jeg har købt nogle billige træ piller på dba til 1750 kr på sjælland..... men de er ret mørke og jeg syntes jeg har en mistanke til at mit fyr brænder dem meget hurtigere af end andre piller jeg har prøvet.... selv om ham jeg har købt dem af siger han løbende tester dem og han siger brændeværdi er over 5.... er der nogle der har erfaring med dem... eller bare med mørke træ piller er der nogen decideret forskel på lyse og mørke...
Hej Niklas
Som
rettesnor kan man sige, at jo mørkere piller, jo mere bark og urenheder er der i pillen. Altså med mindre da pillerne er fremstillet af hardwood træ, hvilket ikke er specielt sandsynligt. Hvis sælger skriver, at brændværdien er over 5kW skal du nok tage det med nogle modifikationer. Brændværdi på træpiller har været diskuteret før her på forum, og uden at kunne smide et link mener jeg at den generelle antagelse er, at alt over 4,8kW beror på enten "herlighedsværdi og havudsigt" eller måden at udregne på. Men der er andre her på forum der er klogere på dette end undetegnede

Det virker også mærkeligt at der er decideret forskel i "konsistens" på dine piller - altså at nogen er hårde og andre nærmest smuldrer. Mine GP har den samme faste konsistens fra sæk til sæk, og brænder fremragende og ensartet (som du vist også selv er inde på) At de "knager og brager" lidt i sneglene tror jeg såmænd ikke du skal være så bekymret for. De "snakker" også lidt i mit system, men
jeg er af den overbevisning at grejet kan holde til det.
Mit råd ville være at holde sig fra den pille du spørger til, og gi' et par hundrede mere pr. ton og så få noget gennemprøvet kvalitet. Men det er selvfølgelig din afgørelse i sidste ende.

Mvh Folke
Ps.: GP reklamerer også med en brændværdi over 5kW, og det mener jeg også er noget fis. Det ændrer dog ikke ved at det er en god pille