Forfatter Emne: hjælp... alt for meget sod !!!  (Læst 29386 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dla

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Donald Andersen
hjælp... alt for meget sod !!!
« Dato: Dec 10, 2011, 17:20 »
Hej

Har fået installeret en atmos DC 25 s her i år og oplevede første gang det blæste kraftigt, sidst i august måned, at min akkumuleringstank kom op at koge ved det.
Jeg fik så monteret en trækregulator, på skorstenen, men nu er der begyndt at dannes så meget sod på lågen, til påfyldning af brænde, at den næsten ikke kan "rykkes op" når der skal fyldes på  >:(
Er der mon nogen som kan fortælle lidt om hvorfor den soder så kraftigt  ::)
Jeg har prøvet at regulere på  trækregulatoren for hvor meget det skal blæse inden den åbnes, men uden gavn, og det er ikke fordi at brændet ikke er tørt nok.
Håber nogen kan komme med bud på hvad det kan skyldes...   ;)

Hilsen Donald

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: hjælp... alt for meget sod !!!
« Svar #1 Dato: Dec 10, 2011, 18:17 »
Well... trækstabilisatoren har jo nok sænket luftflowet igennem din atmos.... og sod tyder jo også på at forbrændingen er for fed... så, du skal have tilført noget mere luft til forbrændingen. Hvordan du lige gør det på en Atmos aner jeg ikke... men det er helt sikkert det der er løsningen.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline dla

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Donald Andersen
Sv: hjælp... alt for meget sod !!!
« Svar #2 Dato: Dec 10, 2011, 19:29 »
Hej Martin

Tak for hurtig respons.... :)

Årsagen er uden tvivl for lidt træk ja  >:(

På fyret er der mulighed for at regulerer på difference på den temp. sugeren (motoren) skal starte og stoppe ved, så det er måske den som skal reduceres, således at forbrændingen foregår oftere og så i kortere tid end den er indstillet til nu.

Hilsen Donald

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: hjælp... alt for meget sod !!!
« Svar #3 Dato: Dec 14, 2011, 22:41 »
Når du nu har akku-tank... Kan du så ikke sørge for at fyre så røgsugeren hele tiden arbejder max?

Er der iltstyring på sådan en bandit?
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline dla

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Donald Andersen
Sv: hjælp... alt for meget sod !!!
« Svar #4 Dato: Dec 28, 2011, 12:03 »
Hej SKM

Et lidt fonsinket TAK for dit svar  :)
Det med at få røgsugeren til at arbejde max hele tiden syntes jeg er svært uden akku-tanken kommer op at koge ved det og det er jo lidt træls (spild af varme)  :(

Jo der er iltstyring på "banditten" og det er måske deri problemmet ligger... har lige tjekket den og fandt ud af den var stillet til EKSTRA TØRT træ (åbnet 2-3 mm) og det kniber jo nok at det er så tørt  ???
Der står at ved normalt tørt træ skal den være ca 6 mm åben, så nu må jeg prøve at fyre nogle dage med denne indstilling og se om det løser problemet  ::)

Vender tilbage med info på om det har løst problemet ;)

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: hjælp... alt for meget sod !!!
« Svar #5 Dato: Dec 29, 2011, 22:35 »
Meningen med akkutanken er vel at kedlen kan få lov at arbejde fuld skrald i den tid tanken lades med varme. Du skal selvfølgelig ikke fylde pind på så mange gange at tanken koger. Har du ikke en temperaturmåler på din retur fra akku-tanken? Det må kunne hjælpe dig til at have en idé om hvornår tanken er fuldt ladet med varme. Altså hvornår du skal holde med at fyre...

Er din akkutank ikke så stor så du kan nøjes med at fyre op i kedlen en til to gange i døgnet?
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline dla

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Donald Andersen
Sv: hjælp... alt for meget sod !!!
« Svar #6 Dato: Feb 06, 2012, 11:14 »
Hej. Der er temperaturmåler på, en med 3 termometre, en som måler temp. i fyret, en som viser temp. fra fyret og op i akku-tanken og en som viser temp. på vandet i bunden af tanken. Der er også en på fremløb- og returrør til tanken!
Jeg kan godt se hvornår den er fuldt varmet op, men efterlyste om nogen havde en løsning til at man kunne holde gang/ild i fyret hele døgnet, men uden den kom op at koge ved det.

Umiddelbart vil jeg mene det er dyere at varme nedkølet vand op 2 gange i døgnet, end det er at holde en nogenlunde jævn temperatur hele døgnet.

Min akkutank er på 1600 el 1800 l, den skal varmes op om aftenen og så fyldes lidt på igen om morgenen, for ikke at blive kølet helt ned inden man kommer hjem fra arbejde.



Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: hjælp... alt for meget sod !!!
« Svar #7 Dato: Feb 07, 2012, 23:05 »
Hej igen DLA.

Hvis du vil holde liv i sådan en kedel hele døgnet, så skal ilden kvæles, og du vil have et sodproblem som du beskriver...

Det er mest økonomisk at fyre fuld gas til tanken er fuld, og så stoppe. Det er pga:
- Kedlen brænder bedst og udnytter derved brændslet bedst ved nogenlunde max indfyret effekt.
- Fyringsperioden dvs perioden med tab til omgivelserne er kortest mulig.

Vand tilføres varmeenergi i kedlen. Er din akku-tank ordentlig isoleret vil den varmeenergi stort set kun blive afsat ved varmeforbrug i huset.

Er kedlen i drift hele døgnet vil du skulle indfyre den energi huset kræver samt et større energitab til omgivelser da kedlen er i drift længere tid. Derudover skal du regne med mindre udnyttelse af brændslet pga ufuldstændig forbrænding ved lav last...

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline dla

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Donald Andersen
Sv: hjælp... alt for meget sod !!!
« Svar #8 Dato: Feb 17, 2012, 20:02 »
Hej Steffen

Tak for et godt og uddybende svar på mit indlæg ;)

Jeg har læst brugermanualen til fyret et par gange ekstra nu og kan godt finde et sammenhæng i det som du skriver, uddybet i lidt mere forståeligt sprog, og det i manualen.

Der anbefales det at drifttemperaturen er ca 80 grader og at blæseren stopper ca 5-8 grader over og starter igen ca 5 grader under og det er jo lidt i stil af det som du skriver om at fyre med fuld gas til tanken er varmet op.

Kan godt se at det soder mindre i kamret nu hvor drifttemperaturen er sat op på de 80 grader, men så må man jo acceptere at temperaturen på tanken er nede omkring 30-40 grader inden man kommer hjem fra arbejde..  ::)

Mener at tanken er isoleret godt nok, der kom 300 mm på fra start og trukket plastik udenom det og har for 3-4 år siden lagt yderligere 200 mm på og plastik udenpå igen.
I efteråret skulle vi kun fyre hver anden døgn for at få varmt brugsvand til 3 voksne og varme i en ældre 2 plans ejendom på 96 kvm i grundplan, så det er vist okay.
Det er nok fordi vores hulmur ikke kunne isoleres ordentligt da afstanden mellem inder- og ydermur ikke er for stor og at der ligger mørtelklatter og "flyder" nogle steder derinde, så det koster da noget varme og det er jo en større udskrivning at gøre noget på det område, så øhhh... :(

Hilsen Donald

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: hjælp... alt for meget sod !!!
« Svar #9 Dato: Feb 22, 2012, 22:26 »
Hej Donald.

Du må jo bare have en akkutank mere O0
Blæseren må helst ikke nå at regulere ned, for det vil betyde luftunderskud som så ret hurtigt giver sod...

Blæseren er ikke kun styret af kedeltemp, vel? Altså blæseren slukker da når brændet er brændt væk? Blæser og pumpe mellem kedel og akkutank skal helst slukke når der ikke fyres, for ellers virker din kedel som radiaor for fuglene, og din tank ømmes hurtigere for varme...

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline dla

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Donald Andersen
Sv: hjælp... alt for meget sod !!!
« Svar #10 Dato: Feb 25, 2012, 20:11 »
Hej Steffen

Ja en ekstra akkutank, det havde jeg "slet" ikke lige tænk på  ;D

Nej blæseren er ikke kun styret af temp. i kedlen og blæseren stopper selv, mener der er en føler inde i fyret som registrere dette.
Der sidder ikke nogen pumpe mellem kedel og akkutank, det er kun laddomaten som regulerer hvornår og hvor meget "ventilerne" op til tanken åbnes.... ;)

Vedhæfter lige et link med foto og beskrivelse af sådan en, min er en model DC25S:

http://www.hedestoker.dk/shop/itemdescription.asp?id=1250

Hilsen Donald

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: hjælp... alt for meget sod !!!
« Svar #11 Dato: Feb 25, 2012, 23:17 »
Så er alt nok som det skal være:-)
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: hjælp... alt for meget sod !!!
« Svar #12 Dato: Feb 26, 2012, 21:02 »
Hej SKM

Et lidt fonsinket TAK for dit svar  :)
Det med at få røgsugeren til at arbejde max hele tiden syntes jeg er svært uden akku-tanken kommer op at koge ved det og det er jo lidt træls (spild af varme)  :(

Jo der er iltstyring på "banditten" og det er måske deri problemmet ligger... har lige tjekket den og fandt ud af den var stillet til EKSTRA TØRT træ (åbnet 2-3 mm) og det kniber jo nok at det er så tørt  ???
Der står at ved normalt tørt træ skal den være ca 6 mm åben, så nu må jeg prøve at fyre nogle dage med denne indstilling og se om det løser problemet  ::)

Vender tilbage med info på om det har løst problemet ;)

ØØØ jeg er ikke lige med, der er da ikke iltstyring på en DC25S :o

Mvh Allan
Hedestoker.dk
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline dla

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 22
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Donald Andersen
Sv: hjælp... alt for meget sod !!!
« Svar #13 Dato: Feb 28, 2012, 19:27 »
Hej SKM

Et lidt fonsinket TAK for dit svar  :)
Det med at få røgsugeren til at arbejde max hele tiden syntes jeg er svært uden akku-tanken kommer op at koge ved det og det er jo lidt træls (spild af varme)  :(

Jo der er iltstyring på "banditten" og det er måske deri problemmet ligger... har lige tjekket den og fandt ud af den var stillet til EKSTRA TØRT træ (åbnet 2-3 mm) og det kniber jo nok at det er så tørt  ???
Der står at ved normalt tørt træ skal den være ca 6 mm åben, så nu må jeg prøve at fyre nogle dage med denne indstilling og se om det løser problemet  ::)

Vender tilbage med info på om det har løst problemet ;)

ØØØ jeg er ikke lige med, der er da ikke iltstyring på en DC25S :o

Mvh Allan
Hedestoker.dk

Hej Allan

Øøhh.. okay, det er muligt det ikke kaldes "iltstyring"  :(
Det jeg betragter som iltstyring er at man kan indstille den, godt nok manuelt, til hvor meget ilt der tilføres i kammeret når røgsugeren kører, men det er muligt den ikke kaldes/hedder sådan  ::)
Kan du evt. fortælle lidt mere om forskellen på de 2 former for ilttilførsel ;)

Hilsen Donald

Kærsholm

  • Gæst
Sv: hjælp... alt for meget sod !!!
« Svar #14 Dato: Mar 01, 2012, 16:57 »
Hej

Det du har på din atmos er et luftspjæld, der giver mere eller mindre luft tilførsel til : Primær luft til fyrboksen(der hvor du smider brænde i ) + Sekundær luft til dysen ( dysen med huller der brænder nedad), måske kan du styre dem enklet vis .....

Iltstyring er noget helt andet , der sidder en lamda sonde i røgrøret og måler ilt indhold  ( sidder også i en udstødning på en bil) og så regulere banditen en blæser igennem en styring , så at luft tilførselen passer til mængden af den indfyrede brændsel....