jeg har prøvet at sætte træk op , desvære da jeg prøvede det steg min kedeltemperatur med ca 2 grader i timen , jeg kunne slet ikke aftage den mængde varme som blev lavet , og fyret tændte og slukkede med et par timers mellemrum
jeg er måske lidt smålig og nærig , 100g her og 100g der bliver til nogle kg pr dag og med udsigt til flere afgifter så skal det bare spille max
jeg brugte ca 100g pr time flere piller på det tidspunkt end da jeg kørte på "0" i træk og bålet var ved at gå ud ( og ca 100g pr time mindre nu hvor jeg selv styrer mætningen )
Hvis du vil have et økonomisk fyr, som brænder fornuftigt så er du nødt til at tilføre nok piller under lav-last til at du opnår et stabilt bål... det gøres enten ved at hæve skorstenstræks værdien, eller så autoberegning fra og hæve mætning lav.
Hvis det så betyder at den stiger i temperatur og bliver nødt til at slukke ned af og til, så er det stadig som det er. De fleste kører stadig med urstyring endnu... det er simpelthen ikke koldt nok til at det er fornuftigt at have fyret kørende 24 timer i døgnet.
hvordan beregner den mætning ? og hvor kommer skorstenstræk ind i beregningen ? og kan man ændre % af piller som skorstenstrækket lægger til ? ( kommer an på hvordan den beregner mætningen )
Min mætning lav, beregnet af autoberegning... er 2.08, med et skorstenstræk på 2. Hvis jeg hæver den til skorstens træk 3, så stiger mætning lavt tallet. Hvis jeg så senere skifter til nogle andre piller der gør at min sneglydelse stiger i gram, så tilpasses mætning lav og høj automatisk efter de nye gram jeg indtaster, og så er jeg fri for at indjustere. Det er derfor det er dumt at køre med autoberegning slået fra, for man opnår intet ud over at gøre det mere besværligt for sig selv.
kan se fornuften i at bruge autoberegningen , men hvis nu skorstentræk giver for meget er det jo også kedeligt
Den kører selvfølgelig i nogle trin, men så længe du brænder det fornuftigt af, så er det ligegyldigt. I den her tid, hvor huset ikke kan aftage det, der sparer man mere på at køre med urstyring, og så brænde det af fornuftigt. Du kan jo kigge på min graf... vi mærker det ikke herinde, men jeg sparer 1-2 kg i døgnet på at køre med urstyring.