Forfatter Emne: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.  (Læst 57460 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline no100

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #15 Dato: Mar 12, 2012, 22:52 »
Hej michael f.
Jeg har læst i ingeniør, at man i horses vil til at forske i et anlægs type som mit, og så er det jeg tænkker. skulle de ikke have lov, uden jeg ødelægger den gode stemning ved at fortælle hvordan. ;D
 Jeg skal nok komme ned et bilde af energifangeren.
no100. :)

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #16 Dato: Mar 13, 2012, 06:27 »
Inden de er færdige med at sætte film i digital kameraet,
holde afstemning om hvem der skal holde tasken, osv
er der jo gået flere år  O0
Jeg tror du er hurtigere  ;D
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline no100

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #17 Dato: Mar 16, 2012, 17:50 »
Jeg har fået et spørgsmål:
Energifangeren skal de stå frit? den skal have rigeligt med luft men det er ikke det samme som at den skal stå ude på et åbent areal. En varm brise og en kold vind, er det mon det samme. Jeg vil sige ja, det kan det godt være, forskellen er luftens hastighed.
Jeg har bygget 2 energifanger og det første er lavet som et ”plankeværk” det står delvist frit og er et forstudie til min anden energifanger. ::)
Energifanger 2 er bygget som pladesolfanger i opbygning med lodrette rør, den står en meter fra et levende hegn af træer og på den anden side er det meningen at jeg skal lave drivhus vægen, mår det er færdigt vil energifangeren være en krydsning mellem en solvæg og en energifanger.
I dag med sol og en ude temp. På ca. 12 c. Har den lagt 18 KWH i jorden.  8)   
hilsen no100.

Offline no100

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #18 Dato: Mar 18, 2012, 23:47 »
Nu er min brine oppe på 4c. på 14 dage er den så steget 2c. Er jeres steget og hvor meget. ;D
hilsen no100.

Offline no100

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #19 Dato: Mar 26, 2012, 23:11 »
Så er det tid til endnu en positiv meddelelse, nu er jorden i to meters dybde og en meter fra varmeoptageren steget med 1 c. jorden lige omkring optageren er 6 c.  ^-^
Det skal ikke kun være al det gode i får at læse, min scotte VP. kan for tiden ikke finde ud af at regne cop. værdien ud på døgn basis :'( ,
 tallene for i dag er 18,7 Kw. Varme og 3.7 Kw. El.
det er den eneste graverne fejl på min lækkere VP. Så jeg tror at jeg vil lære at leve med det. ;D
No100.  :)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #20 Dato: Mar 27, 2012, 19:59 »
Hejsa, er kameraet ikke ved at være ladet op?  ;D

Har du følere i jorden et stykke fra jordlageret til referance?
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline no100

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #21 Dato: Mar 27, 2012, 23:15 »
Ja jeg har 5 følere i forskellige dybder, en meter fra varmeoptageren / afgiver, Jorden er varmelageret. I dag har energifangeren lavet 42 Kwh. til jorden.
dagens temperatur i lageret 0,2m.=12c. 1m.=5c. 2m.=4,5c. 7m.=5c. 9m.=5,3c.
Der er da et lille bilde ude til venstre, det viser energifangeren i funktion. ;)
Og så opdagede jeg lige at jeg har +3/-3 i respekt, er det ikke et rundt 0. ;D Ha Ha mon der er nogen der er sure over at os med VP. ikke blev ramt af afgifter denne gang.
No100.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #22 Dato: Mar 28, 2012, 13:02 »
Ah, du bliver da bare ramt af PSO afgifterne i stedet, gennem kraftigt stigning på elpris afgifterne...

I øvrigt... temperaturen på dit varmelager er vældig interessant, men jeg tror det xkfc spørger om, er om du har reference temperaturer... du ved hvad dit varmelager har af temperatur, men jorden varmes jo op naturligt af solen nu... så det almindelige jordlag varmes jo også op nu.... er det ikke rigtigt xkfc? :)

Men det virker da som et meget interessant projekt du har kørende der. Jeg har overvejet lidt at lave et sandlager i min stue, som kun er isoleret sparsomt i toppen, så den kan afgive det til rummet hen over vinteren... men, ved ikke om det er forsvarligt.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #23 Dato: Mar 28, 2012, 18:13 »
Ah, du bliver da bare ramt af PSO afgifterne i stedet, gennem kraftigt stigning på elpris afgifterne...

I øvrigt... temperaturen på dit varmelager er vældig interessant, men jeg tror det xkfc spørger om, er om du har reference temperaturer... du ved hvad dit varmelager har af temperatur, men jorden varmes jo op naturligt af solen nu... så det almindelige jordlag varmes jo også op nu.... er det ikke rigtigt xkfc? :)

Men det virker da som et meget interessant projekt du har kørende der. Jeg har overvejet lidt at lave et sandlager i min stue, som kun er isoleret sparsomt i toppen, så den kan afgive det til rummet hen over vinteren... men, ved ikke om det er forsvarligt.

Jeps, en måler i jorden måske 20m væk fra lageret, Det ville give en indikation om hvor meget energi der lagers, for som du er inde på så klarer naturen jo en del selv, derfor virker et jordvarmeanlæg uden at putte ekstra energi ned.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline no100

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #24 Dato: Mar 28, 2012, 22:57 »
Reference temperaturer har jeg taget for to år siden, inden jeg begyndte at køre med JV.-pumpe, jeg vilde gerne have flere følere, blandt andet midt i lageret. Men jeg er jog ikke støttet af nogle, så jeg må begrænse mig til det væsentligste for mig.
 Min interesse er at finde ud af om luft og jord kan kombineres til et bedre anlæg med en god cop, og det mener jeg er lykkedes. og I tilgift har jeg fået et anlæg der kan laves i en lille have. ;)
Det er rigtigt at jorden automatisk bliver opladt af solen. Men det samme jordlag bliver også afladt af verdensrummet og i fyrings sæson er der flest mørke timer hvilket bevirker at jorden har tabt ½ af den optaget varme når fyrings sæsonen starter. Det eneste svar varmepumpe industrien har, er længer slange og el. patron.
Jeg har haft mit anlæg i et år på nær 3 dage, så nu skal jeg til at regne på tallene  ::) men umiddelbart ser det lovene ud, lidt billiger en fastbrændsel og uden al arbejdet
Jeg håber det giver mening hilsen no100.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4447
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #25 Dato: Mar 28, 2012, 23:38 »
Hej no.100

Jeg har forståelse for at økonomien skal holdes i stram snor, man kan ikke bare ødsle besparelsen bort.  ;)

Dog har jeg svært ved at forestille mig at man kan beregne en øget virkningsgrad uden at kende en masse tal.
Det bedste var jo nok at logge en masse tal, men mindre kan gøre det. Jeg er lige gået igang med at renovere mit fyrrum, i den forbindelse har jeg købt http://www.dealextreme.com/p/digital-compact-lcd-thermometer-with-outdoors-remote-sensor-15553
De er billige og rimelige præcise, man kunne bare grave et hul og smide sensorene i, i samme dybte dem du har i forvejen, men et stykke derfra, så vil du have en indikation om hvor mange grader jorden er hævet.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline no100

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #26 Dato: Mar 30, 2012, 00:50 »
Hej xkfc 
Jeg måler temperaturen i lageret for at vide hvor belastet det er, og så måler jeg for at se hvordan temperatur forløbet er, skulde jeg nåle for at se om og hvor meget så har du ret, men det er der alder rede reporter der viser.
Beviset for om der er lageret varme vil ligge i om cop. er væsentlig højre, der skal så tages hensyn til at der er energifanger på anlægget og det er her det bliver lidt sjovt. ;D
 Så skal jeg have mere udstyr bliver det noget der kan logge flou målernes visning/temp. og hvad det er der køre, det vil give bedre forståelse af anlægget. ^-^
hilsen no100.  :)

Offline no100

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #27 Dato: Apr 01, 2012, 21:52 »
Så nåde jeg frem til Min års cop. på anlæg 2. den er på 3,4 og med gode mulighed for forbedring.
hilsen no100.  :)

Offline no100

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #28 Dato: Aug 23, 2012, 23:13 »
I dag skal der sættes mærke i kalenderen, grunden er at måleren på jordvarme lageret viser 8800Kwh. lagret energi.
Det er så vid jeg ved det bedste resultat der er opnået for et anlæg beregnet for en husstand.
no1 :) :).

Offline no100

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: J.V. pumpe med energifanger + jordlager.
« Svar #29 Dato: Sep 08, 2012, 01:20 »
Aktiv lagring i jordlager
Sommeren går på hel og lageret er fyldt, dmi. Oplyser at sommeren var den koldest i ti år men det til tros havde vi mere sol en i 2011, 50 timer og det hjælper da lidt.
Min energifanger køre på luftens temperatur men når sol skinner på fangeren forøger udbyttet, energifanger giver 950 w. pr. grad den er varmere. de bedste døgn gir energifangeren 130Kwh til jordlageret.
Jeg har ændret på måden jeg køre pumperne på i for hold til sidste år, og totalt har jeg lagt 9,3Mwh. Ned i lageret, det skulde række til en vinder.
no100
« Senest Redigeret: Sep 08, 2012, 01:23 af no100 »