Forfatter Emne: vedrørende blæser indstilling  (Læst 56610 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: vedrørende blæser indstilling
« Svar #45 Dato: Jan 07, 2012, 10:02 »
Lige et lille indspark herfra: Bare lige for at være helt sikker, hvad står din differens over/under under "Kedel" på?  :)

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Niklasmurer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: vedrørende blæser indstilling
« Svar #46 Dato: Jan 07, 2012, 10:09 »
jeg har luftet ud flere gange men ikke sagt at der ikke er luft i systemet men har i hvert fald ikke problemer med luft... men syntes snart jeg har prøvet alle P I indstillinger og syntes den hopper som den har lyst giver snart op og erkender at den bare må hoppe som den har lyst...
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons

Offline Niklasmurer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: vedrørende blæser indstilling
« Svar #47 Dato: Jan 07, 2012, 10:11 »
10 over og 20 men har ikke problem med at den stopper kun da det var varmere og hvis solen står på så bliver der varmt i huset pga jeg har en del glas parti i huset mod syd....
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: vedrørende blæser indstilling
« Svar #48 Dato: Jan 07, 2012, 10:50 »
mine pi indstillinger har jeg sat til 2,0 og 0,15 jeg syntes dog når den køre lav last og temperaturen er over og så på vej ned til min kedel temp på 60 så før den starter med at gå op i ydelse er den faldet en 2-3 grader og den når helt ned til 54 grader før ydelsen er høj nok til at kedlen stiger i temp er det P eller I der skal sættes op eller ned ??? jeg kan ikke rigtig læse mig til hvad forskellen er på P og I

Hej Niclas

Det var bare dette indlæg fra dig jeg faldt over, for tillader du fyret i differens at gå over/under med X antal grader, vil der (med den ringe viden jeg tror jeg har O0) jo være noget "elastik" i hver ende uanset PI indstilling, så at sige. Men måske misforstår jeg? Hvad står din drift% Max/Min til? Jeg ved der er mange der har været nødt til at begrænse ydelsen på en 16kW'er når de har en udetemp. som nu, og "ikke mere" end 142m2 at opvarme som du. Ikke at sige at dette er løsningen, men bare et forslag i palletten af tidligere forslag her i tråden  ;)

Mvh Folke

Redigeret: Jeps - har misforstået efter endnu en gennemlæsning, men du kunne da prøve at reducere max drift% hvis ikke allerede du har gjort det?
« Senest Redigeret: Jan 07, 2012, 10:52 af Birch-Nielsen »
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Niklasmurer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: vedrørende blæser indstilling
« Svar #49 Dato: Jan 07, 2012, 10:55 »
ja du har helt ret mit fyr er i anelsen for stor men jeg har et ekstra carport der skal på på et tidspunkt.. men syntes bare det der med at begrænse den jeg har max og min. til 10-100 men den hopper ca mellem 10-35 for det meste så skulle man totalt fast låse den så den bare kørte 15 procent tror bare det vil blive noget lort når vi går i bad eller åbner et vindue så kommer den aldrig op i drift temp igen.. men jo er da klart en overvejelse....
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: vedrørende blæser indstilling
« Svar #50 Dato: Jan 08, 2012, 08:06 »
Hej Niklas,

Når man skal trimme en PI(D) regulator i en NBE brænder er det væsentligt at man har adgang til kurvemateriale så man kan se hvordan fyret reagerer, samt kende til evt. større ændringer (udluftning i huset, bad o.lign.).
Derudover skal man have et fornuftigt kendskab til hvordan PID-regulatorer fungerer og en masse tålmodighed  ;)

Der er mange eksempler på at PI-regulatorer er blevet fintunet her på sitet, men det kræver altså næsten altid at man som "supporter" har online adgang til fyrdata.

Hilsen
Michael

ja du har helt ret mit fyr er i anelsen for stor men jeg har et ekstra carport der skal på på et tidspunkt.. men syntes bare det der med at begrænse den jeg har max og min. til 10-100 men den hopper ca mellem 10-35 for det meste så skulle man totalt fast låse den så den bare kørte 15 procent tror bare det vil blive noget lort når vi går i bad eller åbner et vindue så kommer den aldrig op i drift temp igen.. men jo er da klart en overvejelse....
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ronni W

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 54
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Livet er for kort til oliefyr.
Sv: vedrørende blæser indstilling
« Svar #51 Dato: Jan 08, 2012, 17:40 »
Hejsa

Det som folke skriver med temp. diff over og under setpunktet kan jeg godt skrive med om, jeg havde nemlig også samme problem, da jeg havde 16 kw og jeg havde et setpunkt på 60 og 15 over og 0 under,
og da jeg sat temp diff. til 8 over og 0 under blev det meget bedre.

Og så lige en ting mere, ved ikke om det vil hjælpe, men jeg har lige monteret et 1" rør i min snegl og doseringen af træpiller er blevet MEGET mere ens, det har i hvert fald givet en mere rolig regulering af mit fyr nu.

Hilsen Ronni
10 kw Scotte V 6,79
110 l VVB varmvandspriotet
300 m2 hus.
Årligt forbrug ca 5 tons. 2011-2012

ca dagligt forbrug nu 29,3 kg.+/-

Offline Kurt_J

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 114
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Kurt's Pille Fyr Online kl 15-00
Sv: vedrørende blæser indstilling
« Svar #52 Dato: Jan 08, 2012, 18:39 »

Og så lige en ting mere, ved ikke om det vil hjælpe, men jeg har lige monteret et 1" rør i min snegl og doseringen af træpiller er blevet MEGET mere ens, det har i hvert fald givet en mere rolig regulering af mit fyr nu.

Hilsen Ronni

det kunne jeg godt tænke mig at vide lidt mere om :)
Scotte 10kW , v6.34 , ilt styring samt Stokerkontrol til Linux hosted på egen server
http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/ Online fra Kl 16-00

Offline Ronni W

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 54
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Livet er for kort til oliefyr.
Sv: vedrørende blæser indstilling
« Svar #53 Dato: Jan 08, 2012, 20:23 »
Hejsa

Det er et alm.  1" rør i samme længde som din snegl, som bare skal "stikkes op" i din snegl (lyder det forkert)  ^-^

det giver mere ens dosering af piller.

Det der var mit problem var at min 6 minuters afvejning var 2300 g og efter rør montering er den ca  1400 g.
 
Hilsen Ronni
10 kw Scotte V 6,79
110 l VVB varmvandspriotet
300 m2 hus.
Årligt forbrug ca 5 tons. 2011-2012

ca dagligt forbrug nu 29,3 kg.+/-

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: vedrørende blæser indstilling
« Svar #54 Dato: Jan 09, 2012, 05:50 »
Hejsa



Det der var mit problem var at min 6 minuters afvejning var 2300 g og efter rør montering er den ca  1400 g.
 
Hilsen Ronni

Hvorfor er det et problem blot det er stabilt?
Min har altid givet ca 2400g og det svinger ikke 50G ved 5 kørsler a 6 min.
Biomax 16 fyrbøder

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: vedrørende blæser indstilling
« Svar #55 Dato: Jan 09, 2012, 08:51 »
Hvorfor er det et problem blot det er stabilt?
Min har altid givet ca 2400g og det svinger ikke 50G ved 5 kørsler a 6 min.
Jeg kører med samme løsning. Det er muligt doseringen over 6 minutter er meget stabil, men når den eksterne snegl f.eks. skal dosere 25 gram af gangen, så er pulstiden meget kort.. og så kan jeg garantere dig for at den ikke tilnærmelsesvis rammer de 25 gram hver gang... og der har det altså noget at sige at pulstiden kan forøges... og det opnår man jo hvis man begrænser mængden ved at sætte et rør igennem sneglen... plus sneglen ikke flexer så nemt...
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: vedrørende blæser indstilling
« Svar #56 Dato: Jan 09, 2012, 09:27 »
Hvorfor er det et problem blot det er stabilt?
Min har altid givet ca 2400g og det svinger ikke 50G ved 5 kørsler a 6 min.
Jeg kører med samme løsning. Det er muligt doseringen over 6 minutter er meget stabil, men når den eksterne snegl f.eks. skal dosere 25 gram af gangen, så er pulstiden meget kort.. og så kan jeg garantere dig for at den ikke tilnærmelsesvis rammer de 25 gram hver gang... og der har det altså noget at sige at pulstiden kan forøges... og det opnår man jo hvis man begrænser mængden ved at sætte et rør igennem sneglen... plus sneglen ikke flexer så nemt...

Javel så, jeg har set flere mokke lige fra ½ til 1" rør i deres snegl, er der det så lige meget hva man stopper i?
Biomax 16 fyrbøder

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: vedrørende blæser indstilling
« Svar #57 Dato: Jan 09, 2012, 10:23 »
Javel så, jeg har set flere mokke lige fra ½ til 1" rør i deres snegl, er der det så lige meget hva man stopper i?
Bare find et der passer... så vidt jeg husker er det et alu elektrikerrør jeg har i min.. og den passer perfekt indeni... Mit ligger i øvrigt bare løst... nogen svejser dem fast osv, men jeg kan ikke se noget formål med det...
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Ronni W

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 54
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Livet er for kort til oliefyr.
Sv: vedrørende blæser indstilling
« Svar #58 Dato: Jan 09, 2012, 10:33 »
hejsa

Det er nemlig rigitigt og det kan rigtig mærkes ved lav ydelse.

Et 1" rør passer 100 % i.
10 kw Scotte V 6,79
110 l VVB varmvandspriotet
300 m2 hus.
Årligt forbrug ca 5 tons. 2011-2012

ca dagligt forbrug nu 29,3 kg.+/-

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: vedrørende blæser indstilling
« Svar #59 Dato: Jan 09, 2012, 10:37 »
Nå jamen det skulle da prøves af. Min silo var næsten tom så jeg fandt et alurør der passede nøjagtig inden i sneglen. Det gav ikke den store forandring på ydelsen af min snegl, 200 gram mindre pr 6 min
Biomax 16 fyrbøder