Forfatter Emne: Hvilket fyr skal jeg vælge?  (Læst 4685 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Krydolph

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Hvilket fyr skal jeg vælge?
« Dato: Dec 17, 2011, 03:04 »
Der findes nok 1000 post allerede med samme emne, og jeg er klar over det er svært at give gode råd, men jeg håber dog alligevel :)

Har købt et hus der skal have sig en "stoker"!

Det er 146m2. Jeg ved ik om det har noget at sige, men det har det måske, der er et spabad, og selvom jeg ik skal sidde der hver dag kunne det jo være rart man ku bruge det når der skal slappes godt af :)

Jeg har undersøgt lidt på tingene så godt som jeg kunne, jeg er kommet frem til skal være støbejernskedel, så tror jeg det er smartest med sådan en sensor i skorstenen iltsensor eller røgsensor eller hvad den hedder, sådan en der hjælper til at man forbrænder mest effektivt.

Jeg var lidt lun på ideen om en form for kombi der bare kørte piller til hverdag, men som man ku smide noget træ i hvis man fik fat på det, men så vidt jeg kan forstå er det ikke så ligetil, og giver en meget dårligere udnyttelses grad (er dette korrekt)

der skal være et magasin/silo til så jeg ik behøver smider piller i hver eneste dag, og gerne med sådan en skrå snegl da jeg kan forstå den ikke sætter sig til så nemt som en vandret.

Om den skal kunne køre på korn... skal den det? Er det overhovedet til at få som privat mand?

Prisen er ikke alt afgørende, men spiller selvf. også ind, jeg kunne meget godt tænke mig en ca. pris på det i foreslår, og gerne en kort fordele/ulemper iforhold til andet!

nåja, der er også noget med 2 forskellige størrelse piller er der ikke, hvordan er det lige det er?

Jeg håber i kan hjælpe, jeg håber jeg har tænkt på så meget så det er til at rådgive lidt, ellers svarer jeg gerne på uddybende spørgsmål :)

på forhånd tak

Offline Leth

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 8
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hvilket fyr skal jeg vælge?
« Svar #1 Dato: Dec 17, 2011, 19:32 »
Hejsa

Jeg har selv tidligere haft et stokerfyr med mulighed for at håndfyre i. Men for mig, og mange andre, bliver det ikke brugt når først man har vænnet sig til komforten med stoker.

Om der skal være iltstyring eller ej, afhænger helt af hvad du forventer at fyre med. Er det et ensartet brændsel (fx. træpiller), så er iltstyring helt unødvendigt.

Kornprisen har de sidste år været så høj, at det ikke er aktuelt, medmindre man kan hente det på egen mark (eller lignende) ;D Jeg har selv fyret med meget forskelligt i mit gamle Twin Heat fyr. Bl.a. korn, svinefoder, skovflis, finér affald, træpiller, biosmuld, savsmuld, osv... Nu har jeg så installeret et Woody træpillefyr, og må sige at det er den bedste investering i laaaaang tid. Det kører bare! 8) Og så endda den halve pris af et komplet Twin Heat 20 kW fyr

Ang. støbejernskedel, så er de nogle bæster at gøre rene, så det tror jeg du bliver træt af i længden. Købt fyret med de ofte tilhørende pladejernskedler. Så længe du køber et anerkendt mærke og holder retur temp over 45-50 grader, så giver de ingen problemer.

146 kvm hus kræver højst sandsynligt max 10 kw, medmindre det er MEGET dårligt isoleret. Jeg varmer selv 130 kvm op med 10 kW og selv det koldeste dage er der stadig masser af overskud ^-^

Håber at det kunne hjælpe dig lidt?
« Senest Redigeret: Dec 17, 2011, 19:35 af Leth »
Woody 10kW v6.50
VVB prioritering
Opvarmer 130 m2 Årsforbrug 3.700 kg.

Offline jpa

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 44
  • Respekt optjent: +1/-1
  • Black Star 30 kw til hus på 420 m2 husstand 4 pers
    • ferie stedet
Sv: Hvilket fyr skal jeg vælge?
« Svar #2 Dato: Dec 18, 2011, 08:28 »

Hejsa.

Jeg har også længe overvejet hvilket fyr jeg skulle have, kigget på mange forskellige, og valget faldt på et scotte 30 kw. Vi skal fyre 400 m2 op, og hvis vi har ferie gæster 700 m2.
Hvis det ellers holder hvad de lover, deroppe i det nordjyske, tror jeg det er det bedste, og billigste på market lige i øjeblikket.
Efter at have læst en del af de indlæg her på siden, og set hvad de forskellige har af fyr, og hvor mange m2 de fyre op, vil jeg også tro at en 10 kw dækker dit behov.

Mvh Jan

Offline Jens Andersen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Det skal da prøves...
Sv: Hvilket fyr skal jeg vælge?
« Svar #3 Dato: Dec 22, 2011, 08:02 »
Hej, nu skriver du ikke noget om hvor mange i er i huset, men du skal måske overveje at montere en solfanger på taget også. Selv har jeg i år monteret et system med 30 rør (!) og 300 l. beholder. Rigeligt varmt vand og mit pillefyr leverer de sidste grader så vandet bliver varmt nok om vinteren. God fornøjelse.
Jens.
BioMax 16 fra VVS-Eksperten
komplet med røgrørsrensesæt og 245 l. beholder
FlexHeat træpiller