Forfatter Emne: woodystyring  (Læst 14620 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: woodystyring
« Svar #15 Dato: Dec 31, 2011, 22:16 »
Det bedste er at indstille tingene som de står i manualen.
At ændre indstillingen fra 20 -  16  eller andet til en 10 kw. giver ikke en bedre forbrænding.
Styringen kan selv regulere effekten så den passer til varme behov i huset.
Hvis man sætter kw. ned får man ikke den korrekte mængde piller på herden.
Derved får man en dårligere fyrings økonomi.
Gå tilbage til standard værdier.
Så indstil trækregulator + shunt og kør guiden http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/manager/kvik%20start%20anl%C3%A3%C2%A6g.pdf
Så har du den bedste forbrænding, og dermed en bedre fyrings økonomi.

ok tak for rådet. jeg stiller tingene tilbage til oprindelig indstilling inden vi går til ro efter aftenens strabadser :D
og justere ind i morgen med korrektioner.
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: woodystyring
« Svar #16 Dato: Jan 03, 2012, 18:34 »
@michael f

jeg bliver lige nød til at spørge om noget her.
Nu kan det være at jeg lyder som at jeg ikke tror dig, når jeg siger at jeg har ikke ændret det helt store i tingene, men vil gerne blive klogere på det her fyrings økonomi- brændsel ting.


Da jeg renset fyret i søndags havde asken ikke set bedre ud længe, kaffe brun og jæven aske.
Ingen ubrændte piller, som jeg iøvrigt ikke har haft siden 1 måned efter fyret blev installeret.
Fyret køre stabil efter små justering af PID.


Jeg har blæser parameter 18 23 31 og korrektioner 100 100 95
og er stadig på 15kw.


Det eneste jeg kan klage lidt over er askekager på herden som ikke blæses af, men det kan jo være andre faktor der spiller ind. Jeg leger lidt med rens blæs effekten og pille kvalitet er hvad det er.


ALtså, jeg forstår ikke når du siger at
Citér
At ændre indstillingen fra 20 -  16  eller andet til en 10 kw. giver ikke en bedre forbrænding.
Styringen kan selv regulere effekten så den passer til varme behov i huset.
Hvis man sætter kw. ned får man ikke den korrekte mængde piller på herden.
Derved får man en dårligere fyrings økonomi.


hvad er det så der bliver bedre hvis jeg går tilbage til 20 kw og oprindelige blæse indstillinger?
umiddelbart ser alt jo ud til at fungere fint.


Er det ikke sådan, at hvis man kan opvarme sit hus med 15KW isted for 20, at man spare noget derved?
Og er det ikke sådan at, hvis man ændrer KW mængden og samtidig sørger for at blæse indstillinger og finjustering er på plads, at man opnår lige så godt resultat om det køre 10, 15 eller 20KW?


håber det giver lidt mening ???
« Senest Redigeret: Jan 03, 2012, 18:36 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: woodystyring
« Svar #17 Dato: Jan 03, 2012, 19:36 »
Jo forklaringen er den at man skal være lidt lige glad med hvad der står af effekt i styringen.
Om der står 12% eller 48 % er for så vidt også lige meget.
Når man vælger hvor stor effekt man vil brænde af, tilpasser man størrelsen på herden til den mængde piller der skal til.
Derfor er en 30 kw herd støre end en 10 kw herd.
Blæseren tilpasser man jo selv til forbrændingen ved 10 - 50 og 100% ved alle størrelser brænder.
Summa sumarum når at gøres op, så skal kedlen kunne aftage den varme der kan produceres, og herden stor nok til max mængde piller.
Er herden alt for stor, bliver der for få piller på et for stort areal til at forbrændingen er optimal.
Luften suser forbi bålet, og køler kedlen, og det giver lavere virkningsgrad.
Så når nu størrelsen på herden er valgt, så kan man lige så  godt lade tal  være tal, og bare sørge for at forbrændingen er optimal.
Så vil styringen selv tilpasse tilført mængde piller til den aftagne effekt fra kedlen.
Forbrændingen bliver ikke bedre af at du skruer ned for effekten så der står 100% i drift.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: woodystyring
« Svar #18 Dato: Jan 03, 2012, 23:01 »
Har prøvet at kigge efter skiltet, kan ikke lige se det. Må lige se næste gang jeg rengør den.
Nu var jeg lige inde i mine fakturaer fra hedestoker og se. Der står den som en 10 kw og det var egentlig også sådan en jeg regnede med jeg havde købt, mærkeligt. Men godt nytår og tak for fifs, jeg må rode lidt videre med det.

Hej
Hvis du sender mig faktura nummeret kan jeg se om det er en 10 eller 20 kw du har fået, men er ret sikker på at den brænder du har fået er rigtigt, men måske er styringen ikke stilt rigtigt.

Men er det en kort brændehærd ca. 10 cm. lang er det en 10 kw. brænder, og er den ca. 15 cm. er det en 20 kw.

Bytter den gerne ub. hvis du har fået en forkert, ingen tvivl om det.

Mvh Allan
Hedestoker
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: woodystyring
« Svar #19 Dato: Jan 04, 2012, 16:40 »
Jo forklaringen er den at man skal være lidt lige glad med hvad der står af effekt i styringen.
Om der står 12% eller 48 % er for så vidt også lige meget.
Når man vælger hvor stor effekt man vil brænde af, tilpasser man størrelsen på herden til den mængde piller der skal til.
Derfor er en 30 kw herd støre end en 10 kw herd.
Blæseren tilpasser man jo selv til forbrændingen ved 10 - 50 og 100% ved alle størrelser brænder.
Summa sumarum når at gøres op, så skal kedlen kunne aftage den varme der kan produceres, og herden stor nok til max mængde piller.
Er herden alt for stor, bliver der for få piller på et for stort areal til at forbrændingen er optimal.
Luften suser forbi bålet, og køler kedlen, og det giver lavere virkningsgrad.
Så når nu størrelsen på herden er valgt, så kan man lige så  godt lade tal  være tal, og bare sørge for at forbrændingen er optimal.
Så vil styringen selv tilpasse tilført mængde piller til den aftagne effekt fra kedlen.
Forbrændingen bliver ikke bedre af at du skruer ned for effekten så der står 100% i drift.

forstår jeg dig korrekt i, at hvis man har en 20KW brænder på sin kedel så er herden også tilpasset det, og således hvis man har 10 eller 16 eller 30 KW brænder så er herden således tilpasset? (dvs herden har forskellige størrelser?)
Så finder man ud af at man kan nøjes med 10 eller 15 isted for 20, så er det rent faktisk brænderen der skal udskiftes isted for at man piller ved KW effekten via styringen?

V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: woodystyring
« Svar #20 Dato: Jan 04, 2012, 16:54 »
Jo forklaringen er den at man skal være lidt lige glad med hvad der står af effekt i styringen.
Om der står 12% eller 48 % er for så vidt også lige meget.
Når man vælger hvor stor effekt man vil brænde af, tilpasser man størrelsen på herden til den mængde piller der skal til.
Derfor er en 30 kw herd støre end en 10 kw herd.
Blæseren tilpasser man jo selv til forbrændingen ved 10 - 50 og 100% ved alle størrelser brænder.
Summa sumarum når at gøres op, så skal kedlen kunne aftage den varme der kan produceres, og herden stor nok til max mængde piller.
Er herden alt for stor, bliver der for få piller på et for stort areal til at forbrændingen er optimal.
Luften suser forbi bålet, og køler kedlen, og det giver lavere virkningsgrad.
Så når nu størrelsen på herden er valgt, så kan man lige så  godt lade tal  være tal, og bare sørge for at forbrændingen er optimal.
Så vil styringen selv tilpasse tilført mængde piller til den aftagne effekt fra kedlen.
Forbrændingen bliver ikke bedre af at du skruer ned for effekten så der står 100% i drift.

forstår jeg dig korrekt i, at hvis man har en 20KW brænder på sin kedel så er herden også tilpasset det, og således hvis man har 10 eller 16 eller 30 KW brænder så er herden således tilpasset? (dvs herden har forskellige størrelser?)
Så finder man ud af at man kan nøjes med 10 eller 15 isted for 20, så er det rent faktisk brænderen der skal udskiftes isted for at man piller ved KW effekten via styringen?

Ja.  ^-^
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: woodystyring
« Svar #21 Dato: Jan 04, 2012, 20:29 »
Jo forklaringen er den at man skal være lidt lige glad med hvad der står af effekt i styringen.
Om der står 12% eller 48 % er for så vidt også lige meget.
Når man vælger hvor stor effekt man vil brænde af, tilpasser man størrelsen på herden til den mængde piller der skal til.
Derfor er en 30 kw herd støre end en 10 kw herd.
Blæseren tilpasser man jo selv til forbrændingen ved 10 - 50 og 100% ved alle størrelser brænder.
Summa sumarum når at gøres op, så skal kedlen kunne aftage den varme der kan produceres, og herden stor nok til max mængde piller.
Er herden alt for stor, bliver der for få piller på et for stort areal til at forbrændingen er optimal.
Luften suser forbi bålet, og køler kedlen, og det giver lavere virkningsgrad.
Så når nu størrelsen på herden er valgt, så kan man lige så  godt lade tal  være tal, og bare sørge for at forbrændingen er optimal.
Så vil styringen selv tilpasse tilført mængde piller til den aftagne effekt fra kedlen.
Forbrændingen bliver ikke bedre af at du skruer ned for effekten så der står 100% i drift.

forstår jeg dig korrekt i, at hvis man har en 20KW brænder på sin kedel så er herden også tilpasset det, og således hvis man har 10 eller 16 eller 30 KW brænder så er herden således tilpasset? (dvs herden har forskellige størrelser?)
Så finder man ud af at man kan nøjes med 10 eller 15 isted for 20, så er det rent faktisk brænderen der skal udskiftes isted for at man piller ved KW effekten via styringen?

Ja.  ^-^

aha! ok nu er jeg ved at fatte lidt mere af det hele.
Hvis man nu som mig har en 20 KW brænder, kan man så nøjes med at får sig en 16KW herd?
Altså bare skifte herden isted for hele brænderen.
Eller det er måske ikke muligt og så lige til?
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: woodystyring
« Svar #22 Dato: Jan 04, 2012, 21:04 »
16 og 20 kw er ens  ???
Springene i brænder er fra 10 kw (den korte herd) og 16/20 kw og 30 kw og opad.
Har man f.eks en 30 kw brænder kan man lige så godt udnytte helel styringen og lade den regulere effekten.
De piller man brænder af bliver jo til varme, og så er det med at få mest muligt ud af energien.
Så stiller man en stor brænder ned så der står 100% i drift i stedet for 20%, ja så får man jo varme ud af det.
Men den bliver ikke mere effektiv, eller udnytter brændslet bedre, bare fordi der står et andet tal i styringen.
Skal man reducere en for stor brænder skal man reducere herdens areal og kassen om herden.
Det bliver en større ombygning, og så er man måske derude hvor der skal en ny godkendelse af brænderen
før den er lovlig.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: woodystyring
« Svar #23 Dato: Jan 04, 2012, 21:23 »
Citér
16 og 20 kw er ens 

ok.
Citér
Har man f.eks en 30 kw brænder kan man lige så godt udnytte helel styringen og lade den regulere effekten.De piller man brænder af bliver jo til varme, og så er det med at få mest muligt ud af energien.Så stiller man en stor brænder ned så der står 100% i drift i stedet for 20%, ja så får man jo varme ud af det.
Men den bliver ikke mere effektiv, eller udnytter brændslet bedre, bare fordi der står et andet tal i styringen.

det er nu ikke fordi, at når jeg har justeret effekten fra 20 til 15 at den står på 100% drift, men jeg tror jeg er med på hvad du mener.
jeg synes i disse tider at driften er mellem 20 og 55 % for det meste. Men det har vel også noget at gør med at huset kræver varmen og min PID regulering og ikke nødvendigvis min nedjustering af effekt?

« Senest Redigeret: Jan 04, 2012, 21:25 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år