Forfatter Emne: fremstilling af brænderhoved  (Læst 23746 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nybegynder

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
fremstilling af brænderhoved
« Dato: Jan 31, 2012, 22:03 »
Hej alle!!
Godt ondt i mulvarpeskindet over de nuværende, og fremtidige, oliepriser har gjort at jeg er ved at få fremstillet stoker-anlæg..
jeg har dog lidt svært at finde ud af udformning på brænderhoved :-(
anlægget bliver godt kraftigt bygget op og med omrører med henblik på at kunne bruge flere forskellige typer brændsel, så det jeg er ude efter er et godt all-rounder brænderhoved..
Håber der er nogen herinde der kan hjælpe, evt. med lidt billeder

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: fremstilling af brænderhoved
« Svar #1 Dato: Jan 31, 2012, 22:49 »
Hej
Øhh har du snakket dit projekt igennem med din skorstensfejer. Jeg går ud fra at du ikke har stoker i forvejen, da du snakker om oliepriser.

Vil du nyopsætte en hjemmelavet stoker, må jeg nok desværre skuffe dig, det får du aldrig godkendt. Der er strenge regler til den slags idag.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: fremstilling af brænderhoved
« Svar #2 Dato: Jan 31, 2012, 22:51 »
Hej Nybegynder. Du må desværre ikke selv bygge et stokeranlæg. I dag skal sådan et anlæg godkendes af skorstensfejeren, og før han kan godkende det, skal der være en prøvningsattest udført på anlægget.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Nybegynder

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: fremstilling af brænderhoved
« Svar #3 Dato: Jan 31, 2012, 23:00 »
Det var også sådan jeg havde opfattet reglerne omkring disse anlæg, men jeg inviterede nu alligevel min fejer ud til en snak om tingene og ud af det kunne jeg udlede at så længe jeg kunne fremvise prøvningsattest på selve kedlen, ville han være tilfreds

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: fremstilling af brænderhoved
« Svar #4 Dato: Jan 31, 2012, 23:17 »
Hej
Du må have en usædvanlig "flink" fejer. For det er desværre ikke helt i overensstemmelse med reglerne. Måske du skulle få hans ord på skrift, inden han ændrer mening. Man kan IKKE lave sin egen stoker idag slut prut.

Eneste "smuthul" er hvis man i forvejen har en godkendt stoker, kan man "modifisere" den, men det skal man også være meget varsom med, da enhver producent jo så selvfølgelig frasige sig alt ansvar, ved en evt. forsikringssag i forbindelse med f.eks brand.

Hvilken kedel vil du du bygge stokeren på?
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: fremstilling af brænderhoved
« Svar #5 Dato: Feb 01, 2012, 11:58 »
Hej Nybegynder, Ole og Martin,

Njaee, det er altså ikke helt korrekt at man ikke selv må lave sin stoker  ;)
Det er "brændeovnsbekendtgørelsen" (eller på offipyk: BEK nr 1432 af 11/12/2007 ) som regulerer dette område og heri er der en specifik undtagelse fra bekendtgørelsen:
§ 3. §§ 4-10 finder ikke anvendelse på
  1) fyringsanlæg, der
    a) bliver nedtaget med henblik på restaurering eller reparation og herefter genopstilles i samme bygning, eller
    b) opstilles i bygninger, der er fredet i henhold til lov om bygningsfredning, eller i anlæg, der er omfattet af museumslovens bilag 1,

  2) fyringsanlæg, der uden hjælp af seriefremstillede præfabrikerede sektioner opbygges på den pågældende ejendom eller bygges efter   mål til en bestemt placering

  3) historiske fyringsanlæg

  4) individuelt fremstillede kopier af historiske fyringsanlæg.


Så altså hvis du fremstiller din stoker til netop dit hus uden brug af "seriefremstillede præfabrikerede sektioner" kan du omgå §4 til §10.
Du skal dog stadig have det godkendt af tilsynsmyndigheden (§11) og det vil i praksis sige skorstensfejeren.

Jeg vil dog helt generelt råde sig til at købe noget godkendt og færdigt udstyr  ;)

Hilsen
Michael
 
Hej
Du må have en usædvanlig "flink" fejer. For det er desværre ikke helt i overensstemmelse med reglerne. Måske du skulle få hans ord på skrift, inden han ændrer mening. Man kan IKKE lave sin egen stoker idag slut prut.

Eneste "smuthul" er hvis man i forvejen har en godkendt stoker, kan man "modifisere" den, men det skal man også være meget varsom med, da enhver producent jo så selvfølgelig frasige sig alt ansvar, ved en evt. forsikringssag i forbindelse med f.eks brand.

Hvilken kedel vil du du bygge stokeren på?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: fremstilling af brænderhoved
« Svar #6 Dato: Feb 01, 2012, 12:52 »
Nu har Michael jo gjort det lovligt, men det gør det ikke mere fornuftigt. En ny pillebrænder med selvstart og sommerdrift er sagen.

En stoker er overkill, når i kommer fra olie som i vel har brugt fordi det er nemt.

Ved køb af nyt begynder du jo at spare penge her og nu, og det kan endda hænde at et billigt pillefyr har betalt sig selv inden du er tilfreds med det hjemmelavede.

Hvis du vil igang så har jeg lidt gammel stokergrej på lager. En snegl, gear & motor samt en styring.
Det kommer fra en TwinHeat M20.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: fremstilling af brænderhoved
« Svar #7 Dato: Feb 01, 2012, 13:03 »
Hej Kenneth,

Nu er det nok at tage munden for fuld at sige at jeg har gjort det lovligt at lave sin egen stoker  ;)
Ret beset er det jo vores lovgivere der har gjort det lovgligt  :D

Derudover er jeg helt enig med dig - det kan absolut ikke betale sig at strikke noget sammen selv  ;)
...hvilket jeg også afslutter mit indlæg med at skrive...

Hilsen
Michael

Nu har Michael jo gjort det lovligt, men det gør det ikke mere fornuftigt. En ny pillebrænder med selvstart og sommerdrift er sagen.

En stoker er overkill, når i kommer fra olie som i vel har brugt fordi det er nemt.

Ved køb af nyt begynder du jo at spare penge her og nu, og det kan endda hænde at et billigt pillefyr har betalt sig selv inden du er tilfreds med det hjemmelavede.

Hvis du vil igang så har jeg lidt gammel stokergrej på lager. En snegl, gear & motor samt en styring.
Det kommer fra en TwinHeat M20.

MVH. Kenneth
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: fremstilling af brænderhoved
« Svar #8 Dato: Feb 01, 2012, 13:44 »
Jo-jo... men du gravede liget frem ;D ;D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline frølårsraketten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 184
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
Sv: fremstilling af brænderhoved
« Svar #9 Dato: Feb 01, 2012, 16:15 »
Hej nybegynder - og velkommen til.

Du bør ikke starte sådan et experimentalstoker-projekt for at spare moneter, men fordi du synes det er sjovt at lave noget selv. Som de forrige indlæg beskriver, er det ikke sådan lige at gå til, efter den nye brændeovnsbekendgørelse trådte i kraft.

Jeg har selv haft mange hyggelige stunder ved filebænken, da jeg for snart mange år siden gik i gang. Og selv om jeg for et par år siden skiftede den selvbyggede styring med relæer, timere og et hav af ledninger, ud med en gammel Woody-styring, ja så brokker fejeren sig stadig mere. Så nu kommer der "snart" en spritny Scotte BS20 op.

Go arbejdslyst!  ^-^
Venligst Pierre
_______________
Aduro H1

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: fremstilling af brænderhoved
« Svar #10 Dato: Feb 01, 2012, 16:38 »
Hej
Altså jeg kan ikke se, hvordan det praktisk skal være muligt at gøre gøre brug af denne paragraf 2.

Det vil vel sige, at man skal bygge ALT selv altså kedel, brænder, styring, blæser osv osv. For gør man brug af bare én seriefremstillet del, så er det jo ikke lovligt. Men du har ret, i teorien er det lovligt ifølge disse paragraffer.

En anden problematik er ift forsikring, tror næppe der er mange der vil forsikre sådan et anlæg, og bygninger anlæget står i, hvis det oplyses at det er hjemmelavet.


Hej Nybegynder, Ole og Martin,

Njaee, det er altså ikke helt korrekt at man ikke selv må lave sin stoker  ;)
Det er "brændeovnsbekendtgørelsen" (eller på offipyk: BEK nr 1432 af 11/12/2007 ) som regulerer dette område og heri er der en specifik undtagelse fra bekendtgørelsen:
§ 3. §§ 4-10 finder ikke anvendelse på
  1) fyringsanlæg, der
    a) bliver nedtaget med henblik på restaurering eller reparation og herefter genopstilles i samme bygning, eller
    b) opstilles i bygninger, der er fredet i henhold til lov om bygningsfredning, eller i anlæg, der er omfattet af museumslovens bilag 1,

  2) fyringsanlæg, der uden hjælp af seriefremstillede præfabrikerede sektioner opbygges på den pågældende ejendom eller bygges efter   mål til en bestemt placering

  3) historiske fyringsanlæg

  4) individuelt fremstillede kopier af historiske fyringsanlæg.


Så altså hvis du fremstiller din stoker til netop dit hus uden brug af "seriefremstillede præfabrikerede sektioner" kan du omgå §4 til §10.
Du skal dog stadig have det godkendt af tilsynsmyndigheden (§11) og det vil i praksis sige skorstensfejeren.

Jeg vil dog helt generelt råde sig til at købe noget godkendt og færdigt udstyr  ;)

Hilsen
Michael
 
Hej
Du må have en usædvanlig "flink" fejer. For det er desværre ikke helt i overensstemmelse med reglerne. Måske du skulle få hans ord på skrift, inden han ændrer mening. Man kan IKKE lave sin egen stoker idag slut prut.

Eneste "smuthul" er hvis man i forvejen har en godkendt stoker, kan man "modifisere" den, men det skal man også være meget varsom med, da enhver producent jo så selvfølgelig frasige sig alt ansvar, ved en evt. forsikringssag i forbindelse med f.eks brand.

Hvilken kedel vil du du bygge stokeren på?
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline frølårsraketten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 184
  • Respekt optjent: +4/-0
    • Diernæs Mini Stoker (DiMS)
Sv: fremstilling af brænderhoved
« Svar #11 Dato: Feb 01, 2012, 16:54 »
En anden problematik er ift forsikring, tror næppe der er mange der vil forsikre sådan et anlæg, og bygninger anlæget står i, hvis det oplyses at det er hjemmelavet.
Såh - det har aldrig været et problem her på ejendommen. Men måske fordi det ikke ser så "hjemmelavet" ud?
Venligst Pierre
_______________
Aduro H1

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: fremstilling af brænderhoved
« Svar #12 Dato: Feb 01, 2012, 19:12 »
Hej Ole,

Undtagelsen er ikke §2, men §3  ;)
Det er dog ganske fint at læse §2 sammen med §3, for så får man meningen.

Nu står der altså ikke at man ikke må bruge en eneste seriefremstillet del, der står at man ikke må bruge "seriefremstillede præfabrikerede sektioner"  ;)
Hvad er så en sektion ?
Jo, det er f.eks. et brænderhoved, en sammenbygget fødesnegl og blæser enhed o.lign.

Man kan jo også bruge den der der siger pasus der siger eller bygges efter mål til en bestemt placering, §3 stk. 2 sidste del  ;)

Uanset ovenstående må kedlen f.eks. gerne være seriefremstillet, så skal den bare opfylde kravene i "brændeovnsbekendtgørelsen", altså være en godkendt kedel.

Men jeg er ganske enig i at det ikke kan betale sig at slås med det selv.

Hilsen
Michael

Hej
Altså jeg kan ikke se, hvordan det praktisk skal være muligt at gøre gøre brug af denne paragraf 2.

Det vil vel sige, at man skal bygge ALT selv altså kedel, brænder, styring, blæser osv osv. For gør man brug af bare én seriefremstillet del, så er det jo ikke lovligt. Men du har ret, i teorien er det lovligt ifølge disse paragraffer.

En anden problematik er ift forsikring, tror næppe der er mange der vil forsikre sådan et anlæg, og bygninger anlæget står i, hvis det oplyses at det er hjemmelavet.


Hej Nybegynder, Ole og Martin,

Njaee, det er altså ikke helt korrekt at man ikke selv må lave sin stoker  ;)
Det er "brændeovnsbekendtgørelsen" (eller på offipyk: BEK nr 1432 af 11/12/2007 ) som regulerer dette område og heri er der en specifik undtagelse fra bekendtgørelsen:
§ 3. §§ 4-10 finder ikke anvendelse på
  1) fyringsanlæg, der
    a) bliver nedtaget med henblik på restaurering eller reparation og herefter genopstilles i samme bygning, eller
    b) opstilles i bygninger, der er fredet i henhold til lov om bygningsfredning, eller i anlæg, der er omfattet af museumslovens bilag 1,

  2) fyringsanlæg, der uden hjælp af seriefremstillede præfabrikerede sektioner opbygges på den pågældende ejendom eller bygges efter mål til en bestemt placering

  3) historiske fyringsanlæg

  4) individuelt fremstillede kopier af historiske fyringsanlæg.


Så altså hvis du fremstiller din stoker til netop dit hus uden brug af "seriefremstillede præfabrikerede sektioner" kan du omgå §4 til §10.
Du skal dog stadig have det godkendt af tilsynsmyndigheden (§11) og det vil i praksis sige skorstensfejeren.

Jeg vil dog helt generelt råde sig til at købe noget godkendt og færdigt udstyr  ;)

Hilsen
Michael
 
Hej
Du må have en usædvanlig "flink" fejer. For det er desværre ikke helt i overensstemmelse med reglerne. Måske du skulle få hans ord på skrift, inden han ændrer mening. Man kan IKKE lave sin egen stoker idag slut prut.

Eneste "smuthul" er hvis man i forvejen har en godkendt stoker, kan man "modifisere" den, men det skal man også være meget varsom med, da enhver producent jo så selvfølgelig frasige sig alt ansvar, ved en evt. forsikringssag i forbindelse med f.eks brand.

Hvilken kedel vil du du bygge stokeren på?
« Senest Redigeret: Feb 01, 2012, 19:14 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: fremstilling af brænderhoved
« Svar #13 Dato: Feb 01, 2012, 19:32 »
Hej
Ja selvfølgelig er det paragraf 3, sorry skrivefejl.

Alt det andet er vist ordkløveri, jeg skriver jo nøjagtig det samme som dig. Man må ikke bruge seriefremstillede dele. Det med kedlen er nok også et fortolknings spørgsmål.

Hvorvidt det er rentabelt selv at fremstille et anlæg, vil jeg helt overlade til trådstarter at vurdere.



Hej Ole,

Undtagelsen er ikke §2, men §3  ;)
Det er dog ganske fint at læse §2 sammen med §3, for så får man meningen.

Nu står der altså ikke at man ikke må bruge en eneste seriefremstillet del, der står at man ikke må bruge "seriefremstillede præfabrikerede sektioner"  ;)
Hvad er så en sektion ?
Jo, det er f.eks. et brænderhoved, en sammenbygget fødesnegl og blæser enhed o.lign.

Man kan jo også bruge den der der siger pasus der siger eller bygges efter mål til en bestemt placering, §3 stk. 2 sidste del  ;)

Uanset ovenstående må kedlen f.eks. gerne være seriefremstillet, så skal den bare opfylde kravene i "brændeovnsbekendtgørelsen", altså være en godkendt kedel.

Men jeg er ganske enig i at det ikke kan betale sig at slås med det selv.

Hilsen
Michael

Hej
Altså jeg kan ikke se, hvordan det praktisk skal være muligt at gøre gøre brug af denne paragraf 2.

Det vil vel sige, at man skal bygge ALT selv altså kedel, brænder, styring, blæser osv osv. For gør man brug af bare én seriefremstillet del, så er det jo ikke lovligt. Men du har ret, i teorien er det lovligt ifølge disse paragraffer.

En anden problematik er ift forsikring, tror næppe der er mange der vil forsikre sådan et anlæg, og bygninger anlæget står i, hvis det oplyses at det er hjemmelavet.


Hej Nybegynder, Ole og Martin,

Njaee, det er altså ikke helt korrekt at man ikke selv må lave sin stoker  ;)
Det er "brændeovnsbekendtgørelsen" (eller på offipyk: BEK nr 1432 af 11/12/2007 ) som regulerer dette område og heri er der en specifik undtagelse fra bekendtgørelsen:
§ 3. §§ 4-10 finder ikke anvendelse på
  1) fyringsanlæg, der
    a) bliver nedtaget med henblik på restaurering eller reparation og herefter genopstilles i samme bygning, eller
    b) opstilles i bygninger, der er fredet i henhold til lov om bygningsfredning, eller i anlæg, der er omfattet af museumslovens bilag 1,

  2) fyringsanlæg, der uden hjælp af seriefremstillede præfabrikerede sektioner opbygges på den pågældende ejendom eller bygges efter mål til en bestemt placering

  3) historiske fyringsanlæg

  4) individuelt fremstillede kopier af historiske fyringsanlæg.


Så altså hvis du fremstiller din stoker til netop dit hus uden brug af "seriefremstillede præfabrikerede sektioner" kan du omgå §4 til §10.
Du skal dog stadig have det godkendt af tilsynsmyndigheden (§11) og det vil i praksis sige skorstensfejeren.

Jeg vil dog helt generelt råde sig til at købe noget godkendt og færdigt udstyr  ;)

Hilsen
Michael
 
Hej
Du må have en usædvanlig "flink" fejer. For det er desværre ikke helt i overensstemmelse med reglerne. Måske du skulle få hans ord på skrift, inden han ændrer mening. Man kan IKKE lave sin egen stoker idag slut prut.

Eneste "smuthul" er hvis man i forvejen har en godkendt stoker, kan man "modifisere" den, men det skal man også være meget varsom med, da enhver producent jo så selvfølgelig frasige sig alt ansvar, ved en evt. forsikringssag i forbindelse med f.eks brand.

Hvilken kedel vil du du bygge stokeren på?
« Senest Redigeret: Feb 01, 2012, 19:38 af Ole S »
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Nybegynder

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: fremstilling af brænderhoved
« Svar #14 Dato: Feb 02, 2012, 08:21 »
hold da op som sådan et indlæg kan afstedkomme en ordentlig omgang flue-knepperi :-)

silo, har jeg fået forærende af en kammerat der ville have en større..
det jeg selv laver, er: omrører, rør omkring snegl og brænderhoved (selvfølgelig bliver der også monteret godkendt slukningsanlæg mod tilbagebrænd og kontakt for afbrud ved åbning af silo, i ved, alle de ting der nu engang SKAL være) styring havde jeg tænkt skulle være en TM 3006 med iltstyring, men kan dog ikke helt blive enig med mig selv om det er lidt overkill.. Jeg havde tænkt mig at sætte det til en Blackstar L kedel, men hvis nogen har bedre forslag hører jeg gerne fra jer:-)

For at komme tilbage til oprindeligt emne: er der nogen der ligger inde med billeder af, eller kan forklare omkring fremstilling af et godt all-round brænderhoved???