Forfatter Emne: mørke træ piller.......  (Læst 12669 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Niklasmurer

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +2/-0
mørke træ piller.......
« Dato: Apr 03, 2012, 19:36 »
jeg har købt nogle billige træ piller på dba til 1750 kr på sjælland..... men de er ret mørke og jeg syntes jeg har en mistanke til at mit fyr brænder dem meget hurtigere af end andre piller jeg har prøvet.... selv om ham jeg har købt dem af siger han løbende tester dem og han siger brændeværdi er over 5.... er der nogle der har erfaring med dem... eller bare med mørke træ piller er der nogen decideret forskel på lyse og mørke...
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons

Offline Oldgaard

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +38/-1
  • Scotte 16kw + Blackstar kedel 1016 : version 13
    • Fyret online
Sv: mørke træ piller.......
« Svar #1 Dato: Apr 03, 2012, 20:55 »
Nu spørger jeg sådan lidt ud i det blå ?  ;)
men er det af ham her du har købt dem ?
http://www.dba.dk/traepiller-rigtig-gode-8mm/id-80730903/

og hvor på sjælland bor du, for hvis det er dem så kunne jeg godt tænke mig at prøve et par poser af dem, efter hvad han tidligere har sagt andet sted så er det rigtig gode  ;D men underligt nok så ville han ikke lade mig få/købe et par prøveposer
Scotte 16 kw V 13
Blackstarkedel BS1016 ( og den har ekstra skamolplade i toppen ;) )
Kompressorrens,flowmåler,siloføler
250kvm bolig middel isolering :(
https://stokercloud.dk/v3/#/34094/main-page
http://guide-udendorstemp.tk

Offline Niklasmurer

• Top of the pop
« Svar #2 Dato: Apr 03, 2012, 21:09 »
det ku måske være at han solgte i hele paller lidt nedern for ham at stå med et 3/7 del palle tilbage...... men de er da også rigtig fine.... har brændt med dem i ca et døgn så der skal lige gå lidt længere inden jeg kan vurdere med slagger osv..... men smuld i poserne var der ikke så meget af så det var positivt..... men det virker lidt som om det brænder som papir det bliver dyrt .... der er pt. 4 grader uden for og mit forbrug er højere end da der var minus 15 grader.....
Woddy 16 kw
isolering middel

Offline Lamborg

• Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
« Svar #3 Dato: Apr 03, 2012, 21:10 »
Prøv at brække en over og kik på snitfladen.
Hvis der er skarpe kanter som man kan stikke sig på er det en fin pille.
Hvis den knækker lige over uden kanter er der sand og evt sirup eller andet i.
Desuden skal den lugte af træ og ikke en eller anden form for tilsætningsstof
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Niklasmurer

• Top of the pop
« Svar #4 Dato: Apr 03, 2012, 21:16 »
jeg har købt en del forskellige piller og har erfaret at german og flex heat og rw lugter fint af træ men barlinek stinker af en form for lim det kunne lugtes i halvdelen af huset.... kæresten brokkede sig....... og jeg syntes de her lugter en del lidt som barlinek...... og jeg syntes når man knækker dem over så er der nogen af dem der er utrolig hårde og andre der nærmest bare smuldre..... uden skarpe kanter
Woddy 16 kw
isolering middel

Offline Oldgaard

• Top of the pop
    • Fyret online
« Svar #5 Dato: Apr 03, 2012, 21:24 »
det ku måske være at han solgte i hele paller lidt nedern for ham at stå med et 3/7 del palle tilbage...... men de er da også rigtig fine.... har brændt med dem i ca et døgn så der skal lige gå lidt længere inden jeg kan vurdere med slagger osv..... men smuld i poserne var der ikke så meget af så det var positivt..... men det virker lidt som om det brænder som papir det bliver dyrt .... der er pt. 4 grader uden for og mit forbrug er højere end da der var minus 15 grader.....

tja, men han fik også at vide at hvis de holdte hvad han lovede så ville jeg meget gerne købe resten af pallen ;) 

prøv at opløse et par piller i et glas vand og se om der er urenheder i det.

Niklas du svarede ikke på hvor i nærheden du residerer ;)
Scotte 16 kw V 13

Offline Niklasmurer

• Top of the pop
« Svar #6 Dato: Apr 03, 2012, 21:27 »
hvordan ser urenhederne ud... i et glas vand......... jeg bor i kbh... men vi er to der har delt det her ton og vi er nød til at varme os på det ind til vi får en ny sending...... snakken går på hvad vi så skal prøve..... german har jeg været mest glad for de var bare utrolig lange min snegl knirker og knager plus pga. længden bliver dosering meget ujævn..... ellers er de utrolig gode....
Woddy 16 kw
isolering middel

Offline Niklasmurer

• Top of the pop
« Svar #7 Dato: Apr 03, 2012, 21:37 »
når jeg putter dem i et glas vand er der et par stykker af dem der opløser sig med det samme og et par stykker der er ca 10-15 gange så lang tid om at opløse sig....
Woddy 16 kw
isolering middel

Offline Oldgaard

• Top of the pop
    • Fyret online
« Svar #8 Dato: Apr 03, 2012, 21:45 »
er det muligt at du kan post et billede at det ?
syntes det er lidt underligt hvis nogle af dem er så meget længere om at blive opløst
Scotte 16 kw V 13

Offline Niklasmurer

• Top of the pop
« Svar #9 Dato: Apr 03, 2012, 21:47 »
nej det er bare smulder i vandet det ligner grumset vand men ja ret underligt at ca halvdelen af dem gik i opløsning med det samme og halvdelen efter rigtig lang tid og med hjælp af en ske......... men kan også mærke at nogle af dem er er ret hårde andre er som smulder..
Woddy 16 kw
isolering middel

Offline Birch-Nielsen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
« Svar #10 Dato: Apr 04, 2012, 08:04 »
jeg har købt nogle billige træ piller på dba til 1750 kr på sjælland..... men de er ret mørke og jeg syntes jeg har en mistanke til at mit fyr brænder dem meget hurtigere af end andre piller jeg har prøvet.... selv om ham jeg har købt dem af siger han løbende tester dem og han siger brændeværdi er over 5.... er der nogle der har erfaring med dem... eller bare med mørke træ piller er der nogen decideret forskel på lyse og mørke...

Hej Niklas

Som rettesnor kan man sige, at jo mørkere piller, jo mere bark og urenheder er der i pillen. Altså med mindre da pillerne er fremstillet af hardwood træ, hvilket ikke er specielt sandsynligt. Hvis sælger skriver, at brændværdien er over 5kW skal du nok tage det med nogle modifikationer. Brændværdi på træpiller har været diskuteret før her på forum, og uden at kunne smide et link mener jeg at den generelle antagelse er, at alt over 4,8kW beror på enten "herlighedsværdi og havudsigt" eller måden at udregne på. Men der er andre her på forum der er klogere på dette end undetegnede  ;)

Det virker også mærkeligt at der er decideret forskel i "konsistens" på dine piller - altså at nogen er hårde og andre nærmest smuldrer. Mine GP har den samme faste konsistens fra sæk til sæk, og brænder fremragende og ensartet (som du vist også selv er inde på) At de "knager og brager" lidt i sneglene tror jeg såmænd ikke du skal være så bekymret for. De "snakker" også lidt i mit system, men jeg er af den overbevisning at grejet kan holde til det.

Mit råd ville være at holde sig fra den pille du spørger til, og gi' et par hundrede mere pr. ton og så få noget gennemprøvet kvalitet. Men det er selvfølgelig din afgørelse i sidste ende.  :)

Mvh Folke

Ps.: GP reklamerer også med en brændværdi over 5kW, og det mener jeg også er noget fis. Det ændrer dog ikke ved at det er en god pille  ;D
« Senest Redigeret: Apr 04, 2012, 08:06 af Birch-Nielsen »
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #11 Dato: Apr 04, 2012, 18:32 »

Hej Niklas

Som rettesnor kan man sige, at jo mørkere piller, jo mere bark og urenheder er der i pillen. Altså med mindre da pillerne er fremstillet af hardwood træ, hvilket ikke er specielt sandsynligt. Hvis sælger skriver, at brændværdien er over 5kW skal du nok tage det med nogle modifikationer. Brændværdi på træpiller har været diskuteret før her på forum, og uden at kunne smide et link mener jeg at den generelle antagelse er, at alt over 4,8kW beror på enten "herlighedsværdi og havudsigt" eller måden at udregne på. Men der er andre her på forum der er klogere på dette end undetegnede  ;)

Det virker også mærkeligt at der er decideret forskel i "konsistens" på dine piller - altså at nogen er hårde og andre nærmest smuldrer. Mine GP har den samme faste konsistens fra sæk til sæk, og brænder fremragende og ensartet (som du vist også selv er inde på) At de "knager og brager" lidt i sneglene tror jeg såmænd ikke du skal være så bekymret for. De "snakker" også lidt i mit system, men jeg er af den overbevisning at grejet kan holde til det.

Mit råd ville være at holde sig fra den pille du spørger til, og gi' et par hundrede mere pr. ton og så få noget gennemprøvet kvalitet. Men det er selvfølgelig din afgørelse i sidste ende.  :)

Mvh Folke

Ps.: GP reklamerer også med en brændværdi over 5kW, og det mener jeg også er noget fis. Det ændrer dog ikke ved at det er en god pille  ;D
Hej
Ja det med brændværdi er åbenbart en meget videnskabelig og underlig størrelse. Helt overordnet kan man sige at den øvre brandværdi for træ er 4400 kcal eller 5.1 kwh, men det er altså ved 0.0% vand. Så hvis træpillerne indeholder 5-8% vand, som de jo typisk gør, og sælger påstår at brandværdien er over 5 kwh, er det simpelthen ikke muligt. Medmindre der er tilsat kemi (bindemiddel maling eller hva ved jeg) der øger tallet, hvilket der forhåbentlig ikke er.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Niklasmurer

• Top of the pop
« Svar #12 Dato: Apr 06, 2012, 20:52 »
kan man på nogen måde lave en test for at tjekke brændeværdi -- kvalitet..... eller nogen mulighed for at sende til analyse
Woddy 16 kw
isolering middel

Offline Birch-Nielsen

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
« Svar #13 Dato: Apr 07, 2012, 08:11 »
kan man på nogen måde lave en test for at tjekke brændeværdi -- kvalitet..... eller nogen mulighed for at sende til analyse

Ork ja, du kan altid betale dig fra en test hos DTI  ;) Men det er meeeget dyrt, og så skal du dælme køre en hel del piller igennem for at forrente den udgift  ;D Men skulle du være interesseret i vandindholdet i dine piller, kan jeg evt. hjælpe. Arbejder et sted hvor vi har mulighed for at måle det præcise vandindhold i fødevarer med prof. udstyr.

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Ole S

• Top of the pop
  • Respekt optjent: +25/-4
« Svar #14 Dato: Apr 07, 2012, 08:45 »
Hej
Du kan også selv fastsætte vandindholdet i pillerne, ved at bruge veje/tørre metoden. Det eneste det kræver er en ovn og en digitalvægt.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted