Forfatter Emne: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.  (Læst 56783 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline no100

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +5/-3
J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Dato: Jul 18, 2011, 01:37 »


Hej
Så køre mit anlæg nr.2, det har det gjort siden 01-04. Energifangeren er lavet af aluminium Og kobberrør og dens flademål på 24 m.2 om dagen og 48 m.2 om matten. Til at styre varmelagringen bruger jeg Sun Comfort solvarme styring
Til dato 18 juli 2011 har det lageret 3821 Kwh. varme i varmelageret og gennemsnits temperaturen er steget med 1,15 grad efter hvad mine målinger viser.
 i forhold til jordlageret temperaturer, målt sidste år, er temperaturen faldet i toppen og stigningen kun sket i bunden af lageret.
Så jeg er så småt ved at glæde mig til at se systemet køre til vinder  :)
No100.

Offline no100

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #1 Dato: Aug 25, 2011, 23:06 »
Midlertidig status for energifanger.
Energifangeren sammen med jordlager er en succes, jordlaget er nu i to meters dybde varmere en det på noget tids punkt var sidste år og i dag blev der lagt 39 Kwh. i jorden, med andre ord verdens rummet som normalt er begynd at køle jorden på vores breddegrader er ind til vidder sat på stand Bay.
Temperaturen i mit lager er som gennem snit 15 c. og det er lidt laver end jeg havde regnet med, men sommeren har også været ringer end gennemsnits sommeren, to perioder med efterårs temperatur der næsten stoppede lagringen, til gen gæl har den meget regn ikke haft nogen indflydelse. Til dato er der lageret 4900 Kwh.  til en pris af 650 Kwh. Der er brugt en del ekstra El. til forsøgs kørsel og jeg forventer at kunde komme ned på 10 % af lageret mængde.
VP. har været tændt 3 gange hen over sommeren cop. 6, resten af sommeren er kørt på solfanger og buffer.
Hilsen no100. ;D

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #2 Dato: Aug 26, 2011, 18:17 »
Her er vi da vist ved at have fat i det rigtige, bliv endelig ved at logge data, og sprøjt dem ud her ;)

Smid evt. et tegning over dit anlæg (hvis det da ikke er hemmeligt)

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline no100

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #3 Dato: Aug 27, 2011, 15:54 »
Hjælp Thor har været her :'(
Thor har været her forbi med sin hammer og ramte det store træ i hjørnet af vores grund, det er første gang lynet er slået ned hos os, træet står 20 m. fra jordvarme lageret og nu er problemet.

Sun-confort der styre varme lagringen i jorden er nu gået over på nød-drift, føler 2 viser 145 c. føler 3 viser 199,99 c. det ville være rat men det er en fejl, bege føler er i jorden, den ene i 2 m. dybde og den anden i 8m. Alt andet virker normalt. Er det tippen der er stået af eller følerne.

 ??? Er der nogen der har viden på dette område.
Hilsen no100.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #4 Dato: Aug 27, 2011, 18:23 »
Føleren er bare en modstand, prøv at måle med et ohmmeter.
kty/pt100/pt1000 find ud af typen i sumcomfort, så kan du finde en tabel på nettet, og ud fra den se om temperaturen i jorden virker rimelig.

Når lynet har været så tæt på, så er det med stor sansynlighed styringen der har det skidt, her kan der være hjælp at hente ved forsikringen, er der ikke andet der er gået kaput? tv/computer?

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline no100

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #5 Dato: Aug 28, 2011, 20:58 »
I dag fik jeg lige tid til at bruge 10 min. På fejlfinding og det er kun den del af styringen der høre til de to føler der er røget, og den er holdt op med at skrive nød-drift 

Der er ikke andet der har taget skade, umiddelbart? Dette skyldes sikkert at styringen sidder for sig selv i potterummet / drivhus og har separat fejlstrømsrelæ, det var også kun det relæ der faldt ud.

Hilsen no100.

Offline no100

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #6 Dato: Aug 31, 2011, 23:22 »
31-08-2011
Så er fyringssæson i gang her hos os, mår vi ikke kan holde temperaturen indendørs på 21 c. så får VP. lov at supplere solvarmen anlægget, VP. dellen har i dag suppleret med 29,2 Kwh. varme og brugt 5,9 Kwh. el. det vil sige at den har en cup. På 4,95 ^-^ i går var den 4,7 og i lørdags lå den på 5,31. den variere på grund af at det er energifangeren alene jeg køre på. Vis jeg slår bufferen / jordvarmelageret til sammen med energifangeren stiger cup. Til 6,
 jeg har tænkt mig at gemme varmen i lageret til vinder. ::)
Så er spørgsmålet hvor mår skal jeg bruge lageret for at få mest ud af det? Er der nogen der har et bud.
Hilsen no100.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #7 Dato: Sep 01, 2011, 06:25 »
Jeg ville jo mene at du skal bruge det nu.
Varmetabet i lageret gør jo at du får mest ud af det nu.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #8 Dato: Sep 01, 2011, 08:24 »
Tja, der er jo to parametre i den beregning:
 - Jordvarmelagerets varmetab
 - Den aftagende COP-værdi for energifangeren

Varmelagerets varmetab gør jo at det skal bruges inden det er aftaget for meget men samtidig er det bedre at gemme til alternativet (energifangeren) har en lav virkningsgrad.

For at kunne svare på dit spørgsmål skal man altså kende:
 - Varmelagerets varmetab (sikkert ikke helt let at beregne, men det kan gøres)
 - Vejrets udvikling (den er svær  ;) )

Har du nogen erfaring med hvor hurtigt varmelageret taber varmen ?

Hilsen
Michael

31-08-2011
Så er fyringssæson i gang her hos os, mår vi ikke kan holde temperaturen indendørs på 21 c. så får VP. lov at supplere solvarmen anlægget, VP. dellen har i dag suppleret med 29,2 Kwh. varme og brugt 5,9 Kwh. el. det vil sige at den har en cup. På 4,95 ^-^ i går var den 4,7 og i lørdags lå den på 5,31. den variere på grund af at det er energifangeren alene jeg køre på. Vis jeg slår bufferen / jordvarmelageret til sammen med energifangeren stiger cup. Til 6,
 jeg har tænkt mig at gemme varmen i lageret til vinder. ::)
Så er spørgsmålet hvor mår skal jeg bruge lageret for at få mest ud af det? Er der nogen der har et bud.
Hilsen no100.
« Senest Redigeret: Sep 01, 2011, 08:25 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline no100

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #9 Dato: Sep 01, 2011, 23:33 »
"Varmetabet i lageret gør jo at du får mest ud af det nu."

 Det er rigtigt at der er et varmetab fra et vært varmelager, men min vurdering er at ved at lade lageret i ro vil tabet være minimalt, lageret er fast masse dette gør en forskel i forhold til flydende masse. Min vurdering er at 20 % vil gå tabt de næste 3 måneder, der vil også være et tab når jeg tapper lageret men det er mere acceptabelt i vinder månederne.
 Tvangs køling af energifangeren har en god økonomi i efteråret. igen efter min mening cup. over 4. så min vurdering er at skille linjen er 1. december eller når cup.er under 4.

 "Har du nogen erfaring med hvor hurtigt varmelageret taber varmen?"

Ja sidste år målte jeg den naturlige opladning / afladning af jordskorpens 8 m. Det er den dybde der er naturligt varmelager af sol indstråling, i homogen lerjord vil 1 c. være ca. 10 dage om at flytte sig 1 m.
  :D Hilsen no100.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #10 Dato: Sep 02, 2011, 08:20 »
Hej No100,

Det lyder ikke helt urimeligt  ;)
Under alle omstændigheder lyder det til at du har tænkt de rigtige tanker  :)

Hvis du taber 20% over de næste 3 måneder må det let kunne opvejes af den bedre COP værdi du kunne opnå til den tid ved at køre fra lageret i stedet for (hvis altså ellers vejret bliver koldere til den tid  ;) ).

Hilsen
Michael

Tvangs køling af energifangeren har en god økonomi i efteråret. igen efter min mening cup. over 4. så min vurdering er at
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline no100

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #11 Dato: Sep 12, 2011, 19:27 »
Jeg fik en fat i en ny tip til son-confort hos NBE.(åbent hus). Og det var et held, det viste sig kun at være den der havde taget skade da lynet slog ned Hurra. hurra. Nu kører varmeværket på fuld kraft, døgnet i gård lageret jeg 47 kwh energifanger/jordlager, solfangerne fyldte bufferen, og varmepumpen holdt fridag.  ;D
Den ny son-confort, købt for en sikkerhed skyld hvis den anden skulle have taget varig men, kommer så til at styre solfanger/ buffer.  :D
Hilsen no100. ;)

Offline no100

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #12 Dato: Okt 09, 2011, 23:27 »
09-10-2011
Er super glad for mit varmeværk, varmepumpen laver 1 KW. Varme for 45 øre alt inklusivt cirkulations pumper / styring, det kan vel ikke gøres bedre. ::)
Varmelageret er faldet med 0,1 grad i bunden og 0,6 grad i toppen.
Sidste år tabte varmelageret 1,1 grad i toppen, på samme periode, 40 dage.
 i forhold til samme tid sidste år er temperaturen i toppen af lageret 1 grad varmere og bunden 2 grader varmer i dag.

Nu får i ikke mere i denne omgang. ;)
m.v.h.no100.
« Senest Redigeret: Okt 09, 2011, 23:32 af no100 »

Offline no100

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #13 Dato: Mar 10, 2012, 00:01 »
Så er vinderen slut og der tegner sig et billede af hvor dan anlæggets muligheder er.  :)
Energifangeren måtte desværre have hjælp af jordvarmelageret i starten af november, ??? nu har jeg jo lavet fangeren i aluminium og den er bedre end den første i stålplade, ::) men jeg har lavet den mindre for at den rent synsmæssigt skulle passe til drivhuset, :D og så er der en større VP. Så enligt er det ikke så ringe.  ^-^

Styringen energifangeren har jeg leget med i løbet af vinteren og fundet en mere optimal måde at køre på, jeg har ikke nået at regne på tallene, :-\ som det køre nu tror jeg at det er optimalt. En vurdering uden at have regnet på det, vil jeg mene at 2/3 af energien i den sidste måned kommer fra energifangeren. Dette skyldes at energifangeren har egen styring og pumpe. ;D


jordvarmelager nåede ikke ned på minus grader tros det at jeg har hevet 6,5 MW. Ud.
Totalt forbrug i perioden 1 / 4 -27 / 2 er 18,1MW. Hvor af 5,2 MW. Er El-forbruget i VP./pumper/styringer.   
 Min brine temperatur variere, ved start er den +2 og efter to timer -2 ind og -6 ud.(13 KW anlæg)

hilsen no100. :)

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7540
  • Respekt optjent: +224/-176
  • Montør NBE
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #14 Dato: Mar 10, 2012, 07:46 »
Spændende læsning  :)
Hvad med et par fotos af anlæg og opsætning ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/