Forfatter Emne: German pellets - hårdhed - intern snegl  (Læst 19902 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline 1000holmes

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
German pellets - hårdhed - intern snegl
« Dato: Jan 11, 2012, 11:21 »
Jeg har netop købt et parti German Pellets fra PilleMadsen (attraktive pga. den høje brændværdi). Som forventet/frygtet er pillerne hårde end andre og ind imellem lyder det som om den interne snegl snubler over en pille og giver et "gong" fra sig . Kører ellers rigtig fint i den ydre snegl og med næsten ingen smuld. Det har før været diskuteret herinde, at den interne snegl kan knække ved for hårde piller. Når den så knækker er det så en enkelt snegle vinding eller er det selve akslen der knækker, hvilket medfører et totalt stop?
Woody 16kW, v6.00, Comfort kedel
Årsforbrug: 10tons.
Murermesterhus fra 1937 i 3 plan på ialt 240kvm. Kælder uisoleret og resten middel iso. 2 voksne+2 teenager+ 1 barn.

Offline Niklasmurer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: German pellets - hårdhed - intern snegl
« Svar #1 Dato: Jan 11, 2012, 12:45 »
vi er to der sammen køber piller til vores to huse med pillefyr, og vi har også købt som dig og vi har samme problem vores teori er at pillerne er for lange da der står i brugsanvisningen at de max må være 3 cm og jeg finder rigtig mange på 4-  4,5 cm og har også fundet en del helt op til 5,2 cm det virker som om at når der så kommer et par stykker i sneglen der er for lange så hakker den over... ville være meget trist med en ødelagt motor og et koldt hus. ud over længden er german pellets jo fantastiske ingen smuld go brænde værdi og fint med aske dog har jeg en del slagger på min hærd og har sat rens blæs på 3 sek og blæs kraft helt op til 85 men min ven har ikke rigtig nogen problemer..
vi har prøvet at købe 3 tons af 3 forskellige mærker for at prøve lidt af hvert og valget røg på barlinek--- RW    og   flex heat  vi har kun lige åbnet for barlinek og de er desværre bare endnu længere og så lugter de ikke af træ men af en slags lim...
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons

Offline 1000holmes

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 33
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: German pellets - hårdhed - intern snegl
« Svar #2 Dato: Jan 11, 2012, 13:22 »
Hej Niklasmurer
Du mener altså, at man kan risikere at  motoren helt går istykker og man står med koldt hus? - Shit.
Plejer at køre med Flex Heat-lidt mere smuld, men kører perfekt. Gad vide om German Pellets i 6mm ville være bedre?
Woody 16kW, v6.00, Comfort kedel
Årsforbrug: 10tons.
Murermesterhus fra 1937 i 3 plan på ialt 240kvm. Kælder uisoleret og resten middel iso. 2 voksne+2 teenager+ 1 barn.

Offline Niklasmurer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: German pellets - hårdhed - intern snegl
« Svar #3 Dato: Jan 11, 2012, 13:29 »
jeg har ikke prøvet at min motor går i stykker men ja har hørt det og folk siger at når den hakker over er den meget tæt på at gå i stykker, og så er der ingen varme.. hvilke fyr har du og har du problemer med slagger. og hvilke rense indstilling køre du med .. og var de der flex heat ellers fine de er ikke så lange vel.. og med 6 mm har selv overvejet det dog det firma der sat mit fyr op sagde at de anbefalede 8 mm... har ikke prøvet andet end 8 mm er bange for at jeg skal skrue min rens meget langt ned så de 6 mm ikke ryger af hærden...
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: German pellets - hårdhed - intern snegl
« Svar #4 Dato: Jan 11, 2012, 14:49 »
har ikke prøvet andet end 8 mm er bange for at jeg skal skrue min rens meget langt ned så de 6 mm ikke ryger af hærden...

Jeg tror kun det er 10KW der har den børnesygdom, jeg kan ikke blæse dem af herden. Jeg har kørt 6 mm siden sidste sommer
Biomax 16 fyrbøder

Offline Niklasmurer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: German pellets - hårdhed - intern snegl
« Svar #5 Dato: Jan 11, 2012, 14:53 »
okay cool måske jeg skulle prøve dem i 6 mm jeg har 16 kw woddy... hvad køre du med af rens indstilling syntes den ophober sig en god bunke aske og køre som i anbefaler mig med rens i 10 min i 3 sek og er kommet op på 90 i blæs og der ryger da en del gløder af herden men de ligger og brænder færdig nede i aske skuffen. og jeg bruger german pellets ved ikke om det er de piller eller noget andet der gør jeg får en bunke aske på herden....
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: German pellets - hårdhed - intern snegl
« Svar #6 Dato: Jan 11, 2012, 15:19 »
Ok så.
Jeg kører med RW piller . De er skønne ikke meget smuld og de lugter skønt af træ. Men jeg havde tænkt mig at prøve nogle andre ad jeg også har problemer med askesammenbrænd på herden ogb tænkte på om det kunne være pillerne. Jeg ville til at spørge om nogen havde gode erfaring med henv german og svenske pillets eller barklinek . Ikke lava dem kender jeg nogen som har købt en del tons af og de er kun ca 5mm lange og der er meget smuld . Men alle de nævnet er der åbenbart for og imod på .
Jeg har en 230kw scotte så det er ikke kun 10-16kw der har den sygdom med askesammenbrændning . Det er ikke slagger for det er brændt fint af og sidder ikke fast men smuldre ligeså fint.
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline frølårsraketten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 184
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
Sv: German pellets - hårdhed - intern snegl
« Svar #7 Dato: Jan 11, 2012, 15:35 »
De piller der er mørke og ser næsten glasagtige ud på overfladen, vil jeg holde mig fra. Måtte for et par år siden returnere nogle sække Barlinek, som min doseringssnegl ikke kunne "æde". Stampemøllens havde osse tidligere ry for at være for hårdt pressede, men det er vist i orden nu... O0
Venligst Pierre
_______________
Aduro H1

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: German pellets - hårdhed - intern snegl
« Svar #8 Dato: Jan 11, 2012, 16:24 »
okay cool måske jeg skulle prøve dem i 6 mm jeg har 16 kw woddy... hvad køre du med af rens indstilling syntes den ophober sig en god bunke aske og køre som i anbefaler mig med rens i 10 min i 3 sek og er kommet op på 90 i blæs og der ryger da en del gløder af herden men de ligger og brænder færdig nede i aske skuffen. og jeg bruger german pellets ved ikke om det er de piller eller noget andet der gør jeg får en bunke aske på herden....

Jeg bruger ikke blæserens, jeg har kompressorrens der affyres 2 gange i døgnet, blæserens kan ikke klare det alene på min 16KW
Biomax 16 fyrbøder

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: German pellets - hårdhed - intern snegl
« Svar #9 Dato: Jan 11, 2012, 16:31 »
hmm
Ang kompressorens så har jeg problemer med at få mit til at virke ordentligt. Den trække magnetventil ved stop men den slukker ikke igen efter de 10sek som jeg har sat den til og den blæser ikke særligt kraftigt .  Den tænder bare og kører luft i tanken så en vild og blodig indtil jeg slukker den på kontakten.
Noget jeg har sat forkert . ??
Den står til 8 atm så det skulle jo være rigeligt men der var boret to bitte hulle i rør til at lukke evt kondens ud med skal jeg lukke dem igen. ?
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Niklasmurer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: German pellets - hårdhed - intern snegl
« Svar #10 Dato: Jan 11, 2012, 17:16 »
men det der kompressor rens når jeg sætter min normal rens til 100 så blæser den bålet halvt i stykker, hvis jeg skød med kraftigere blæs altså kompressor blæser den så ikke bare bålet totalt i stykker, eller hvad er det jeg har misforstået..

mvh niklas sørensen
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: German pellets - hårdhed - intern snegl
« Svar #11 Dato: Jan 11, 2012, 18:10 »
Hej Nicklas.
Jo det er rigtigt.Komprossor rens skal bruges ifb med tidsstyring fordi den selvfølgelig blæser hele herden ren. Eller skulle hvis jeg kunne få det til at virke. :-)
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Niklasmurer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: German pellets - hårdhed - intern snegl
« Svar #12 Dato: Jan 11, 2012, 18:28 »
slukker fyret så ned og starter op igen efter kompressor rens
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons

Offline xantia

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: German pellets - hårdhed - intern snegl
« Svar #13 Dato: Jan 11, 2012, 18:43 »
Hej
Har en scotte 16kw. Havde også det problem med sneglen. Jeg har slebet sneglen . Med en vinkel sliber så den er skarp . Har virket i 2 år nu :) siger ikke en lyd mere :) bruger også german pellets :)

Lamborg , har du en 230kw scotte ?  ???
Woody 6.17 P.t 19kg om dagen :D

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: German pellets - hårdhed - intern snegl
« Svar #14 Dato: Jan 11, 2012, 18:59 »
Ja for den . Ikke det der småpjatteri.
Nej 30kw . Tyrkfejl
Nicklas ja det slukker
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html