ikke rigtig få plads til på nogen måder der hvor kabler fra lyndetektor, vejrstation, stoker mm kommer ind i huset. Enten skal jeg gå efter endnu en bærbar ellers skal jeg jage konen ud at handle, og så må jeg se om jeg på en eller anden måde kan få møbleret rundt og få det godkendt
Biomax 16 fyrbøder

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Fårkkkk!
« Svar #6 Dato: Apr 12, 2011, 09:01 »
Mjaeh det er selvfølgelig en udfordring. Har du brug for at vise data der hvor den står? Den maskine jeg har til dataopsamling ligger ovenpå vandvarmeren. Det eneste der er sat til den er 230V og kommunikationskablet fra Woody. Maskinen hedder i øvrigt Buzz, nu når det jo er Woodys makker...  ::)

Alt tilgang til maskinen sker via LogMeIn fra en af husets andre maskiner.

Men hvis du har behov for at man kan se data der hvor den står så er en bærbar måske den letteste løsning.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Fårkkkk!
« Svar #7 Dato: Apr 12, 2011, 09:08 »
Mjaeh det er selvfølgelig en udfordring. Har du brug for at vise data der hvor den står? Den maskine jeg har til dataopsamling ligger ovenpå vandvarmeren. Det eneste der er sat til den er 230V og kommunikationskablet fra Woody. Maskinen hedder i øvrigt Buzz, nu når det jo er Woodys makker...  ::)

Alt tilgang til maskinen sker via LogMeIn fra en af husets andre maskiner.

Men hvis du har behov for at man kan se data der hvor den står så er en bærbar måske den letteste løsning.

Mvh
Emil Mølgaard

Åh ja det havde jeg slet ikke tænkt på, jamen så behøver jeg ingen skærm, så er ideen god nok
Biomax 16 fyrbøder

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Fårkkkk!
« Svar #8 Dato: Apr 12, 2011, 18:33 »
Hvordan i øvrigt med netværk? Er det trådløs eller kablet? Smid evt. en PB med en mailadresse. Så kan vi tage den over mail.

Mvh
Emil Mølgaaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Fårkkkk!
« Svar #9 Dato: Apr 12, 2011, 19:54 »
Hvordan i øvrigt med netværk? Er det trådløs eller kablet? Smid evt. en PB med en mailadresse. Så kan vi tage den over mail.

Mvh
Emil Mølgaaard

Oki
Biomax 16 fyrbøder

Offline svbech

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 48
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Fårkkkk!
« Svar #10 Dato: Apr 12, 2011, 20:30 »
Køb en netbook alla MSI U100, Asus eee,  eller lignende, hvis du kan finde en med ssd harddisk sø får du ikke meget der bruger mindre strøm. Jeg vil tro det kan findes mellem 1000 og 2000,- lidt dyrere end en gammel stationær, men det henter du hurtigt på din elregning.

http://www.dba.dk/hp-16-ghz-1-gb-ram-160-gb/id-73265502/


Lille note, junior holdt lanparty i gildesalen for noget tid siden, der blev rullet en professionel kabel tromle ud med strøm til de tre først ankomne.
Efter 20 min drift af de tre computere slog termosikringen fra.....

Stationære, især hvis det er maskiner der er sat op med skrappe grafikkort bruger MEGET strøm. 
Opvarmer 280 m2, i 2 plan, lejligheds vist opvarmning af gildesal og værksteder, der ellers holdes frostfri.
Scotte 16kw, 16 kw Dacon Dor, samt oliefyr i reserve.
Solfanger, 80 vacumrør, 800l buffer.
Styring af hele varmeanlæget varetages af 2 stk TA UVR1611 programerbare styringer.

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Fårkkkk!
« Svar #11 Dato: Apr 13, 2011, 08:36 »
Køb en netbook alla MSI U100, Asus eee,  eller lignende, hvis du kan finde en med ssd harddisk sø får du ikke meget der bruger mindre strøm. Jeg vil tro det kan findes mellem 1000 og 2000,- lidt dyrere end en gammel stationær, men det henter du hurtigt på din elregning.

http://www.dba.dk/hp-16-ghz-1-gb-ram-160-gb/id-73265502/


Lille note, junior holdt lanparty i gildesalen for noget tid siden, der blev rullet en professionel kabel tromle ud med strøm til de tre først ankomne.
Efter 20 min drift af de tre computere slog termosikringen fra.....

Stationære, især hvis det er maskiner der er sat op med skrappe grafikkort bruger MEGET strøm. 

Hej, der voteres endnu, jeg hælder til en saml selv mini pc, men man har vel et standpunkt til man tager et nyt  ;D
Biomax 16 fyrbøder

Offline Le-Thor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 241
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Pillefyr data
Sv: Fårkkkk!
« Svar #12 Dato: Apr 13, 2011, 08:45 »
Du kan jo sætte computere op uden skærm, men så have f.eks. teamview installeret på den, så kan du se hvad der sker fra en anden computer.
Woody 20kw (sat til 16kw) - Black star S - VVB-priotering 255L - Ældre solvarmeanlæg - Trækstabilisator
Version 7
Opvarmer 214 kvm fra 1968 - 1 plan - Årsforbrug 6,5 Tons
pillefyr.le-thor.dk

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Fårkkkk!
« Svar #13 Dato: Apr 13, 2011, 12:08 »
Du kan jo sætte computere op uden skærm, men så have f.eks. teamview installeret på den, så kan du se hvad der sker fra en anden computer.

Jeps det er jeg blevet foreslået.
Biomax 16 fyrbøder