Forfatter Emne: lav røgtemperatur  (Læst 16799 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline clausa

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
lav røgtemperatur
« Dato: Jun 30, 2012, 20:02 »
Hej

Jeg har et problem med at holde en røgtemperatur på over de 140 grader som manualen foreskriver for træpiller.

Der var ingen problemer i vinters, men der har den også haft noget mere at bestille.

Jeg har pillet alle minus en af røgspiralerne ud, men det har ikke givet nok.

Er der nogen der har en god ide til hvad man kan gøre?

/claus

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: lav røgtemperatur
« Svar #1 Dato: Jul 01, 2012, 06:49 »
Hej

Jeg har et problem med at holde en røgtemperatur på over de 140 grader som manualen foreskriver for træpiller.

Der var ingen problemer i vinters, men der har den også haft noget mere at bestille.

Jeg har pillet alle minus en af røgspiralerne ud, men det har ikke givet nok.

Er der nogen der har en god ide til hvad man kan gøre?

/claus

Hej Claus

Nu skriver du ikke hvilken type skorsten der er tale om, men jeg ligger med en temp. på mellem 65° og 85°C. i min Isokern-skorsten. Og jeg får hver gang ros af min fejer for "god og korrekt" fyring  ;D Jeg kender ikke stedet hvor der står at skorstenstemp. skal holdes på de 140°C, men jeg synes da det lyder som overdreven "fyring for gråspurvene"?

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Kurt_J

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 114
  • Respekt optjent: +1/-2
    • Kurt's Pille Fyr Online kl 15-00
Sv: lav røgtemperatur
« Svar #2 Dato: Jul 01, 2012, 20:15 »
har også en standard røgtemperatur på omkring 70-80grader
men er der ikke noget med for at undgå løbesod skal du over 72 grader røgtemperatur ?
og lidt som Birch Nielsen fik jeg også ros af min skorstensfejer , der var intet sod eller noget i skorstenen
Scotte 10kW , v6.34 , ilt styring samt Stokerkontrol til Linux hosted på egen server
http://kurtspillefyr.dyndns-free.com/web/ Online fra Kl 16-00

Offline clausa

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: lav røgtemperatur
« Svar #3 Dato: Jul 02, 2012, 08:33 »
Ifølge min maunal under dagligt eftersyn står der at temperaturen skal ved træpiller være over 140 grader.

Jeg har de sidste to måneder haft lidt problemer med meget sod og har kunne se at jeg ikke har kunne holde en røgtemperatur på over 100 grader.

Den temperatur i skriver om, er det direkte i skortenen eller den hvad fyret skriver?

/claus

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4444
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: lav røgtemperatur
« Svar #4 Dato: Jul 02, 2012, 12:37 »
Kurt_J og Folke kan sagtens, det er nemlig noget andet fyr de har, det er nemlig små pillebrændere, og det kan ikke sådan lige sammenlignes med en stoker.

Før i tiden da jeg havde en stor stoker, skulle røgtemperaturen også ligge noget højere end på nuværende pillebrænder.

Mere afgørende er det dog at holde returvandet varmt, så det ikke er stor forskel på fremløb og retur, dette klares med en shunt.

Generelt er stokere ikke det bedste til sommerdrift, jeg slukkede stokeren om sommeren og varmede badevandet med elpatron, ellers så sodede det hele til på ganske kort tid, og det var billigere at anvende elpatronen.

Så det afgørende er størrelsen af stoker i forhold til forbrug af energi.

Manualer til Passat er ikke sådan lige at finde på nettet, det er ikke lykkedes mig at finde en eneste.

Hvis du ønsker mere nøjagtig hjælp så må du lige tilføje hvilket fyr du har, lidt om hvordan det er strikket op (montering) og hvor meget energi der aftages.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html