Forfatter Emne: Muligvis el-tænder der er død - op mod en helligdag  (Læst 1839 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline markpetersen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 51
  • Respekt optjent: +0/-0
    • StokerCloud
Hej alle

Igår aftes opdagede jeg lidt tilfældigt at mit scotte black star 10kw var gået ud, med fejlen om "Optændningsfejl"

Først troede jeg at det var risten som lå forkert eller måske lysføleren, men den reagere fint på lys. Så trak jeg el-tænderen ud af det kammer den befinder sig i, og startede fyret og ganske som jeg troede blev den ikke varm.

Jeg går ud fra at det blot er at skifte el-tænderen og så er jeg kørende igen?

Det skal siges at fyret kun er 8-9 mdr gammelt, men har også læst at det jo er "slid dele".

På forhånd tak.
Opvarmer 180 m2. nyere hus 1. plan + 25 m2. værksted, 10 gulvvarme kredse, ingen VVB prio.
Scotte 10kw, Black Star S
Årsforbrug 8 ton
Online fyr: http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=mp

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4448
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Muligvis el-tænder der er død - op mod en helligdag
« Svar #1 Dato: Maj 16, 2012, 11:29 »
Sådan er det, det er da også ham tossede Murphy der lavede Murphy's lov >:(

Der er størst sandsynlighed for at det er eltænderen der er kaput, men det kan også være udgangen. Hvis du har en spændingsmåler kan du checke om der kommer strøm på udgangen, eller du kan demontere følernm og sætte en elpære på i stedet for tænderen.

Nogle af chip versionerne kan også i enkelte tilfælde "hænge" man kan så fjerne strømmen helt til styringen, og åbne låget til styringen, der er en lille jumper som pilles ud et par minutter, så er styringen helt resat.

Hvis du skriver hvor du bor så er der en chance for at en i nærheden har en eltænder på lager, jeg har både eltændere, lysføler, kondensatorer og sikringer, så bor du i nærheden så kan vi nemt fikse problemet.

Ellers må du tænde op med en tændbriket eller lidt papir, og så holde fyret igang  ;) hvilket ikke er det store problem med de temperaturer vi har  :'(
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline markpetersen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 51
  • Respekt optjent: +0/-0
    • StokerCloud
Sv: Muligvis el-tænder der er død - op mod en helligdag
« Svar #2 Dato: Maj 16, 2012, 20:44 »
Hej Kenneth

Tak for venligheden. Jeg har netop monteret ny eltænder- og fyret køre nu igen. Så nu skal der noget varmt vand til- 175 kvm og 160l vvb som kræver efter et døgn uden fyr...

Jeg købte idag en ekstra eltænder samt en lysføler.

Er der andet man bør have på lager? :) Kan høre du ligger godt fra land med stumper på lageret til fyret.

:)
Opvarmer 180 m2. nyere hus 1. plan + 25 m2. værksted, 10 gulvvarme kredse, ingen VVB prio.
Scotte 10kw, Black Star S
Årsforbrug 8 ton
Online fyr: http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=mp