Forfatter Emne: Ujævn tilførsel af piller  (Læst 16825 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kurt_J

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 114
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Kurt's Pille Fyr Online kl 15-00
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #15 Dato: Okt 31, 2011, 19:36 »
Hej Ole

pt sidder de ca 20/30 cm fra bunden , og ca 10 cm op , min plan er at bore huller ca 1 meter op men løb tør for tid i weekeneden
de skal nok komme :)

kunne godt bruge 26 timer i døgnet :)
Scotte 10kW , v6.34 , ilt styring samt Stokerkontrol til Linux hosted på egen server
http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/ Online fra Kl 16-00

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #16 Dato: Okt 31, 2011, 21:10 »
Hej
Ok, så jeg ville bare bore resten nedad, så langt ned som muligt, så burde den være i vinkel. ;)
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #17 Dato: Okt 31, 2011, 21:40 »
Hej Kurt.

Hvor meget yder din snegl? Altså hvad har du vejet af når du laver 6min afvejning? Hvis der er lav ydelse på sneglen kan det hjælpe at lave et støre fødehul i sneglen. Mon ikke også det kan modvirke brodannelse pga smuld...

Ellers er en opdateret chip måske en løsning. Køb en Woody-chip ver.6.50 eller nyere, så har du separat styring af ekstern og intern snegl, og det hjælper med til ensartet dosering...

Er det forresten både ved høj og lav effekt der er problemer med svingende dosering?

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline Kurt_J

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 114
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Kurt's Pille Fyr Online kl 15-00
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #18 Dato: Okt 31, 2011, 22:03 »
Hej Steffen

omkring 1500g på 6min

jeg lavede stører hul i røret ca 30 mm extra fik jeg lavet så røret ikke bliver svagt

det er fra 10% op til ca 35% problemet er

jeg overvejer en woody chip da jeg så et sted at det var mulig at styre lidt på begge snegle
men kan jeg det ? , har en Scotte 6.34 pt
 
Scotte 10kW , v6.34 , ilt styring samt Stokerkontrol til Linux hosted på egen server
http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/ Online fra Kl 16-00

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #19 Dato: Okt 31, 2011, 22:08 »
Hej
Jo jo opgradér du bare til nyeste Woody-chip. ;)
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Kurt_J

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 114
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Kurt's Pille Fyr Online kl 15-00
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #20 Dato: Okt 31, 2011, 22:19 »
Ringer til Allan (hedestoker) i morgen , kan ikke finde woody chip , ellers ved jeg ikke lige hvor jeg kan skaffe sådan en
Scotte 10kW , v6.34 , ilt styring samt Stokerkontrol til Linux hosted på egen server
http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/ Online fra Kl 16-00

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #21 Dato: Okt 31, 2011, 22:33 »
Når det kun er i det lave område du har problemer tror jeg du bliver problemet kvit med en ny chip og efterfølgende indstilling...

Allan kan helt sikkert hjælpe dig...

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline Staal

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +5/-2
    • Mit Pillefyr
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #22 Dato: Nov 02, 2011, 16:11 »
Hey...

Bare pas på med at bore for mange huller i røret for langt oppe... da trækket fra skorstenen ellers vil "suge" gennem disse huller istedet for nede ved bålet  ??? bitter erfaring så måtte lukke en del huller så nu er den kun huller i et område fra bund og 30cm op  ;D en lettere fejl 40...
MVH
Kenneth Staal Egebech

Woody 16kw Low Waste (v. 7.0652) trådløs termostat, silo måler, vakuum transport, vvb prio
250 kvm Landejendom fra 1900 (dårligt isoleret) :-)
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/staal01.html

Offline Kurt_J

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 114
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Kurt's Pille Fyr Online kl 15-00
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #23 Dato: Nov 02, 2011, 17:06 »
Venter lige med en ny chip pt

snakkede med Allan fra Hedestoker og han nævnte at slå autoberegning fra og sætte mætning lav op
jeg har nu er meget mere stabil ilt og Lux grafer og har slået Iltstyring On igen

Fnoller :) tak for info , er faktisk helt glad for dem jeg har lavet pt , de rykker bare smuld fra :)


Scotte 10kW , v6.34 , ilt styring samt Stokerkontrol til Linux hosted på egen server
http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/ Online fra Kl 16-00

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #24 Dato: Nov 02, 2011, 17:21 »
snakkede med Allan fra Hedestoker og han nævnte at slå autoberegning fra og sætte mætning lav op

Nej, slå ikke autoberegning fra, det vil kun give dig problemer for eftertiden når du skifter piller osv. Du skal hæve skorstenstræk værdien, det har samme effekt.. det hæver nemlig doseringen ved mætning lav.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Staal

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +5/-2
    • Mit Pillefyr
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #25 Dato: Nov 03, 2011, 15:10 »
Ja der må jeg give martin medhold op med skorstentrækket... autoberegningen er guld værd  O0
MVH
Kenneth Staal Egebech

Woody 16kw Low Waste (v. 7.0652) trådløs termostat, silo måler, vakuum transport, vvb prio
250 kvm Landejendom fra 1900 (dårligt isoleret) :-)
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/staal01.html

Offline Kurt_J

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 114
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Kurt's Pille Fyr Online kl 15-00
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #26 Dato: Nov 03, 2011, 16:24 »
Hej Martin og fnoller

jeg har prøvet at sætte træk op , desvære da jeg prøvede det steg min kedeltemperatur med ca 2 grader i timen :) , jeg kunne slet ikke aftage den mængde varme som blev lavet , og fyret tændte og slukkede med et par timers mellemrum

jeg er måske lidt smålig og nærig , 100g her og 100g der bliver til nogle kg pr dag og med udsigt til flere afgifter så skal det bare spille max
jeg brugte ca 100g pr time flere piller på det tidspunkt end da jeg kørte på "0" i træk og bålet var ved at gå ud ( og ca 100g pr time mindre nu hvor jeg selv styrer mætningen )

hvordan beregner den mætning ? og hvor kommer skorstenstræk ind i beregningen ? og kan man ændre % af piller som skorstenstrækket lægger til ? ( kommer an på hvordan den beregner mætningen )

kan se fornuften i at bruge autoberegningen , men hvis nu skorstentræk giver for meget er det jo også kedeligt


Scotte 10kW , v6.34 , ilt styring samt Stokerkontrol til Linux hosted på egen server
http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/ Online fra Kl 16-00

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #27 Dato: Nov 03, 2011, 17:41 »
jeg har prøvet at sætte træk op , desvære da jeg prøvede det steg min kedeltemperatur med ca 2 grader i timen :) , jeg kunne slet ikke aftage den mængde varme som blev lavet , og fyret tændte og slukkede med et par timers mellemrum

jeg er måske lidt smålig og nærig , 100g her og 100g der bliver til nogle kg pr dag og med udsigt til flere afgifter så skal det bare spille max
jeg brugte ca 100g pr time flere piller på det tidspunkt end da jeg kørte på "0" i træk og bålet var ved at gå ud ( og ca 100g pr time mindre nu hvor jeg selv styrer mætningen )
Hvis du vil have et økonomisk fyr, som brænder fornuftigt så er du nødt til at tilføre nok piller under lav-last til at du opnår et stabilt bål... det gøres enten ved at hæve skorstenstræks værdien, eller så autoberegning fra og hæve mætning lav.
Hvis det så betyder at den stiger i temperatur og bliver nødt til at slukke ned af og til, så er det stadig som det er. De fleste kører stadig med urstyring endnu... det er simpelthen ikke koldt nok til at det er fornuftigt at have fyret kørende 24 timer i døgnet.

Citér
hvordan beregner den mætning ? og hvor kommer skorstenstræk ind i beregningen ? og kan man ændre % af piller som skorstenstrækket lægger til ? ( kommer an på hvordan den beregner mætningen )
Min mætning lav, beregnet af autoberegning... er 2.08, med et skorstenstræk på 2. Hvis jeg hæver den til skorstens træk 3, så stiger mætning lavt tallet. Hvis jeg så senere skifter til nogle andre piller der gør at min sneglydelse stiger i gram, så tilpasses mætning lav og høj automatisk efter de nye gram jeg indtaster, og så er jeg fri for at indjustere. Det er derfor det er dumt at køre med autoberegning slået fra, for man opnår intet ud over at gøre det mere besværligt for sig selv.

Citér
kan se fornuften i at bruge autoberegningen , men hvis nu skorstentræk giver for meget er det jo også kedeligt
Den kører selvfølgelig i nogle trin, men så længe du brænder det fornuftigt af, så er det ligegyldigt. I den her tid, hvor huset ikke kan aftage det, der sparer man mere på at køre med urstyring, og så brænde det af fornuftigt. Du kan jo kigge på min graf... vi mærker det ikke herinde, men jeg sparer 1-2 kg i døgnet på at køre med urstyring.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Staal

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +5/-2
    • Mit Pillefyr
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #28 Dato: Nov 04, 2011, 14:57 »
Ja vælg at kører med urstyring, men hvis det skal være luksus så invester i en trådløs termostat  ;D , så kører fyret kun når der er behov, og det er tydeligt at se at du ikke kan aftage varmen fra kedlen, Forbrænding er jo også bedst når fyret har noget at bestille  8)

MVH

Kenneth
MVH
Kenneth Staal Egebech

Woody 16kw Low Waste (v. 7.0652) trådløs termostat, silo måler, vakuum transport, vvb prio
250 kvm Landejendom fra 1900 (dårligt isoleret) :-)
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/staal01.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ujævn tilførsel af piller
« Svar #29 Dato: Nov 04, 2011, 20:08 »
Hva så mester :) Kan du holde varmen, selvom du kører med urstyring?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html