Forfatter Emne: Pillefyr melder STOP ofte  (Læst 13261 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline zool

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 23
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Pillefyr melder STOP ofte
« Svar #15 Dato: Apr 29, 2012, 21:52 »
@michael f - Skal jeg forstå det link som du sendte, at jeg skal korrigerer blæser til hhv 10 - 50 - 100 (i stedet for 100 - 100 - 100) altså de nederste tal i Stokerkontrol og at de øverste tal jeg har er OK ( Blæser 15 - 25 - 35)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Pillefyr melder STOP ofte
« Svar #16 Dato: Apr 29, 2012, 22:04 »
Her er et billed af døgnforbrug


jo tak, men det er nu driftskurverne der er interessante, specielt kedel temperatur og ydelse, så kan man nemlig se hvordan PID opfører sig i forhold til indsving.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline zool

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 23
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Pillefyr melder STOP ofte
« Svar #17 Dato: Apr 29, 2012, 23:44 »
OK er det denne du søger :-)



Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Pillefyr melder STOP ofte
« Svar #18 Dato: Apr 30, 2012, 03:38 »
Ja da.  ;)

Ser fanme fint ud, hvis du ikke har ændret PID så ville jeg ikke gøre det på nuværende tidspunkt.

Der aftages simpelthen mindre energi end fyret laver på de 10% som er minimum. Mystisk nok har fyret lavet noget fra 11:30 til 17:00, der skulle man ellers tro at solen skinnede ind gennem vinduerne og fik radiatorerne eller gulvvarme til at skrue ned.

Så stiger temperaturen og omkring kl 18:30 er temperaturen så høj at fyret slukker, når så temperaturen er faldet så starter fyret igen. Det er jo bare perfekt. Dog undrer det mig at fyret bare starter på 10% og så fortsætter på 10%, mit kører straks op i ydelse efter start.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline zool

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 23
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Pillefyr melder STOP ofte
« Svar #19 Dato: Apr 30, 2012, 07:35 »
Det skal jo også siges at sådan som mit fyr står nu, har det stået siden installationen og har også kørt fint, men som jeg skriver med nogle problemer undervejs (udskiftning af tænder og lyssonde).
De problemer som jeg har er: disse STOP jævnligt samt "Varm skakt" et par gange om måneden, (sidstnævnte skyldes at Herden ikke blæses ren) men ellers kører fyret fint.

Snart skal jeg til at kører tidsstyring (når det bliver lidt mere varmt) og så har jeg anskaffet en udeføler som skal monteres.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Pillefyr melder STOP ofte
« Svar #20 Dato: Apr 30, 2012, 19:39 »
Varm skakt er fordi at varmen ikke går den rigtige vej, dvs. ud gennem skorstenen. Det er også derfor at lyssensoren kan blive for varm og tage skade.
Det kan være der mangler træk i skorstenen, husk at rense røgrøret selv, det er nemlig ikke noget skorstensfejeren er forpligtet til.
Men det kan også ligge i pillerne, lige nu bruger jeg Stampemøllen og de er temmelig hårdtpresset så der skal mere luft til disse piller hos mig, og så har jeg lagt en tynd stålplade på brænderen, det hæver luftens hastighed, det virker hos mig.
Da du har ophobning af piller på herden kan problemet være lidt det samme.
Jeg har desværre også haft lidt problemer med lyssensoreren, når man skiller plasthuset ad kunne man se problemet, der går 2 tynde ledere ud af selve føleren, den ene var knækket helt inde ved glasset og lod sig desværre ikke lave, en anden var det heldigvis sammenpresningen, og det kunne fikses. ;D

Stoppene kommer du ikke af med, men som du selv er inde på så kan du kontrollere dem, ellers må du udvide huset eller bygge en pool til ungerne ^-^
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline zool

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 23
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Pillefyr melder STOP ofte
« Svar #21 Dato: Apr 30, 2012, 20:08 »
Når jeg har "Varm skakt" er der altid en klump sammenpresset piller som blæseren ikke kan fjerne, pillerne er brændt, men har dannet en klump. Det kunne tænkes at der mangler noget luft, men da det kun er et par gange pr. mdr. kan jeg leve med det, dog går fyret ikke selv i gang igen og det kan jo være noget irreterende, hvis man er væk hjemmefra i mange timer og kommer hjem til et koldt hus.

Mine piller er nogle svenske, købt hos Bygma. De skulle hedde Södra og have en brændværdi på 4800 kw. jeg ved ikke om der findes nogen som er bedre.

Jeg har hørt fra andre at der kan være problemer med lyssensoren pga. den bliver ramt af pillerne når de falder ned, dette kan afstedkomme at ledningerne knækker inde i sensoren, men i nogle tilfælde kan de loddes sammen, hvis ikke man vil investerer i en ekstra (de er jo ikke så dyre).

Jeg kan godt leve med disse STOP, da fyret jo går igang igen af sig selv.


Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7550
  • Respekt optjent: +224/-178
  • Montør NBE
Sv: Pillefyr melder STOP ofte
« Svar #22 Dato: Apr 30, 2012, 20:11 »
@michael f - Skal jeg forstå det link som du sendte, at jeg skal korrigerer blæser til hhv 10 - 50 - 100 (i stedet for 100 - 100 - 100) altså de nederste tal i Stokerkontrol og at de øverste tal jeg har er OK ( Blæser 15 - 25 - 35)

Det skal forstås sådan, at du skal stille min. og maks. effekt på 10% og korrigere blæser lav.
Derefter skal du stille min. og maks. effekt på 50 % og korrigere blæser middel.
Så skal du stille min. og maks. effekt på 100% og korrigere blæser høj.
Så skal du igen stille min. effekt på 10%.
Husk at du skal vente et par min. mellem du indstiller en ændring, og ser resultatet på flammen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Carsten RD

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 106
  • Respekt optjent: +6/-1
  • Carsten RD
Sv: Pillefyr melder STOP ofte
« Svar #23 Dato: Maj 01, 2012, 09:04 »
Har også oplevet noget højere skakttemperatur, især med herd 33.

Løste problemet med 2 stop i døgnet af 1/2 times varighed, hvor der ved samme lejlighed blev kompressor renset.

Tror en stor del af løsningen med varm skakt kan løses med et par fyrstop og kompressor rens :)

Hilsen

Carsten
Scotte 6.19  16 kw.  Blackstar kedel, BS20, også uden skamol plade i toppen:-)
10 m2 Batec solfanger. Middel isoleret hus 200 m2 + godt isoleret anneks 40 m2. Forbrug: i overkanten.